• 1
  • 2
2022-10-23, 14:50
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nya regeringen tar ett nytt bra beslut och behåller reseavdraget samt höjer ifrån 18:50 till 25 kr (sist den nivån justerades var runt 2006).
Inte för att vi är berörda (mer än högre skattetryck) men okej.

Var det int meningen att det nya systemet med 6SEK/milen och utan nuvarande krav på tidsvinst och sträck skulle sjösättas vid årsskiftet?

Eller är jag ute och cyklar igen...
Citera
2022-10-23, 15:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown

Var det int meningen att det nya systemet med 6SEK/milen och utan nuvarande krav på tidsvinst och sträck skulle sjösättas vid årsskiftet?

Det fanns även ett krav på att ha minst 1.5 eller 3 mil enkel resa i det nya systemet.

Kommer inte ihåg om det var något grundavdrag också på det.
Citera
2022-10-23, 15:50
Medlem
Mittpunkts avatar
Jag jublar eftersom jag har nio mil enkel väg till jobbet med bilen. Fick tillbaka 23k på skatten nu när jag drog av 85k på deklarationen. Får väl tillbaka mer 2024 nu när ersättningen höjs till 25 kr milen från 1 januari 2023.
Citera
2022-10-23, 15:53
Medlem
Hur blir det med schablonbeloppet då, höjs det också, eller stannar det på nuvarande ?
Citera
2022-10-23, 15:58
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Hur blir det med schablonbeloppet då, höjs det också, eller stannar det på nuvarande ?

11.000 kr istället för 12.000 kr.
Citera
2022-10-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown

Det trodde jag också, men nya regeringen har ändrat det.
Citera
2022-10-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varför ska vi skattebetalare betala folks resor till och från jobbet? Om du har långt till arbetet får du ta höjd för detta i löneförhandlingen. Folk klagar på höga skatter men vill samtidigt bli överrösta med bidrag för allt möjligt.

Det är ju folk som jobbar som är skattebetalarna, din bidragsparasit!
Citera
2022-10-23, 19:08
Medlem
Mittpunkts avatar
Den gamla regeringen vill inte alls höja ersättningen per mil utan låta den vara kvar på 18,50 kr milen och istället göra det till en skattereduktion.

Höj milersättningen till 25 kr per mil och sänk schablonbeloppet så fler har möjlighet att ta del av det och låt fler ta del av det - oavsett som du tar buss, tåg eller bil till jobbet.

Jag som pendlar arton mil om dagen vill gärna en fet summa tillbaka på skatten i en klumpsumma. Kan också köpa att istället för att få 30k i juni att istället få 2500 kr i skattelättnad per månad men då vill jag inte ha bakskatt heller för den delen utan det ska vara uträknat. I december varje år fyller man i ett dokument och i januari varje år så börjas det att dras skatt efter på din lön efter de upgifter du lämnat. Lämnar du inga uppgifter så kan du istället dra av och få i en klumpsumma eller fördelat på ett år.

Det är same shit för mig men jag ska inte tappa på att jag har arton mil till jobbet. Vi som har långt till jobbet oavsett om du tar buss, tåg eller din egen bil så ska du också få mest av alla. Du ska inte förlora på att du har långt till jobbet. Du ska vara den största vinnaren.
Citera
2022-10-23, 19:11
Medlem
Citat:
Varför ska vi skattebetalare betala folks resor till och från jobbet? Om du har långt till arbetet får du ta höjd för detta i löneförhandlingen. Folk klagar på höga skatter men vill samtidigt bli överrösta med bidrag för allt möjligt.

Det finns bättre system än din idiotlösning.

För att få anställa någon måste arbetsgivaren tillhandahålla en vettig bostad till vettig peng inom gångavstånd till arbetsplatsen - har funkat här förr - funkar bra i japan o kina.

Funkar för ryssarna i Ukraina just nu
Citera
2022-10-23, 19:30
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är ju folk som jobbar som är skattebetalarna, din bidragsparasit!

Så därför ska vi skattebetalare ge dessa personer bidrag? Känns som du har lite klapp i din argumentation.

Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Det finns bättre system än din idiotlösning.

"Idiotlösning"? Att folk i vuxen ålder ska betala för sina resor är alltså en "idiotlösning"? En lösning som gäller i flertalet av världens länder och är vettig om man för en stund ställer ifrån sig glaset och tänker till.

Citat:
För att få anställa någon måste arbetsgivaren tillhandahålla en vettig bostad till vettig peng inom gångavstånd till arbetsplatsen - har funkat här förr - funkar bra i japan o kina.

Funkar för ryssarna i Ukraina just nu

Som sagt, ställ ifrån dig glaset så kanske du tänker vettigt och skriver vettiga inlägg.
Citera
2022-10-23, 19:32
Medlem
Citat:
Så därför ska vi skattebetalare ge dessa personer bidrag? Känns som du har lite klapp i din argumentation.

"Idiotlösning"? Att folk i vuxen ålder ska betala för sina resor är alltså en "idiotlösning"? En lösning som gäller i flertalet av världens länder och är vettig om man för en stund ställer ifrån sig glaset och tänker till.

GÖR DE INTE DET IDAG DÅ???

Som sagt, ställ ifrån dig glaset så kanske du tänker vettigt och skriver vettiga inlägg.

Ett bidrag blir gratis - ett avdrag blir inte gratis bara lite billigare.

Tycker du inte att vi skall stoppa alla momsavlyft för företag = bidrag.

O varför skall företag få dra av lönekostnader o varuinköp
Citera
2022-10-24, 02:04
Medlem
Citat:

Skatteavdrag är inte bidrag, nen det brukar bidragsfolk ha väldigt svårt att förstå.

Bidrag = du får pengar utan motprestation

Avdrag = du får tillbaka en liten del av all skatt du betalar in, och som på just bilresor är rätt saftig. (utöver all skatt man betalar på inkomsten i sig som dessa resor är en förutsättning för att kunna generera)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in