• 1
  • 2
2022-10-24, 21:34
Medlem
Du har några val:
1. Fortsätt som förr, tills du blir utbränd och tar livet av dig själv.

2. Skit i nuvarande arbetsgivare och sök nytt sjysst jobb medan du tar det lugnt på nuvarande arbetsplats.

3. Säg upp dig för att vara sjysst mot din arbetsgivare, och sök nytt jobb då du är arbetslös.

Välj 1 eller 3 så vi slipper dig.
Citera
2022-10-24, 21:42
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myki7992
Jag mår verkligen dåligt när jag är på jobbet.

Jag har en jättehög arbetsbelastning, men ledningen lyssnar inte på mitt problem noggrannt. De hittar på ineffektiva lösningar. Chefen påpekar istället mina misstag och bli skitsur. Ingen uppskattning över vad jag gör på jobbet. Riktigt dåligt arbetsmiljö.

Jag vill säga upp mig från jobbet, men jag behöver verkligen pengar för att överleva. Man blir ju dessutom avstängd av sin a-kassa under en viss tid om man gör en egen uppsägning. Man måste vara medlem hos a-kassa i 12 månader för att utnyttja den där inkomstförsäkringen, men jag har fortfarande 7 månader kvar på mig.

Vad fan ska jag göra? Jag orkar inte.

"tänk på barnen i afrika". lite så det funkar, bara bita ihop och knega, välkommen till hamsterhjulet.
Citera
2022-10-24, 21:46
Medlem
Nattspliffens avatar
Börja plugga så kan du leva på studielånet. Inte värt att gå och må skit varje dag.
Citera
2022-10-24, 21:47
Medlem
Elekensas avatar
Citat:

Jag har en jättehög arbetsbelastning, men ledningen lyssnar inte på mitt problem noggrannt. De hittar på ineffektiva lösningar. Chefen påpekar istället mina misstag och bli skitsur. Ingen uppskattning över vad jag gör på jobbet. Riktigt dåligt arbetsmiljö.

Jag vill säga upp mig från jobbet, men jag behöver verkligen pengar för att överleva. Man blir ju dessutom avstängd av sin a-kassa under en viss tid om man gör en egen uppsägning. Man måste vara medlem hos a-kassa i 12 månader för att utnyttja den där inkomstförsäkringen, men jag har fortfarande 7 månader kvar på mig.

Sök nytt jobb. Tänk så här nu när du går till jobbet i fortsättningen "jag ska ändå inte vara kvar här" så du vet att det kommer sluta en dag med allt det negativa på nuvarande arbetsplatsen.

Sen är det bara du själv som kan få ett slut på det. Igenom att söka ett nytt jobb.

Svårt att veta vad du jobbar med idag och vad du har för lön. Men om du jobbar som ekonomiassistent vad vet jag, så sök annat än det. Bara du kommer ifrån din nuvarande arbetsplats. Sen kan du alltid söka jobb inom ditt kompetensområde senare.
Citera
2022-10-24, 21:49
Medlem
Ett alternativ är att ta första bästa annat jobb du kan få tag i.

Ett annat alternativ är att:

Kontakta ditt arbetsmiljöombud om inte chefen lyssnar på dina synpunkter. En riskbedömning bör göras över situationen och en djupare bedömning av den organisatoriska arbetsmiljön kan vara nödvändig.

Skriv ett tillbud som skall dokumenteras och förhoppningsvis även syns till chefer högre upp i företaget. Stressymptom är allvarligt tillbud och kan, beroende på symptom, vara så att arbetsgivaren är skyldig att anmäla dessa till arbetsmiljöverket.

Arbetsgivaren är skyldig att undersöka arbetsmiljön och systematiskt åtgärda de brister som finns. Brister i den organisatoriska arbetsmiljön är bland de största problemen i dagens arbetsliv och leder ofta till att arbetaren utsätts för orimlig stress.
Senast redigerad av Decimal1 2022-10-24 kl. 22:16.
Citera
2022-10-24, 22:08
Medlem
TrueCs avatar
Titta igenom din historik. Vad tror du att du som person utstrålar, och vad tror du att det genererar för gensvar?

Du ska gå till en psykolog eller liknande, och jobba med dig själv. Börja träna, hitta nya värden i livet etc.
Du har kört fast och börjar bli en bitter ältande människa, och om du rannsakar det faktumet, ser du en sån person framför dig som framgångsrik? Materiellt, socialt eller i karriären? Nej, så länge du står och tuggar i dina gamla hjulspår är du fast, lägg en bräda under däcken och vrid ratten åt vänster.
Citera
2022-10-24, 22:54
Medlem
Citat:

Sjukskriv dig för att du mår dåligt. Eller var sjuk en vecka..jobba en..sen sjuk igen osv.

Eller säg upp dig och sök en utbildning och lastbilskörkort. Så får du utbildningen betald av arbetsförmedlingen. God chans att få jobb. Få sitta i lugn och ro i bilen.
Citera
2022-10-24, 23:17
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Snacka med facket. För helvete!
Citera
2022-10-24, 23:31
Medlem
Du är inte ensam.

På dagens arbetsmarknad behöver man byta jobb, vidareutbilda sig etc.

Du säger inte vilket jobb du har, så jag drar några erfarenheter generellt.

1. Byt jobb då och då
1.a Sök kontinuerligt nya jobb
Gräset är inte grönare på andra sidan, men omväxling förnöjer. Det går inte att hoppa vidare hur som helst i längden, men har du möjlighet så bör du byta jobb efter 5-8 år i snitt.
1.bJobba för att bli headhuntad av någon annan.
Försök skapa kontakter med andra. Kunder, samarbetspartners. Känner de dig så är det lättare att få jobb hos dem.
1.c Vidareutbildning
I första hand bör du söka vidareutbildning hos din arbetsgivare. Det finns kanske kurser etc du kan få. I andra eller kanske tredjehand kan du söka tjänstledigt och plugga. Att vara tjänstledig och ta lån för att plugga är dock dyrt om du inte får bättre lön/jobb efter studierna.

Det gäller att vara rörlig och eftertraktad på arbetsmarknaden idag. Det är något man får anpassa sig till. Det blir svårare ju äldre man blir, så det gäller att ta tag i saker så fort som möjligt.

Kolla om någon kan hjälpa dig med personligt brev och cv.
Citera
2022-10-24, 23:36
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Få intyg från psykiatrin sen kan du chilla

På vilket sätt chilla? Jag har läkarutlåtande och kontakt med vården men varit arbetslös i ett år utan inkomst, chilla kan man göra när man får någon form av bidrag eller ersättning, vilket varken jag eller ts skulle ha rätt till
Citera
2022-10-25, 10:38
Medlem
Citat:

Min sambo upplever precis som du, han har sökt nytt jobb och fick ett, han skrev på papprena sen gick han och sa upp sig.

Sök andra jobb, ditt välmående är viktigt. Man ska inte vara där man inte trivs.
Så sök andra jobb, skriv på papper, säg upp dig. Lycka till!
Citera
2022-10-25, 22:26
Medlem
Prodelins avatar
Man ska byta jobb efter 1-2år max, finns en studie från tech bolagen in USA, där stannar anställda i genomsnitt 1.5 år på varje ställe.

Själv byter jag ofta, finns många fördelar med det, du höjer lönen "oftast", du går ren ut till nytt jobb utan att det blir för invecklat och du får ett känsloband till ditt jobb, du utvecklas enormt och lär dig saker hela tiden vilken är den största styrkan.

Att sitta på jobb 5 år eller mer och som vissa är präktiga för visar bara på lathet och man är bekväm, i för sig är nog många bekväma på jobben.

Just nu sitter man med nytt jobb och rullar tummarna sen en månad och lyfter närmare 60K/mån, tur man har tillsvidare direkt annars hade man nog rykt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in