Citat:
Ursprungligen postat av
jack.daniels
Det är ryska källor som rapporterar 400k döda ukrainska ”service men” Ukraina hävdar ungefär 60k döda ryssar, västerländsk bedömning är något lägre! Hur kan Ukraina ha 6-7 gånger fler döda, när de dessutom är försvarare? Håll i dig nu: jag hävdar att ryssarnas siffra är propaganda och önsketänkande, de ljuger om i stort sett allting, varför skulle de inte ljuga om dödssiffror?
Min ryskfödda sambos svar på detta: en mindre del köper propagandan med hull och hår, men de flesta vet att Kreml ljuger om allting och lägger ingen större vikt vid det!
Enligt ukrainska uppgifter så har ryssarna 10x övertag i artilleri. Både i fråga om antal pjäser och hur mycket ammunition som avfyras varje dag. Min gissning är att ukrainska källor tar till i underkant på den punkten.
Detta i ett krig som utkämpas huvudsakligen med artilleri.
Vet inte hur stor fördel man har av att vara försvarare i en sådan situation egentligen. Om man inte har något att skjuta tillbaka med så ligger man ju bara i sin skyttegrav och väntar på att motståndaren får in en fullträff.
Så om man nu utgår ifrån att ryssarna har haft ca 60k döda (jag vet inte om det stämmer), förstår jag inte varför man skulle betrakta det som osannolikt att Ukraina haft 400k döda. Det verkar stämma ganska bra överens med ryska övertaget i vapen och ammunition.
Här tar jag såklart inte hänsyn till den berömda "Ghost of Kiev"-faktorn, dvs föreställningen att Ukraina äger magiska egenskaper som gör dom oövervinnerliga, trots kraftigt underläge i tillgång på materiel och ammunition.
Citat:
Ursprungligen postat av
Himmalajja
1500-2000 om dagen. Är det verkligen så orimligt?
Tidigare i somras så var väl Arestovich ute och pratade om förlustsiffror i den storleksordningen i alla fall. Tror den högsta siffran han nämnde var uppåt 1000/dag, om minnet inte sviker. Var ej tydligt om siffran gällde både skadade och döda. Eller om han kanske utgick från att det i praktiken är samma sak pga obefintlig vård.
Nu är ju han knappast någon jag skulle kalla pålitlig. Han är ju gammal kabaré-artist precis som Zelensky. Och siffran nämndes i samband med att dom försökte ragga mer pengar och vapen från väst, så vem fan vet.