Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-24, 21:04
  #1
Medlem
Godkväll. Igår när jag
Damsugade vände jag blicken och såg att en av hundarna slickade på en elvanse tablett.

Jag blev livrädd och tog snabbt kapseln. Har tänkt på vad som hade hänt om hunden svalt kapseln.
Hur storr risken att hunden hade dött om han svalt en 60 mg elvanse?
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2022-10-25 kl. 10:27. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
2022-10-24, 21:07
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Husdjur
/Moderator
Citera
2022-10-24, 21:07
  #3
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callmet
Godkväll. Igår när jag
Damsugade vände jag blicken och såg att en av hundarna slickade på en elvanse tablett.

Jag blev livrädd och tog snabbt kapseln. Har tänkt på vad som hade hänt om hunden svalt kapseln.
Hur storr risken att hunden hade dött om han svalt en 60 mg elvanse?
Jag vet inte, förmodligen hög. Du kan ju för fan inte ha sånt framme om du har husdjur. Sätt på locket på burken i alla fall och tappar du en tablett måste du faktiskt kräla runt på marken tills du hittar den, det är du skyldig din hund.
Citera
2022-10-24, 21:18
  #4
Medlem
StonedMonkeys avatar
60 mg är inte jättemycket, dödlig tror jag väldigt sällan det är. Men beror mycket på hur mycket din hund väger, ras?
Citera
2022-10-24, 21:22
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Han hade skrivit högskoleprovet på söndag.

Antagligen hade det kunnat vara väldigt farligt och en veterinär hade varit ett solklart val.
Citera
2022-10-24, 23:12
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tror inte att hundar är allergiska mot amfetamin så på det viset är det nog ingen fara.

Det som är relevant är hur stor är hunden? Ju större desto bättre men vi snackar nog ändå om en tjackad hund. Och med tanke på att hundar uppenbarligen är naturliga pundare med ADHD så kommer det förmodligen vara en hund som i några timmar är jävligt extra mycket hund.
Citera
2022-10-25, 09:58
  #7
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tror inte att hundar är allergiska mot amfetamin så på det viset är det nog ingen fara.

Det som är relevant är hur stor är hunden? Ju större desto bättre men vi snackar nog ändå om en tjackad hund. Och med tanke på att hundar uppenbarligen är naturliga pundare med ADHD så kommer det förmodligen vara en hund som i några timmar är jävligt extra mycket hund.

Hundar tål inte en ynkliga teobromin som är centralstimulerande, så de blir förgiftade av amfetamin
Men ja de är relevant hur stor hunden är, en liten hund dör.

För hundar varierar den dödliga orala dosen från 10-23 mg per kg kroppsvikt .
Citera
2022-10-25, 10:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tror inte att hundar är allergiska mot amfetamin så på det viset är det nog ingen fara.

Det som är relevant är hur stor är hunden? Ju större desto bättre men vi snackar nog ändå om en tjackad hund. Och med tanke på att hundar uppenbarligen är naturliga pundare med ADHD så kommer det förmodligen vara en hund som i några timmar är jävligt extra mycket hund.

😂 Bästa jag läst! Hunden sitter där hemma hyperfokuserad och pluggar HP prov hahaha
Citera
2022-10-25, 10:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callmet
Godkväll. Igår när jag
Damsugade vände jag blicken och såg att en av hundarna slickade på en elvanse tablett.

Jag blev livrädd och tog snabbt kapseln. Har tänkt på vad som hade hänt om hunden svalt kapseln.
Hur storr risken att hunden hade dött om han svalt en 60 mg elvanse?

Äh inte så stor! Mvh ADHD diagnostiserad
Citera
2022-10-25, 10:54
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Hundar tål inte en ynkliga teobromin som är centralstimulerande, så de blir förgiftade av amfetamin
Men ja de är relevant hur stor hunden är, en liten hund dör.

För hundar varierar den dödliga orala dosen från 10-23 mg per kg kroppsvikt .
Intressant nog så säger alla källor jag tittar på att visst är det giftigt, men det är giftigt på samma sätt som det är för människor. Alltså en dosfråga.

Att dom inte tål teobromin har ju ingen bäring på att dom inte tål amfetamin.

Citat:
Ursprungligen postat av swineflu
😂 Bästa jag läst! Hunden sitter där hemma hyperfokuserad och pluggar HP prov hahaha
Snarare hyperglad och springer runt och vill bara vill leka.
Citera
2022-10-26, 09:33
  #11
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tror inte att hundar är allergiska mot amfetamin så på det viset är det nog ingen fara.

Det som är relevant är hur stor är hunden? Ju större desto bättre men vi snackar nog ändå om en tjackad hund. Och med tanke på att hundar uppenbarligen är naturliga pundare med ADHD så kommer det förmodligen vara en hund som i några timmar är jävligt extra mycket hund.
Tänker att om de va en liten chihuaua elr nåt så hade ögonen poppat ut ur skallen.

Nejmen, skämt åsido, så tror jag sånt kan va ganska lurigt för hundar. Just därför att man inte vet. Antingen så är det inte farligt, eller så är det det. Tänk så ligger hunden bara där med nosen på golvet och tittar trött med ögonen men har jätteont och plågas.
Citera
2022-10-26, 23:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callmet
Godkväll. Igår när jag
Damsugade vände jag blicken och såg att en av hundarna slickade på en elvanse tablett.

Jag blev livrädd och tog snabbt kapseln. Har tänkt på vad som hade hänt om hunden svalt kapseln.
Hur storr risken att hunden hade dött om han svalt en 60 mg elvanse?
Tror d hade bara blivit tjackad,men vet inte hur en tjackad hund beter sig hahaha
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback