• 1
  • 2
2022-10-26, 00:28
Medlem
Det här med krypterade filer. Finns det någon tjänst, eller litet community, där man kan testa sin säkerhet? För enkelhetens skull kan vi tänka oss en .txt fil med nåt litet innehåll. Den krypteras sedan och man vill testa hur enkelt eler svårt det är att knäcka filen och läsa innehållet. Dvs någon eller något ska säga "i textfilen står det ***" och/eller "ditt lösenord är ***".

I alla andra fall kan någon försöka bruteforca den i dagar,veckor,år.

Skulle vara intressant att se, från de enklaste lösenordet "password" som trolign knäcks inom några millisekunder, till längre som troligen aldrig knäcks...(?) jag ser framför mig en sida "crackmyfile.com" där man laddar upp sin fil, eller bara raw text, för att se om någon lyckas knäcka och se innehållet?

Slutligen, om det är en någorlunda stor fil så blir det betydligt svårare om filändelse saknas misstänker jag? Då får man väl ingen hint om vad som använts för att kryptera
Citera
2022-10-26, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av onlylols
Det här med krypterade filer. Finns det någon tjänst, eller litet community, där man kan testa sin säkerhet? För enkelhetens skull kan vi tänka oss en .txt fil med nåt litet innehåll. Den krypteras sedan och man vill testa hur enkelt eler svårt det är att knäcka filen och läsa innehållet. Dvs någon eller något ska säga "i textfilen står det ***" och/eller "ditt lösenord är ***".

I alla andra fall kan någon försöka bruteforca den i dagar,veckor,år.

Skulle vara intressant att se, från de enklaste lösenordet "password" som trolign knäcks inom några millisekunder, till längre som troligen aldrig knäcks...(?) jag ser framför mig en sida "crackmyfile.com" där man laddar upp sin fil, eller bara raw text, för att se om någon lyckas knäcka och se innehållet?

Slutligen, om det är en någorlunda stor fil så blir det betydligt svårare om filändelse saknas misstänker jag? Då får man väl ingen hint om vad som använts för att kryptera

Hur menar du med att en stor fil vs en liten fil utan filändelse skulle göra skilllnad i vad för filtyp/metod det handlar om?
Citera
2022-10-26, 05:23
Medlem
Du behöver CPU power för att utföra bruteforce, pga detta så lär inte vilken sajt som helst göra det gratis.

Men för att spela igenom en kort lista för att testa lösenord skulle inte vara några problem så länge man vet vad för kryptering som skett redan (vilket man kan veta automatiskt för vissa då kännetecken finns men som sagt inte alla)
Citera
2022-10-26, 11:40
Medlem
Som sagt kostar i praktiken pengar att gissa sig till ett lösenord.

Annars säger jag såhär: Make the change you want to see. Skapa hemsidan själv!
Citera
2022-10-26, 18:41
Medlem
Köp 2 st Nvidia 3090 så har du tillräckligt med kraft att knäcka lösenord snabbt
Citera
2022-10-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Köp 2 st Nvidia 3090 så har du tillräckligt med kraft att knäcka lösenord snabbt

va
Citera
2022-10-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
va

Du använder ju GPU istället för CPU numera för att bruteforca lösenord, så bra mycket snabbare

Mvh 3090-ägare x 2 😛
Citera
2022-10-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Du använder ju GPU istället för CPU numera för att bruteforca lösenord, så bra mycket snabbare

Mvh 3090-ägare x 2 😛

Vad gör dina GPUs mot GPU-resistenta hashalgoritmer?
Citera
2022-10-27, 08:37
Bannlyst
Intressant att se att ingen nämt AI ännu, det finns säkerhets aspeketer med lösenord därför kör man på AI inom 6 månader hos Google och Microsoft. Det är redan ute.

AI + matematik = hand i hand uträkningar, det är ju vad det handlar om. Google lyckades lösa PI för ett tagsen med AI

Det är nya tider. Finns ett stort motstånd mot allt detta men det blir mer och mer prat om det nu, funnits rätt länge. Framförallt i Kina. Dom som inte gör motstånd och istället accepterar faktum ligger långt före i tekniken 2022. Det kommer så småningom slå igenom oavsett vad.

// wuseman
Senast redigerad av wuseman 2022-10-27 kl. 08:48.
Citera
2022-10-27, 23:56
Medlem
0xgh64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Vad gör dina GPUs mot GPU-resistenta hashalgoritmer?

Vad är en GPU resistant algoritm?

Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Intressant att se att ingen nämt AI ännu, det finns säkerhets aspeketer med lösenord därför kör man på AI inom 6 månader hos Google och Microsoft. Det är redan ute.

AI + matematik = hand i hand uträkningar, det är ju vad det handlar om. Google lyckades lösa PI för ett tagsen med AI

Det är nya tider. Finns ett stort motstånd mot allt detta men det blir mer och mer prat om det nu, funnits rätt länge. Framförallt i Kina. Dom som inte gör motstånd och istället accepterar faktum ligger långt före i tekniken 2022. Det kommer så småningom slå igenom oavsett vad.

// wuseman
AI kommer så småningom ta hand om en hel del inom websec, reverse engeneering, development mm. Dock ser jag inte hur AI skulle kunna kalkulera en encryptad hash då det inte finns en korrekt utgångspunkt per bokstav/siffra att utgå ifrån, då ett fullt korrekt svar är antingen sant eller falskt. AI är lika bra på att cracka en hash som en mänsklig hjärna, så med andra är bruteforcing rätt väg att gå.
Senast redigerad av 0xgh64 2022-10-28 kl. 00:03.
Citera
2022-10-28, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xgh64
Vad är en GPU resistant algoritm?

Hashing-algoritmer som är långsamma att lösa med GPU jämfört med CPU. Mer läsning: https://crypto.stackexchange.com/que...gpu-than-a-cpu
Citera
2022-10-30, 18:34
Medlem
Tack till alla som svarat.
Mina frågor kvarstår dock. Mest angående något tjänst eller grupp eller person som kan testa skyddet för en krypterad fil. Är även intresserad att köpa denna tjänst någonstans, jag vet att IT-säkerhetsfirmor kan erbjuda tjänsten att knäcka ens filer så man kan täppa till/förbättra skyddet. Vill gärna ha tips på sådana, erfarenheter... ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in