2022-10-23, 16:25
Medlem
geekgirls avatar
Hej Flashback

Jag har en äldre macbook pro (retina 2012) vars sista officiell OS som stöds är Catalina. Nu är Catalina "end of service", så den kommer inte få fler säkerhetsuppdateringar antar jag. Jag tänkte installera om datorn för det är massa skräp på den. Funderar på om det är bättre att installera en ännu äldre version än Catalina. Primärt är jag intresserad av något som är stabilt och snabbt och inga kända allvarliga säkerhetshål. Vet inte om det finns någon lista på kända säkerhetsproblem med äldre macOS? Jag vill behålla datorn för macOS för jag använder en del program som endast finns för mac. Några förslag eller synpunkter?

Edit:
Verkar som att mina program kräver minst High Sierra. Så frågan blir väl egentligen vilket är bäst av dessa: High Sierra, Mojave, eller Catalina.
Senast redigerad av geekgirl 2022-10-23 kl. 16:28.
Citera
2022-10-23, 16:36
Bannlyst
Dålig idée. Då MacOS har en tendens att vägra installera nya webläsare. Det är inte som Windows 7 där du kan installera en modern Chrome.. Bästa sätter återanvända gamla mac hårdvara är att köra Ubuntu eller någon annan liux smak på dem, då får man bra en surfburk.

Citat:
Ursprungligen postat av geekgirl
Hej Flashback

Jag har en äldre macbook pro (retina 2012) vars sista officiell OS som stöds är Catalina. Nu är Catalina "end of service", så den kommer inte få fler säkerhetsuppdateringar antar jag. Jag tänkte installera om datorn för det är massa skräp på den. Funderar på om det är bättre att installera en ännu äldre version än Catalina. Primärt är jag intresserad av något som är stabilt och snabbt och inga kända allvarliga säkerhetshål. Vet inte om det finns någon lista på kända säkerhetsproblem med äldre macOS? Jag vill behålla datorn för macOS för jag använder en del program som endast finns för mac. Några förslag eller synpunkter?

Edit:
Verkar som att mina program kräver minst High Sierra. Så frågan blir väl egentligen vilket är bäst av dessa: High Sierra, Mojave, eller Catalina.
Citera
2022-10-23, 16:57
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geekgirl
Hej Flashback

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Dålig idée. Då MacOS har en tendens att vägra installera nya webläsare. Det är inte som Windows 7 där du kan installera en modern Chrome.. Bästa sätter återanvända gamla mac hårdvara är att köra Ubuntu eller någon annan liux smak på dem, då får man bra en surfburk.

Medhåll på PalmeKillers inlägg. Installera så nytt macOS din dator klarar. I ditt fall Catalina då. Den versionen lär funka ok i ett par år till, sen börjar root-certifikaten i Catalina bli för gamla och du kommer får problem att surfa, mm.

När detta sker kan du installera tex. Ubuntu och ge datorn liv ett tag till.
Citera
2022-10-23, 17:27
Medlem
Knastratts avatar
Du kommer runt webbläsare med att köra Firefox. Personligen trivdes jag med Mojave.
Citera
2022-10-23, 20:13
Medlem
Littons avatar
Du kan installera nyare macOS även på datorer som saknar oficiellt stöd.

Testa först OpenCore Legacy Patcher: https://github.com/dortania/OpenCore-Legacy-Patcher

Sista utvägen är DosDude1s patchar: http://dosdude1.com/software.html
Citera
2022-10-24, 07:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Du kan installera nyare macOS även på datorer som saknar oficiellt stöd.

Testa först OpenCore Legacy Patcher: https://github.com/dortania/OpenCore-Legacy-Patcher

Sista utvägen är DosDude1s patchar: http://dosdude1.com/software.html

Nackdelen är att dessa lösningar kan sluta fungera vid första updatering, man bör ta dessa hack som exprimintella och inget man kan lita på..
Citera
2022-10-25, 11:53
Medlem
vemlas avatar
Precis som det har nämnts i tidigare inlägg så håller jag med om att det är en mindre klok idé att gå neråt i version, detta främst för att Apple begränsar en hel del för de versioner som tidigare inte stöds - förvisso är detta säkerligen mer av ett klokt val av Apple att göra men visst ger det en del käppar för användarna…

Appar som du behöver kan du köra i en vm dock, men det har också sina för- och nackdelar givetvis. Rekommenderar dock att avstå från att gå ner under Catalina, i syfte till att slippa problem gällande kompatibiliteten med diverse appar.
Citera
2022-11-14, 07:55
Medlem
John-Roccas avatar
Jag kör High Sierra på en iMac från 2013. Supernöjd med den datorn, använder den varje dag. Snabb och bra 2022
Citera
2022-11-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Nackdelen är att dessa lösningar kan sluta fungera vid första updatering, man bör ta dessa hack som exprimintella och inget man kan lita på..
Håller man sig till näst senaste macOS med OCLP är det inga konstigheter alls att uppdatera. Naturligt nog ligger de efter i utvecklingen vad gäller senaste macOS, särskilt i början, så de funktionerna är att betrakta som experimentella. OCLP är stabilt därför att det inte moddar med själva macOS, utan jobbar via EFI-partitionen och ett bibliotek som vid behov laddas ned via internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in