2006-07-14, 11:43
Bannlyst
Vad jag lärt är olivoljan och rapsoljan bäst, en utländsk bekant hävdade solrosolja, det är nog annat hos oss?
Citera
2006-07-14, 13:18
Medlem
stRs avatar
Solrosolja har det bästa näringsinnehållet enligt flaskorna jag jämfört med, dessutom är det ganska så mycket bättre än raps och olivolja.
Citera
2006-07-14, 14:08
Medlem
Sveapådekens avatar
hampolja

Beror nog lite på vad du har för oljesammansättning i kroppen f.n. Dvs vilka oljor som du vill ha mer eller mindre av i din ämnesomsättning.

Hampolja sägs ibland ha en närmast perfekt balans av omega3 omega6 omega9 osv. Hampolja är dyr och svår att komma över, har f.ö en god nötaktig smak.

www.hampekraft.nu
Citera
2006-07-14, 14:47
Bannlyst
Raps och oliv har enkelomättade fettsyror som vi ska ha mest av, solros fleromättat vi ska ha mindre av.
Citera
2006-07-14, 16:36
Medlem
hampolja är den bästa oljan med ett omega-3/omega-6 förhållande på 1/3 & ett i övrigt mycket bra näringsinnehåll

jämfört med solrosoljans 1/140, dvs dess innehåll av fleromättade fettsyror består till uteslutande del av omega-6

bara rapsolja & linfröolja har bättre omega-3innehåll än hampolja men rapsoljan har ett i övrigt ganska dåligt näringsinnehåll, kan ju bero på att den från början inte var en en matolja då den innehöll en fettsyra som gav den laxerande effekter. Nån gång under 70-talet tog man fram en variant på raps som inte innehöll den fettsyran & sen dess har rapsolja använts i matlagning. Linfröolja är laxerande, så man kan inte äta mer än en tesked om dagen, eller nåt sånt, beror ju på hur känslig man är.

på andra plats efter hampolja borde valnötsolja komma, med ett O-3/O-6 förhållande på 1/4
Citera
2006-07-14, 18:28
Medlem
Det beror helt på om du tänker hetta upp den eller ej. Om du skall hetta upp den (dvs ha den till matlagning) så är enkelomättade oljor de bästa och där är olivolja och rapsolja ganska likvärdiga.

Om du använder den kall, i dressing, så leta efter oljor med hög halt fleromättat fett.

(Fleromättat fett blir mättat vid upphettning, det är därför det är direkt onyttigt att steka i t ex solrosolja, enkelomättade fetter t ex olivolja påverkas inte av upphettning.)
Citera
2006-07-14, 21:33
Medlem
pockis avatar
Jag har hört att avocadoolja ska vara likvärdig med olivolja, men bättre att hetta upp.
Citera
2006-07-15, 12:06
Medlem
Litet gult djurs avatar
Aningen OT: Jag har hört att rådjur kan bli blinda av att beta i rapsfälten, ligger det något i det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in