2022-10-26, 23:19
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Öppen fråga till alla.

Så El och vatten är fixat och ni fortsätter i stort sett som vanligt men med lite ransoner osv. Men nu så kommer helt gäng gåendes mot ert hus då det lyser så fint när alla andra är mörka!?

Har ni tänkt på att täcka fönster eller på något sätt kamoflera er och ert hus så det inte skapar uppmärksamhet!

För en sak är säker, om jag ute på mat och husrum för min familj så kommer jag garanterat att "knacka" på där det lyser när inga andra har lyset på!

Hur tänker ni där? Täcka fönster, köra allt i källaren eller köra på och kommer det någon som har ni ju hagelbössan etc.

Jag har inget sommarställe så i en nödsituation så kommer jag garanterat att röra mig mot dom ställen jag vet kan potentiellt vara självförsörjande då att vara kvar i stan vid långvarigt avbrott inte kommer ifråga!

Vi bor bakom hoga staket och grindar, och har aven insynsskyddat pa baksidan samt bakre delen av huset, och eftersom det alltid ar soligt har vi black-out gardiner i alla fonster. Finns ju ingen anledning for oss att anvanda rummen mot gatan nar vi har rum pa baksidan anda.

El kommer vi anda inte att prioritera annat an portabla solceller for att ladda smagrejer som power banks, radio, telefoner etc. Det blir liksom inget upplyst hus av det, och varme behover vi inte eftersom det aldrig blir kallt dar vi bor. Sen har vi givetvis hundar och vapen, om det nu skulle bli en sadan situation. Men det kan aven bli sa illa att man inte ens kan bo kvar i sitt hus, utan far soka sig till andra delar av landet.

Enda sattet att "bli upptakt" ar val nar man gor upp eld och lagar mat, lukten sprider ju sig.
Citera
2022-10-27, 05:30
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Öppen fråga till alla.

Så El och vatten är fixat och ni fortsätter i stort sett som vanligt men med lite ransoner osv. Men nu så kommer helt gäng gåendes mot ert hus då det lyser så fint när alla andra är mörka!?

Har ni tänkt på att täcka fönster eller på något sätt kamoflera er och ert hus så det inte skapar uppmärksamhet!

För en sak är säker, om jag ute på mat och husrum för min familj så kommer jag garanterat att "knacka" på där det lyser när inga andra har lyset på!

Hur tänker ni där? Täcka fönster, köra allt i källaren eller köra på och kommer det någon som har ni ju hagelbössan etc.

Jag har inget sommarställe så i en nödsituation så kommer jag garanterat att röra mig mot dom ställen jag vet kan potentiellt vara självförsörjande då att vara kvar i stan vid långvarigt avbrott inte kommer ifråga!

Bor i skogen, privat väg, sista huset, återvändsgränd, väggrind.
Har dock mörkläggningsgardiner i alla vädersträck.
Citera
2022-10-27, 09:00
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Öppen fråga till alla.

Jag har mina stugor "gömda" i en skogsdunge, och det finns bara en gård efter min skogsdunge
jag har små övervakningskameror som larmar så fort nån är i närheten.. skjuter om jag måste
Citera
2022-10-27, 09:03
Medlem
Tror jag skulle klara hur länge som helst utan el . Bor i lgh centralt så jag gör inte av med så mkt el . Nära till och kan äta ute så jag behöver inte kylboch frys så mkt . Kan tvätta kläder på jobbet vilket jag brukar göra . Har värmeljus i lager hemma 👍
Citera
2022-10-27, 09:27
Medlem
Detta testades ju i större skala under stormen Gudrun och till viss del stormen per. Vart utan ström fyra resp två veckor och det är klart att det funkade även om bekvämligheten fick en törn. Om du nu bara menar "klarar sig" så kan man väl leva så, men det blir ju som att förflytta sig två generationer bakåt i tiden.
Nu skall man ju komma ihåg att resten av samhället fungerade som vanligt. Man kunde ta sig in till stan och handla, fylla på bränsle osv, eller till och med lyxa till det med en pizza då och då för att slippa laga mat. Vidare kunde folk som skadade sig få vård som vanligt och äldre fick hjälp att flytta till tillfälligt boende.

Om du syftar på en total samhällskollaps där alla blir utan ström och det inte finns någon möjlighet att köpa mat och liknande, då tror jag många får seriösa problem redan efter någon dag. Vet några på jobbet, framförallt ungdomar som äter ute varje lunch och bara köper med sig det nödvändigaste hem flera gånger i veckan. Dom ligger ju illa till väldigt fort.
Citera
2022-10-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Tror jag skulle klara hur länge som helst utan el . Bor i lgh centralt så jag gör inte av med så mkt el . Nära till och kan äta ute så jag behöver inte kylboch frys så mkt . Kan tvätta kläder på jobbet vilket jag brukar göra . Har värmeljus i lager hemma 👍
Ja om allt annat funkat tror jag alla klarar sig, men om vi säger att hela din stad slås ut? Hur går det då? Ställverken betjänar ju rätt stora områden.
Citera
2022-10-27, 15:51
Medlem
brianmolkos avatar
Folk ska alltså få vara helt utan ström för folk ska kunna hålla på med facebook ?
Släck några veckor
Citera
2022-10-28, 13:00
Bannlyst
Klarar mig väl ett par veckor på braskamin, spritkök, vattentunnor, mat, fiske, änder och duvor.
Men Flashback-abstinensen, den kommer bli brutal.
Citera
2022-10-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
kärnvapenkrig mellan USA och Ryssland.
Då är hela världen knullad och det blir mänsklighetens undergång.

Det är nåt jag undrar varför man inte pratar om.
Människor är fan korkade.
Just därför är det meningslöst för gemene man att prata om. Bättre att fokusera på det man kan påverka.

Det är väl typ 7% chans att jorden går under av en meteorit. Ingen pratar om det. Finns inget att göra åt det.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-10-29 kl. 20:05.
Citera
2022-10-30, 01:31
Medlem
Tzatzikins avatar
Mat och bränsle finns för någon vecka på landstället. Sjövattnet där går ju att koka men blir ju klurigt om det är vinter med ved, blir väll till att hugga sönder lite möbler då. Osäker på hur enkelt det är att fiska, är nog svårare i praktiken än i teorin att mätta en familj på det.

Värre med mediciner, flera familjemedlemmar har kroniska besvär och sjukdomar som kräver medicin och apparater som kräver el. Så utan apotek är vi nog körda efter några veckor…
Citera
2025-04-28, 16:04
Medlem
Hur länge klarar ni er om samhället står utan el?

Med tanke på strömlösa Spanien med omnejd så kan man tas sig en funderare vid cyber-angrepp eller annat.
Hur fn kommer Sverige och svenskarna klarar sig vid totalt strömlöshet en längre period, kaos?
Senast redigerad av kaffepriset 2025-04-28 kl. 16:14.
Citera
2025-04-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffepriset
Hur länge klarar ni er om samhället står utan el?

Med tanke på strömlösa Spanien med omnejd så kan man tas sig en funderare vid cyber-angrepp eller annat.
Hur fn kommer Sverige och svenskarna klarar sig vid totalt strömlöshet en längre period, kaos?
Någon gång per år så försvinnande strömme i flera länder samtidigt. Har hänt i Kanada och Sydamerika vid något tillfälle. Att återställa elsystemet brukar ta en dag. Har väl aldrig tagit längre tid när ett eller flera länder samtidigt blivit utslaget.

Problem är snarare en storm som kan lägga träd på ledningarna. Tänker på stormen Gudrun där en del blev utan ström i 3 veckor.

Att bo i en stad vid strömavbrott är en katastrof. Man har inte vatten eller värme. Kan inte ens gå på toaletten. Många skulle få problem inom två timmar framförallt om det är vinter.

Man ska ju även klara av arbetet så att ha ett stormkök och en vattendunk i bostaden räcker ju föga utan man behöver ju räkna med att arbeta minst 8 timmar per dag och ta sig till arbetsplatsen. Kanske inte det enklaste för de som åker tunnelbana eller pendeltåg.

Förutom kärnfamiljen så har de flesta även andra anhöriga som är sämre förberedda som man behöver hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in