Citat:
Ursprungligen postat av
geekgirl
Hej Flashback
Jag har en äldre macbook pro (retina 2012) vars sista officiell OS som stöds är Catalina. Nu är Catalina "end of service", så den kommer inte få fler säkerhetsuppdateringar antar jag. Jag tänkte installera om datorn för det är massa skräp på den. Funderar på om det är bättre att installera en ännu äldre version än Catalina. Primärt är jag intresserad av något som är stabilt och snabbt och inga kända allvarliga säkerhetshål. Vet inte om det finns någon lista på kända säkerhetsproblem med äldre macOS? Jag vill behålla datorn för macOS för jag använder en del program som endast finns för mac. Några förslag eller synpunkter?
Edit:
Verkar som att mina program kräver minst High Sierra. Så frågan blir väl egentligen vilket är bäst av dessa: High Sierra, Mojave, eller Catalina.
Citat:
Ursprungligen postat av
PalmeKiller
Dålig idée. Då MacOS har en tendens att vägra installera nya webläsare. Det är inte som Windows 7 där du kan installera en modern Chrome.. Bästa sätter återanvända gamla mac hårdvara är att köra Ubuntu eller någon annan liux smak på dem, då får man bra en surfburk.
Medhåll på PalmeKillers inlägg. Installera så nytt macOS din dator klarar. I ditt fall Catalina då. Den versionen lär funka ok i ett par år till, sen börjar root-certifikaten i Catalina bli för gamla och du kommer får problem att surfa, mm.
När detta sker kan du installera tex. Ubuntu och ge datorn liv ett tag till.