2022-10-25, 01:28
Medlem
Svärjes avatar
Idiotsveriges siffror är så absurda att han med näbbar & klor ensamt kämpar mot alla tvivlare (som han uppmanar hålla käften). Han får inte ens eldunderstöd av andra putinrunkare....
Enligt RT har ryzzarna skjutit sönder 5.000 ukrainska stridsvagnar......
Senast redigerad av Svärje 2022-10-25 kl. 01:43.
Citera
2022-10-25, 01:28
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Trams. Ryssland har bara mobiliserat 1 gång, och då 300 000 man, men dessa är fortfarande i träningsläger och har inte skickats till fronten än.

Ukraina öser på med färskingar medans Ryssarnas originaltrupper maler ner dem på egen hand än så länge. Den enda förstärkning de fått kommer ifrån Donetsks militär samt Tjetjenerna som jag förstår det.

Alla ryska yrkessoldater är döda eller skadade. Varför tror du att de tvingar in alkisar, studenter och noviser?

Om du kan svara på den frågan så kanske jag orkar läsa dina inlägg framöver.
Citera
2022-10-25, 01:31
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Citat:
Givetvis finns det de som inte litar på dessa siffror vilket är fullt förståeligt, ni som hör hit får gärna hålla käften i denna tråd, för ni kommer inte att ha något att tillföra trådämnet mer än det vanliga gnällandet. Vi vet redan att de officiella siffrorna såklart är lägre ifrån den bevisat lögnaktiga Zelensky.

Vilken jävla inledning på en diskussion - vad fan är du ute efter?

Enligt säkra källor jag lutar mig mot så har ca 2 857 321 ryska soldater fått hemorojder när de skitit på sig. Om du inte litar på dessa siffror kan du hålla käften för du kommer inte tillföra ett skit mer än vad som kommer ut ur dina öppningar.

Jag vet redan att dessa siffror är låga för den bevisat lögnaktiga Putin är också full av skit.
Citera
2022-10-25, 01:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Om du räknar lättare skador så kan det nog stämma, trots att du drog de siffrorna ur röven. Ukraina har ju mobiliserat alla män mellan 18-65 trots allt, och de skickas till fronten i hög takt.

Det gjorde jag naturligtvis inte. x2-x3 sårade är normalberäkning. Om en enhet har 10 döda, kan man räkna med 20-30 sårade. I vissa fall är dikrepansen än större, men mycket mycket sällan mindre.

Vad gäller ukrainsk mobilisering så har man inte mobiliserat 12-15 miljoner man militärt, det faller på sin egen orimlighet, på tal om det här med att "dra siffror ur röven".
Citera
2022-10-25, 01:50
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
OSINT är en typ av metod för att för att samla in data. Det är inget officiellt kopplat till vare sig krig eller Rysslands invasion.

Investigators kan vara vem som helst, typ en bloggerska eller Anders Lindberg.

Jag vet. Men nämner man inte vilka dessa "OSINT investigators" är då kan man inte ens kontrollera om de existerar. Och om de existerar, då vet man inte hur partiska de är, eftersom man inte vet vilka de är.

Allt detta kan ju lika gärna vara en ren fabrikation av FSB. Med påhittade siffror.
Citera
2022-10-25, 01:55
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
En siffra som Ukraina inte är så pigg på att släppa, av förklarliga skäl, är på hur många soldater de har förlorat i kriget.

Nu har detta tydligen kalkylerats fristående via OSINT där man sammanställt siffror från bårhus, tidningsartiklar och andra krigsrapporter ifrån Ukraina. Siffran är oroväckande hög. Detta är alltså inte officiella siffror, men de kan vara trovärdiga.

https://www.algora.com/Algora_blog/2022/10/23/osint-investigators-name-real-losses-of-ukraines-army

Detta talas även om mot slutet i denna video ifrån military summary channel. https://youtu.be/-_KdXWRjJ7k
https://t.me/s/militarysummary
Samtidigt har den Tyska tidningen Zeitung.de gjort en kalkyl och konstaterat att de döda ifrån Ukrainas sida är någonstans över 200.000 påstås det, så siffrorna kan vara trovärdiga. Någon som kan tyska får gärna hitta artikeln och infoga i tråden.

Ryssarnas förluster är betydligt lägre, mellan 60-100k uppskattas det.

Detta verkar ju vara en rejäl katastrof. Kan vi hitta mer om detta?
Hur kommer det sig att Ukraina förlorar så många fler soldater än Ryssland? Har Ryssland bättre utrustning eller är det deras träning som är mer gedigen än NATO:s träning som Ukrainarna fått?

Givetvis finns det de som inte litar på dessa siffror vilket är fullt förståeligt, ni som hör hit får gärna hålla käften i denna tråd, för ni kommer inte att ha något att tillföra trådämnet mer än det vanliga gnällandet. Vi vet redan att de officiella siffrorna såklart är lägre ifrån den bevisat lögnaktiga Zelensky.

Jag tycker det är sorgligt att MilitarySummary går på dessa fake news. Det verkar vara rent spin. Zeitung.de ska inte förväxlas med t ex Die Zeitung, det är bara en nyhetsaggregerarsite, och på något vis har (? t om det är oklart) denna siffra planterats där. Lås denna tråd?
Citera
2022-10-25, 02:07
Moderator
-Info-s avatar
Jag hittade en längre artikel här:

https://t.me/nologica/5535

Telegram-kanalen där artikeln ligger på heter AB News (https://t.me/nologica). Jag vet inte riktigt vad det är, men verkar vara ännu en pro-rysk Telegram-kanal. Logotype-bilden för kanalen är stulen/kopierad från en känd bildbyrå. Helt utan modifieringar. Kopierad rakt av.
Citera
2022-10-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tycker det är sorgligt att MilitarySummary går på dessa fake news. Det verkar vara rent spin. Zeitung.de ska inte förväxlas med t ex Die Zeitung, det är bara en nyhetsaggregerarsite, och på något vis har (? t om det är oklart) denna siffra planterats där. Lås denna tråd?
Siffran på minst 200.000 döda (i stort sett: stupade) på den ukrainska sidan anges komma från amerikanska militära experter, och jag har hört liknande uppskattningar tidigare från samma källor (US mil int) och citerade i amerikansk media, så de är nog inte helt gripna ur luften. Om man sedan lägger till 2x eller 3x för antal allvarligt sårade/invalidiserade så hamnar man på 6-800.000 mestadels unga män som fått sina liv förstörda för alltid eller för lång tid framåt, vilket är förfärande höga siffror.
Citera
2022-10-25, 02:10
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag hittade en längre artikel här:

https://t.me/nologica/5535

Telegram-kanalen där artikeln ligger på heter AB News (https://t.me/nologica). Jag vet inte riktigt vad det är, men verkar vara ännu en pro-rysk Telegram-kanal. Logotype-bilden för kanalen är stulen/kopierad från en känd bildbyrå. Helt utan modifieringar. Kopierad rakt av.

Bra jobbat måste jag säga. Att bilden inte är modifierad kan betyda att den är officiell, men du övervägde inte ens det antar jag?
Citera
2022-10-25, 02:26
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Att bilden inte är modifierad kan betyda att den är officiell, men du övervägde inte ens det antar jag?

Jag tänkte så här att en nyhetssajt/byrå/kanal (även en liten sådan) gärna vill ha en egen unik logotype som matchar namnet och företaget. Men här har de bara tagit en standardbild från en bildbyrås standardutbud rakt av utan att bry sig om att anpassa den. Det tyder på att Telegram-kanalen inte är en nyhetskanal, trots namnet ("AB News").

Jag gjorde en bildsökning på logotypen. Får endast träffar på bildbyråer och någon telegram-sida.
Citera
2022-10-25, 02:32
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Har du missat att Ukraina mobiliserat 6 gånger? De hade 450k ifrån början, men har tagit in nya färskingar varje gång.

Då får man säga att färskingarna gör bra ifrån sig…
Citera
2022-10-25, 02:33
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tänkte så här att en nyhetssajt/byrå/kanal (även en liten sådan) gärna vill ha en egen unik logotype som matchar namnet och företaget. Men här har de bara tagit en standardbild från en bildbyrås standardutbud rakt av utan att bry sig om att anpassa den. Det tyder på att Telegram-kanalen inte är en nyhetskanal, trots namnet ("AB News").

Jag gjorde en bildsökning på logotypen. Får endast träffar på bildbyråer och någon telegram-sida.

Kanalen verkar dock utförlig och gedigen, mycket välgjord och faktaspäckad. 15k prenumeranter.

Denna del var intressant men saknades i ursprungstexten ifrån bloggen (översatt ifrån Ryska)

Citat:
Medierna rapporterar också att Kommittén för soldatmödrar i Ukraina påstås ha förberett mer än 320 000 överklaganden "om de saknade soldaternas öde", men SBU förbjöd dem för nationella säkerhetsändamål - dock är dessa utbredda uppgifter inte dokumenterade. Deras källa är uttalanden från ett antal medlemmar i kommittén för soldatmödrar, muntliga och på sociala nätverk. Samtidigt kan denna statistik jämföras med de uppskattningar av förluster som gjorts av den västerländska militären. Särskilt den tidigare biträdande chefen för USA:s europeiska kommando, Stephen Twitty, sa i en intervju med Linke Zeitung att "200 tusen kämpar på något mystiskt sätt försvann från Ukrainas väpnade styrkor, och ingen kommer att säga var de är idag." "Ukrainas väpnade styrkor ... har förlorat tiotals och tiotusentals människor dödade och sårade, ukrainarna har betalat ett fruktansvärt pris", säger general Mark Milley, ordförande för USA:s gemensamma stabschefer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in