• 1
  • 2
2022-10-23, 16:18
Medlem
Varför gör man klyftpotatis till klyftor? Är det någon som brukar göra på något annat sätt? Det verkar ju lättare att göra till exempel skivor, eller mer kub liknande former. Eller kanske pommes form? Någon som vet?
Citera
2022-10-23, 16:25
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brandfarligare
Det verkar ju lättare att göra till exempel skivor, eller mer kub liknande former. Eller kanske pommes form? Någon som vet?

Hur är det lättare att göra kuber och allt annan skit du säger?
Citera
2022-10-23, 16:25
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Skulle kunna finnas någon form utav ledtråd i ordet klyftpotatis. Och annars heter det ju just skivad, tärnad eller pommes...
Citera
2022-10-23, 16:34
Medlem
Det må så vara att det är lättare.
Enklaste är att bara få maten serverad från en kock ute på det lokala gatuköket, men ibland vill man skoja till det och göra det lite "fint".

Man kanske har tröttnat på strips, bakad, stekt, och skivad-potatis.

En video hur man gör klyftpotatis hemma. Av filmen att döma är det inte speciellt svårt.
https://youtu.be/M1ilbm5eboI?t=26

En fabrik pressar nog potatisen genom knivblad så det pruttar ut miljarders med klyftor på några sekunder.

Edit: En klyftpotatismaskin för hemmabruk.
https://www.youtube.com/watch?v=s8eRyS8kiGU
Senast redigerad av 45Lokar 2022-10-23 kl. 16:57.
Citera
2022-10-23, 16:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Varför gör man klyftpotatis till klyftor? Är det någon som brukar göra på något annat sätt? Det verkar ju lättare att göra till exempel skivor, eller mer kub liknande former. Eller kanske pommes form? Någon som vet?

Dagens matsedel: Köttbullar med gräddsås och potatisklyftor i pommesformat.
Citera
2022-10-23, 16:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det var minsann en riktigt klyftig fråga.

Kan misstänka att det beror på att polisen skurits just i klyftor.
Citera
2022-10-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Skulle kunna finnas någon form utav ledtråd i ordet klyftpotatis. Och annars heter det ju just skivad, tärnad eller pommes...

Jo, jag menar att använda samma tillagningssätt men i en annan form. Man gör ju inte pommes i ugn vanligtvis utan friterar till exempel. Och skivad och tärnad känns som att man steker?
Citera
2022-10-23, 16:41
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Jo, jag menar att använda samma tillagningssätt men i en annan form. Man gör ju inte pommes i ugn vanligtvis utan friterar till exempel. Och skivad och tärnad känns som att man steker?

Jaså, ja. Jaha. Den gemene svensken kör nog sina pommes i ugn och skivad potatis? Ja du, även den vanlig i ugn.

Tro't eller ej!
Citera
2022-10-23, 16:44
Medlem
yz44s avatar
För att om man inte gjorde den till klyftor så är det inte klyftpotatis.
Klyfta är formen potatisen delats i, finns som sagt många varianter att välja mellan.
Citera
2022-10-23, 16:47
Medlem
xposures avatar
Varför heter det potatisskivor när de kommer i skivor? Varför heter det potatismos när man mosar dem?
Citera
2022-10-23, 17:24
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Nja, vill jag ha skivor köper jag en chipspåse och vill jag ha i pommesform köper jag pommes. Kuber har vi ju i pyttipannan men det funkar också rätt bra o köra sötpotatisen i kuber när man ska steka den.
Citera
2022-10-23, 18:20
Medlem
Man vill maximera ytan på potatisen eftersom det är det krispiga ytan som smaksatts av maillardrekationer som ger smak
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in