Citat:
Ursprungligen postat av
Prempion
Metoden i din första länk är nog inte dyr, den fungerar ju i en vanlig frys. Det som krävs är att maten placeras i en behållare som fylls med en vattenlösning och att behållaren är så kraftig att den kan stå emot isens expansion. Vanliga stålrör går inte, de på bilden har väldigt tjocka väggar i förhållande till innehållet. Skulle gissa att behållarna av "hard phenolic termosets" innebär att de är gjorda kevlar eller aramid. Men man kan nog göra en sådan hemma av stålepoxy bara man ökar väggtjockleken tillräckligt mycket.
Vad det är för vattenlösning man fyller behållarna med framgår inte. Jag kan tänka mig DMSO, det tillsätts ju till donerade ägg/spermier för att de ska tåla frysning. Men kanske funkar det hjälpligt med en sockerlösning också.
Din andra länk innebär att man permanent håller temperaturen under -200 °C och det är dyrt. Det som begränsar hållbarheten vid den temperaturen är att bakgrundsstrålning bryter ned molekyler. Men då talar vi om tiotusentals år.
Enklaste metoden för en "tillräckligt bra" infrysning är nog att placera det i en metallbehållare och svetsa ihop locket. Då går det väldigt långsamt för syre att komma in. Alternativt gjuta in innehållet i något gastätt - silikon tas inte upp av tarmen så det är ogiftigt.
Bravo, applåderar och

. Duktigt svar som du kan en hel del om märker jag. Det finns nog många anledningar till att man vill frysa in livsmedel och folk en längre tid i framtiden kanske. Tex resor till Mars och att försöka göra Mars till en ny frodig levande och fungerande planet att bo på kanske kräver bra frysning