• 1
  • 2
2022-10-23, 09:03
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag var på ett cateringjobb i Värmland för några veckor sedan. Körde E18 från östsverige och svängde av från Örebro mot Karlskoga och vidare via Kristinehamn och Karlstad.
Vägen i Värmland var kolsvart, 1+2-väg i 100 km/h och det regnade lätt. Dom vita reflexpinnarna var utnötta och jag såg inte långt fram när jag körde med halvljus. Skog på sidorna. Vägen dit var det täta bilmöten så jag kunde inte använda min helljus så mycket. Hade det snöat ymnigt hade det varit hemskt.
Jag var ganska trött när jag kom fram på grund av att jag fått koncentrera mig så mycket under körningen, dels att hålla koll på vägen och försöka se åt sidorna efter djur.
På vägen hem på natten så var det färre möten och jag kunde ligga i vänsterfil med helljusen på som lös upp ordentligt och då kunde jag köra lite mer avslappnat.

Jag pendlar i mörker till och från min arbetsplats varje arbetsdag men den vägen kan jag utan och innan och kör under hastighetsgränsen när det är mörkt, finns omkörningsmöjligheter för den som vill. Ser dagligen rådjur, älgar och gigantiska kronhjortar längs vägen.
Men vägen till Värmland var jag inte bekant vid och det känns som det borde finnas goda råd vid mörkerkörning! Att kuska på i 100 km/h en ljus sommardag kontra en kolsvart regnig höstnatt är stor skillnad.

Ni som kör mycket i mörker, har ni nån speciell körstil eller andra tankar kring just mörkerkörning?
Citera
2022-10-23, 09:10
Medlem
Beckombergalandets avatar
Vid mörkerkörning på landsväg håll blicken lite åt höger för att ev upptäcka osktyddade trafikanter på sidan, allmänt hålla koll efter vilt. Om det är superregn o liknande samt helt svart ute kö i lägre fart på grund av extremt dålig sikt.

En sak som jag har lite problem med i mörkerkörning o speciellt i stadstrafik är flammig vindruta
Citera
2022-10-23, 09:22
Medlem
holmiums avatar
Det kräver lite mer koncentration, mörker och regn formligen äter upp allt ljus.

Som ovanstående skriver är det dessutom viktigt var man har blicken när man får ett möte.

Kolla upp dina ögon ! Ev. synfel som inte märks i dagsljus blir värre i svaga ljusförhållanden när din pupill är vidöppen. Det finns även glasögon med ett filterskikt som gör att reflexer blir mindre störande.

Använder själv sällan glasögon men har provat ut ett par som jag använder vid nattkörning, jag upplever det som att nattkörning i regn med dessa glasögon har blivit mindre ansträngande.
Senast redigerad av holmium 2022-10-23 kl. 09:27.
Citera
2022-10-23, 09:27
Medlem
I stadstrafik stenhårt fokus på fotgängare, kan vara otroligt svårt att se. Mitt problem låter kanske löjligt, men det är skiftningar i vindrutan i mörker speciellt vid stadskörning där det är mycket trafikljus o annat nära ljus. Hur jag än putsar vindrutan så ser man flammighet i mer eller mindre grad. Nu är det inte så att jag håller på att krascha bilen bara på grund av detta, men det försämrar sikten. Någon som har tips på lösningar hur man får helt clear vindruta?
Citera
2022-10-23, 09:32
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
I stadstrafik stenhårt fokus på fotgängare, kan vara otroligt svårt att se. Mitt problem låter kanske löjligt, men det är skiftningar i vindrutan i mörker speciellt vid stadskörning där det är mycket trafikljus o annat nära ljus. Hur jag än putsar vindrutan så ser man flammighet i mer eller mindre grad. Nu är det inte så att jag håller på att krascha bilen bara på grund av detta, men det försämrar sikten. Någon som har tips på lösningar hur man får helt clear vindruta?

Det är mycket jobb att hålla hög optisk kvalitet på en vindruta. Det finns ett silikonbaserat medel som man gnider in rutan med efter ordentlig rengöring som är mycket bra. Om man gör det riktigt så håller behandlingen ett par månader och ger ett rejält lyft i vindrutans optiska kvalitet och förmåga att stöta bort vattendroppar. Friska torkarblad av bästa kvalitet är en annan viktig sak.

Pga av flashbacks regler kan jag inte skriva namnet på produkten ovan.
Citera
2022-10-23, 09:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ge fan i att psykstirra in i mötande bilars strålkastare. Fäst blicken på högra delen av vägen istället. Då blir du inte lika bländad vilket ger bättre mörkerseende och du upptäcker lättare hinder (gående, cyklister, mopedister, stillastående bilar mm) i vägrenen.
Citera
2022-10-23, 09:59
Medlem
Det tar på krafterna att köra i mörker.
Det finns visselpipor som man kan montera i fronten av bilen och som visslar av vinddraget. Då hör djuren när du kommer och förhoppningsvis hinner de undan.

Det finns även värmekameror som går att montera in men dessa kostar en rejäl slant och är kanske inte helt realistiskt.
Utöver det så är det väl bara att ta det lite lugnare och försöka köra när det är ljust/ljusare
Citera
2022-10-23, 10:07
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Och kör inte så jävla fort om du inte kan se ordentligt. Man ska alltid kunna stanna på sträcka man kan se.
Citera
2022-10-23, 10:09
Medlem
DixieDs avatar
Avsökningen måste du ha lärt dig. Att söka i mörker och köra långsamt så att du upptäcker fara i tid. Det är därför man går på körskola
Citera
2022-10-23, 10:51
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet

Detta! Själv tar jag en diskborste eller svamp och verkligen tvättar insidan på vindrutan, tar en gummiskrapa och WOW! Blir chockad varje gång, hur FAN kan man INTE se till att vindrutan är ren?

För innerstadskörning kan jag, efter 13 år av yrkesmässig körning nattetid huvudsakligen innanför tullarna med dieselhinnan på vindrutan, rekommendera att man typ en gång i veckan vid tvätt rengör vindrutans utsida med maskindiskmedel. Börja med det och spola av så att diskmedlet inte pajar lack och gummilister. Gör en väsentlig skillnad.
Citera
2022-10-23, 10:55
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ge fan i att psykstirra in i mötande bilars strålkastare. Fäst blicken på högra delen av vägen istället. Då blir du inte lika bländad vilket ger bättre mörkerseende och du upptäcker lättare hinder (gående, cyklister, mopedister, stillastående bilar mm) i vägrenen.
Yes, yes, yes! Tipsen blir bättre och bättre, snart kan TS varenda knep i boken!
Citera
2022-10-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Och kör inte så jävla fort om du inte kan se ordentligt. Man ska alltid kunna stanna på sträcka man kan se.
Men ponera då att jag kör i kompakt mörker på motorvägen, det är ett fullständigt hällregn och sikten är i sort sett noll, halvmycket trafik. Vilken hastighet rekommenderar ni?
Senast redigerad av Beckombergalandet 2022-10-24 kl. 08:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in