• 2
  • 3
2022-10-24, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Hur funkar det med 25 års grejen? vadhänder om man inte har någon inkomst de kan ta av?
Det finns olika krav beroende på när lånen togs, men det som ska betalas (efter att du ansökt on nedsättning etc) bör du betala. Görs inte det så lär det hamna hos KFM med betalningsanmärkning som följd. Det kommer förmodligen inte avskrivas enbart för att man fyllt 65 år eller att det gått 25 år. Dock kan de skriva av under vissa förutsättningar.
Citera
2022-10-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag har sökt och erhållit nedsättning av återbetalning i snart 10 års tid, blir godkänt varje gång. Dock har jag eget företag och ser till att tjäna väldigt lite. Jag har för mig gränsen går vid 130.000 eller där omkring. Detta året blir det lite annorlunda. Nästa år kommer jag starta AB, och plocka ut väldigt lite lön. Men jag är osäker på vad som händer med mitt studielån. Just nu är jag 43, och har ett lån på 890.000, som jag inte betalt av nånting på. Ni säger att det ska vara betalt när man är 65, men vad exakt betyder det? Att dom när det är 10 år kvar börjar kräva att man pyntar 100.000 om året, oavsett om man har jobb/inkomst eller inte?

Beroende på situation och kunskapsnivå (eller kanske snarare ambitionsnivå) kring redovisning, kan det vara en idé med ett AB "längst fram" och ha EF i bakkant (alltså som fakturerar AB:t för konsultarvode). Med reservation för att banker föredrar AB ur bolåneperspektiv. 29% egenavgifter i EF + 7,5%-enheter nedsättning på de första ca. 200 000 kr i bruttolön. Om du bara ska ta ut lite grann är det en möjlighet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in