2022-10-23, 05:55
Medlem
Har ett lån kvar på nordea på 9000 (lånade 10k eller 15k) minns ej. Det gick utmärkt men efter jag skulle ansöka om 25k och betala av dessa 9k skulderna så blev jag nekad. Trots att det ända skillnaden blir ett extra ett två år extra tid att betala med samma månadskostnad.

Finns det andra lösningar för denna möjlighet? Vilken bank är mer generösa? Mitt mål med lån är att få ett lån på 25 tusen som jag kan betala av den skulden jag har på nordea samt ungefär 15k att latcha för extra buffert ett tag. tills jag får ett jobb som jag borde få snart. Poängen är att jag har möjligheten att betala skulden varje månad.

Tack på förhand
Citera
2022-10-23, 06:06
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Har ett lån kvar på nordea på 9000 (lånade 10k eller 15k) minns ej. Det gick utmärkt men efter jag skulle ansöka om 25k och betala av dessa 9k skulderna så blev jag nekad. Trots att det ända skillnaden blir ett extra ett två år extra tid att betala med samma månadskostnad.

Finns det andra lösningar för denna möjlighet? Vilken bank är mer generösa? Mitt mål med lån är att få ett lån på 25 tusen som jag kan betala av den skulden jag har på nordea samt ungefär 15k att latcha för extra buffert ett tag. tills jag får ett jobb som jag borde få snart. Poängen är att jag har möjligheten att betala skulden varje månad.

Tack på förhand
Fast hur vet banken att du kan betala tillbaka lånet? Speciellt som du har så mycket kvar av det första lånet som du troligen amorterar väldigt lite på varje månad.
Citera
2022-10-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast hur vet banken att du kan betala tillbaka lånet? Speciellt som du har så mycket kvar av det första lånet som du troligen amorterar väldigt lite på varje månad.
Då dom kanske kan se historik i banken och då jämföra med månadskostnaden som blir bestämd i avtalet om lånet antar jag? Kanske inte är så enkelt. Så gick mitt lån på 15 tusen till hos nordea. Är kund hos Nordea dock.

Letar alltså andra alterantiv att låna 25k ifrån. Med en månadskostnad på 800 till max 1.5 i månaden. Där jag betalar av den nuvarande skulden också på 9lax.
Citera
2022-10-23, 06:21
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Då dom kanske kan se historik i banken och då jämföra med månadskostnaden som blir bestämd i avtalet om lånet antar jag? Kanske inte är så enkelt. Så gick mitt lån på 15 tusen till hos nordea. Är kund hos Nordea dock.

Letar alltså andra alterantiv att låna 25k ifrån. Med en månadskostnad på 800 till max 1.5 i månaden. Där jag betalar av den nuvarande skulden också på 9lax.
Vad ska du med dessa "smålån" till? Du har tagit ett lån på 15 som gick till vad? Och vad behöver du ytterligare 25 till?

Spara ihop någon månad istället ?
Citera
2022-10-23, 06:29
Medlem
beheadeds avatar
Sluta låna!

Lev så snålt du bara kan och betala av på de lån du har. Ta sedan aldrig ett lån till. Spara först innan du köper något nytt.

Den som spar han har. Den som är satt i skuld är aldrig fri.
Citera
2022-10-23, 06:40
Medlem
Varför ska du ta ett lån för att betala av ett lån?

Det banken ser är att du istället för 9000 i skuld kommer ha 34000 i skuld och detta på en extremt låg inkomst som knappt täcker en låg hyra och definitivt inte mer än så. Det konstiga är att du fick lån alls första gången. Eller var det typ ett sms-lån med extremt dåliga villkor?

Satsa på att få upp din inkomst och så kommer du kunna spara ihop till den där lilla bufferten på nolltid eftersom du är van att leva billigt?
Citera
2022-10-23, 07:56
Medlem
covf33fs avatar
Innan du har ett jobb kan du nog släppa idén om mer lån. Vansinnigt att Nordea ens gav dig det första
Sälj nått skrot hos Tradera istället så får du in lite snabba pengar
Citera
2022-10-23, 11:50
Medlem
Det finns andra som är generösa, men var väldigt försiktig för det är sjuk ränta. Varför låna mer? Du kommer göra dig av med det. Kanske finns en annan lösning på problemet ist för att ha en buffert just nu?

Det blir bara värre med större lån. Dessutom blir det högre ränta än du har nu troligtvis
Citera
2022-10-23, 13:49
Medlem
Niggwards avatar
Att ta lån för att betala lån är alltid en bra idé! Kör på!

Varför inte försöka ta flera sms lån och sen om något år ta ett enormt lån och betala av dessa? Hört att man sparar massvis med tusenlappar på det sättet!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in