2022-10-25, 10:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Dessa siffror är i princip omöjliga, hade närmare en halvmiljon dött hade vi inte sett samma motståndsvilja hos ukrainarna, då i princip hela befolkningen känt någon eller haft en nära anhörig som skadats allvarligt eller stupat.

Zelenski har väl själv gått ut med att cirka 100 - 200 ukrainska soldater dör per dag. Nu förstår jag givetvis att även Ukraina underdriver sina egna förluster och överdriver fiendens.
Vi har hört om rena fantasierna från Ukraina som visat sig vara osanna, Ghost of Kiev, hjältarna på Ormön m.m.
Låt oss anta att 500 - 1000 ukrainska soldater dör per dag, inte ens då hade vi sett dessa siffror.

100 till 200 mödrar förlorar sina barn varje dag. Det är illa nog.
Citera
2022-10-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ingenting?
Det ryktas att skådespelaren og presidenten blivit väldigt rik på kort tid. Ukraina är ett av världens mest korrupta länder.

Har affärsbekanta där sedan många år. All fakturering gick o går till schweiziska banker.

Men det är fortfarande Ryssarna som är angripare. Det stora historiska misstaget var att Krim gick till Ukraina efter Sovjets fall.

Krim röstade ju för att tillhöra Ukraina efter Sovjets fall...
Citera
2022-10-25, 10:49
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
I takt med att ukrainarna blir bättre tränade och utrustade så minskar de ukrainska förlusterna, det är vad jag tror.
I takt med att ryssarna i gammal rysk anda skickar folk som inte vill kriga. De ger enorma förluster så fort de börjar hetta till. Kedjorna lixom kollapsar så synergierna, flexibiliteten och synkroniseringen försvinner.
Dessutom brukar soldater som inte är beredda att dö ha svårt att lokalisera sin fiende m.m och mkt i krig handlar om att se och skjuta först.
Citera
2022-10-25, 10:50
Medlem
awoke11s avatar
Om man stannar upp och tänker för en sekund, då vi kan iallafall enas om att många dött under kriget, egentligen för vilken egennytta? Dessa människor dör för några gubbar bråkar över lite landyta hit och dit som i slutändan inte kommer göra någon så värst skillnad för någon av dem iallafall. Putler kommer ju inte direkt få njuta så länge av en vinst iallafall p.g.a ålder och eventuella sjukdomstillstånd.

Jag förstår ju självklart Ukrainarna, de vill skydda sitt land, men egentligen, vad är det som är värt att dö för om du ändå är död? Religösa människor lurar sig själv ständigt om att livet bara är ett test, men sanningen är om man förstår naturen, vi är bara biologiska maskiner och döden är permanent och inget du eller jag gör har någon betydelse.

Med detta förstår jag inte soldaterna i modern tid (som inte är islamistiska fundamentalister) som dör för, jag vet inte riktigt vad? Jag menar historiskt krigade man ofta för sin gud, men när man vet att det inte finns någon gud, bara en rund Putler och en *look-a-like-gangster*-Zelensky, vad fan är syftet? Jag förstår de här ryssarna som verkar göra mindre uppror och skjuter några generaler för de blir intvingade till kriget, men jag kan inte förstå att människor är så lättlurade.
Citera
2022-10-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ingenting?
Det ryktas att skådespelaren og presidenten blivit väldigt rik på kort tid. Ukraina är ett av världens mest korrupta länder.

Har affärsbekanta där sedan många år. All fakturering gick o går till schweiziska banker.

Men det är fortfarande Ryssarna som är angripare. Det stora historiska misstaget var att Krim gick till Ukraina efter Sovjets fall.

Du har rätt. Helt sjukt att våra skattepengar går till detta. Inte fan har jag röstat om det.
Citera
2022-10-25, 10:52
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om man stannar upp och tänker för en sekund, då vi kan iallafall enas om att många dött under kriget, egentligen för vilken egennytta? Dessa människor dör för några gubbar bråkar över lite landyta hit och dit som i slutändan inte kommer göra någon så värst skillnad för någon av dem iallafall. Putler kommer ju inte direkt få njuta så länge av en vinst iallafall p.g.a ålder och eventuella sjukdomstillstånd.

Jag förstår ju självklart Ukrainarna, de vill skydda sitt land, men egentligen, vad är det som är värt att dö för om du ändå är död? Religösa människor lurar sig själv ständigt om att livet bara är ett test, men sanningen är om man förstår naturen, vi är bara biologiska maskiner och döden är permanent och inget du eller jag gör har någon betydelse.

Med detta förstår jag inte soldaterna i modern tid (som inte är islamistiska fundamentalister) som dör för, jag vet inte riktigt vad? Jag menar historiskt krigade man ofta för sin gud, men när man vet att det inte finns någon gud, bara en rund Putler och en *look-a-like-gangster*-Zelensky, vad fan är syftet? Jag förstår de här ryssarna som verkar göra mindre uppror och skjuter några generaler för de blir intvingade till kriget, men jag kan inte förstå att människor är så lättlurade.
De svåra med krig är väl att om man alltid fegar ut blir man tillslut dödad elr förslavad.
Ett starkt försvar är ju något som faktiskt gör att demokratiska länder kan behålla demokrati och välfärd.
Citera
2022-10-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Felaktigt tänk från din sida här. Självklart ljuger USA och NATO, om massor av saker och ofta.

Men...

Det gör inte att ryska lögner blir sanning, eller mindre allvarliga för det.

Det du skriver ovan är en version av "det är okej om jag stjäl femtio papp av den här gamla tanten, då det faktiskt finns andra som också begår olagliga handlingar". Din handling blir naturligtvis inte acceptabel bara för att det finns andra som gör motsvarande dumheter.

Det jag menar är att du inte kan veta vad som är sant eller inte. Att påstå att man bör censurera rysk media är inte bara idiotiskt, utan rentav farligt. Sverige säger sig förespråka fri media ändå är rt.com bannat. Lever vi i en demokratur?
Citera
2022-10-25, 10:54
Medlem
Skönt att veta att det är från ryska källor uppgifter prånglats ut i alla fall. Då vet man ju att det inte stämmer med verkligheten. För skulle rysk media mot alla odds börja tala sanning om krigets verkliga förluster för ryssen vs ukrainarna så bidde det ju minst 15 år fängelse för många enligt Putin nya dekret.
Angriparen ( i detta fall Ryssland) får ju oftast ta dom större förlusterna.

Verkar gå riktigt dåligt för ryssen av den överdrivna ryska fakepropagandan att döma.
Citera
2022-10-25, 11:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Det jag menar är att du inte kan veta vad som är sant eller inte. Att påstå att man bör censurera rysk media är inte bara idiotiskt, utan rentav farligt. Sverige säger sig förespråka fri media ändå är rt.com bannat. Lever vi i en demokratur?

Det håller jag med dig om. Siffrorna som presenteras här faller på sin egen orimlighet, så för min del får ryssarna gärna göra sig till åtlöje genom att presentera dem som något wlags vetenskapligt objektiv sanning.
Citera
2022-10-25, 11:09
Medlem
Massajens avatar
Rapporteringen från kriget är groteskt ensidig.
Under vietnamkriget återgav redaktionerna förlustsiffror från båda sidor. Idag försöker man inte ens simulera objektivitet.
Citera
2022-10-25, 11:39
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Den enda sanningen är det USA säger! Det vet alla! Precis som det USA och NATO sa om Irak eller Libyen. Allt annat är lögner som bör tas bort.
Helt riktigt!
Kiev´s armé står nu bara två busshållplatser från Röda Torget.

Av de reguljära 250.000 stridsdugliga och välutrustade Ukrainska soldaterna (övriga ej inräknade) som fanns i början så kan vi konstatera att en betydande del/majoriteten avskrivits av olika skäl.
De verkliga siffrorna gällande förlusterna lär vi få veta först efter att festligheterna tagit slut.
Det är dock högst tveksamt om någon sida kommer att redovisa den totala omfattningen.
Citera
2022-10-25, 11:43
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Trams. Ryssland har bara mobiliserat 1 gång, och då 300 000 man, men dessa är fortfarande i träningsläger och har inte skickats till fronten än.

Ukraina öser på med färskingar medans Ryssarnas originaltrupper maler ner dem på egen hand än så länge. Den enda förstärkning de fått kommer ifrån Donetsks militär samt Tjetjenerna som jag förstår det.

Varje gång du skriver nåt för att rättfärdiga ’rapportens’ uppgifter så ljuger du ju.

Det finns åtskilliga uppgifter om nyrekryterade som redan. stupat, tillfångatagits och deserterat. Så nog är de redan satta i fronttjänst allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in