• 1
  • 2
2022-10-22, 23:23
Medlem
Hej

Jag har skulder som har hamnat hos kronofogden och jag har säkert också skulder som ännu inte har hamnat hos kronofogden utan gått vidare till inkassobolag, dock vet jag inte hur jag ska få reda på hur många ärende ja har och till vilka inkassobolag ja ska vända mig till. Det finns nämligen många. Mina brev slarvar jag med också eller i alla fall posten gör det.

På kronofogden har jag en skuld på 50055 kr, i alla fall när ja kollar på kronofogdens mina sidor så står det följande där:

Mina skulder: 42 222 kr 1 skuld från csn "återkrav".

Mina föreläggande:
1 pågående
2 beslutade med utslag
5 avslutade

totalt: 9055 kr

Jag har läst igenom alla dessa 8 st krav och jag har summerat ihop de och det rör sig om totalt 9055 kr.

Jag har dessutom ett csn lån som ligger på 303547 kr.

Och det jag undrar är hur risigt ligger jag till när det gäller min ekonomi och framtid?

Idag studerar jag och ja har inte så mycket kvar tills jag förhoppningsvist tar examen.

Jag studerar utan csn och ja har inget jobb.

Jag söker svar till följande frågor:

1: Hur tar man egentligen reda på hur mycket skulder man har totalt?
Kronofogden tar endast upp de skulder som har hamnat hos dem, men det kan finnas skulder som finns hos inkassobolagen också.

2: Jag har ett csn lån och ponera att jag tar examen och inte hittar ett jobb. Det jag undrar här är vad som kommer hända med "csn lånet" kommer den gå vidare till kronofogden eller kan man slippa betala av den för en viss tid tills man hittar ett jobb?

3: Ifall man har skulder hos kronofogden och ifall man har betalningsanmärkningar får man lov då och arbeta inom ekonomi eller rättare sagt med ekonomi relaterade arbetsuppgifter, tex med bokföring, redovisning, ekonomiassistent, banktjänsteman, företags rådgivare, controller etc.

Jag har slarvat jävligt mycket med min ekonomi och haft lite otur i livet också vilket har resulterat i att jag hamnat i en taskig situation som gör mig lite oroad.

Tackar för alla svar.
Senast redigerad av studentapan 2022-10-22 kl. 23:26.
Citera
2022-10-22, 23:40
Medlem
1.Du har väl en fysisk och/eller elektronisk postlåda!?
2.Ring CSN! Kanske några månaders uppskov.
3.Kan bli svårt med allt möjligt. T ex att hyra (främst bostad då), få lån, bli godkänd av olika brf, kunna ta alla typer av jobb (banker och myndigheter är nog bara att glömma) etc.
Ta tag i livet! Lycka till/
Citera
2022-10-23, 00:06
1: Hur tar man egentligen reda på hur mycket skulder man har totalt?
Kronofogden tar endast upp de skulder som har hamnat hos dem, men det kan finnas skulder som finns hos inkassobolagen också.
Du får alltid (förhoppningsvis) någon typ av dokumentation när du tar lån. Så det är bara att leta bland alla mejl, brev och liknande eller börja ringa upp lånbolagen en och en. Du kan t.ex. kolla vilka som tagit kreditupplysning på dig som en första vägledning.

2: Jag har ett csn lån och ponera att jag tar examen och inte hittar ett jobb. Det jag undrar här är vad som kommer hända med "csn lånet" kommer den gå vidare till kronofogden eller kan man slippa betala av den för en viss tid tills man hittar ett jobb?
Du blir återbetalningsskyldig på ditt lån tidigast sex månader efter det att du senast fick studiestöd och alltid efter ett årsskifte. Det går oftast att komma fram till en betalningsplan om man har synnerliga skäl, sällan uppskov men CSN lånet är ditt minsta problem (minst ränta).

3: Ifall man har skulder hos kronofogden och ifall man har betalningsanmärkningar får man lov då och arbeta inom ekonomi eller rättare sagt med ekonomi relaterade arbetsuppgifter, tex med bokföring, redovisning, ekonomiassistent, banktjänsteman, företags rådgivare, controller etc.
Sannolikt inte. Alla dessa tjänster komma med stor sannolikt fråga dig och för seriösare arbetsuppgifter med ansvar över ekonomi och särskilt om man har direkt möjlighet till att göra ekonomiska överföringar så är det stor chans att de t.ex. gör en kreditupplysning på dig. I alla branscher som har med ekonomi att göra, även de som inte är direkta som ovanstående t.ex. rådgivare hos bank/försäkring/företag kommer kolla upp detta.

Ta tag i detta nu annars kommer du inte ha en karriär inom ovanstående men du kommer också fucka din ekonomi rejält för många år framåt. Ta extra-jobb och börja betala av direkt.

edit
---
Ring CSN och kolla om du kan få betalningsplan på återkravet. Detta skulle du göra direkt. När det kommer till KF är du egentligen körd direkt...
Citera
2022-10-23, 00:23
Medlem
1. Du ringer till alla inkassobolag du hittar och frågar ifall du har ärende hos dessa. Alternativet är att du via nätet loggar in och kollar då du borde kunna se det den vägen också.

2. Vet inte reglerna här men det står garanterat på csn.se Tror inte du betalar något första året efter avslutade studier.

3. Allt beror på hur kinkiga de är på företaget. Skulder hos KFM eller betalningsanmärkningar hos UC är ett direkt hinder för något - med få undantag. Dock blir det svårt med en del saker. En del hyresvärdar tillåter max två nya skulder senaste året och ett totalt skuldsaldo på max 5 000 kr t ex. Andra tillåter knappt att du fisit utanför ditt rum. Abonnemang och att handla på faktura är i stort att glömma. Att skaffa ett jobb - även inom ekonomi behöver inte vara omöjligt.

Tänk på att dina betalningsanmärkningar raderas efter tre år så du bör inte samla på dig fler nu! Sen för att det ska vara clean sheet så behöver du få väck skulderna från KFM. CSN kan nog vara rejält kinkiga då de inte behöver dra tillbaka de där 42 000. Du vill ej heller att nya skulder trillar in då man kan se historiskt skuldsaldo också (om det är 12 månader eller så).

Din situation behöver du dock ta tag i genast. Få stenkoll på exakt alla skulder. Se över vilken (om någon) inkomst du kan räkna med framöver. All inkomst är bättre än ingen. Sen får du beroende på skuldernas storlek etc förhandla med inkassobolagen ifall de kan frysa räntan genom att du följer avtalet som ni gör upp. Vid mindre belopp brukar de skita i sådant så då får du bara betala. Men se till så du har en plan så du kan betala på alla ev skulder så de inte ramlar till KFM. Skulle någon mer skuld gå dit, försök få inkassobolaget (troligtvis ett sådant) att dra tillbaka det även om CSN kommer ligga kvar där. Jag gissar det vore bra om du kunde lägga kring 5 000 på skulderna per månad (gissar hej vilt på inkasso nu) för att kunna bli av med återkravskulden som ligger hos KFM främst. Räkna med runt 3 600 i månaden på den. Sen har du totalt 9 000 till där hos KFGM Betala runt 800 i månaden på dessa. Sen har du 600 kr kvar och det kan du betala till inkasso då jag inte tror du har fantasibelopp där. Kanske totalt 10 000 (ren gissning) och bara hålla de flytande med räntebetalningar och så mycket amortering det räcker till. Snitta 150 kr per bolag om det är fyra olika t ex. Kan du så betala mer på skulderna men försök bli av med KFM som nämnts! Blir du av det det inom två år helt där så kommer du om tre få samma möjligheter som andra då inget kommer synas i din UC!
Citera
2022-10-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
edit
---
Ring CSN och kolla om du kan få betalningsplan på återkravet. Detta skulle du göra direkt. När det kommer till KF är du egentligen körd direkt...
Rätta mig om jag skulle ha fel men CSN har inget med den skulden att göra nu väl ifall de inte drar tillbaka kravet hos KFM? KFM kommer se om något går att utmäta inom någon framtid. Ska väl gå att betala per månad till KFM ändå även om han inte betalar hela direkt. Enda som kan hända är löneutmätning (t ex) samtidigt men då kan han sluta betala själv.

Jag tror inte CSN kallar tillbaka något dock - men de kanske har ändrat hur de hanterar saker numera?
Citera
2022-10-23, 00:39
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Rätta mig om jag skulle ha fel men CSN har inget med den skulden att göra nu väl ifall de inte drar tillbaka kravet hos KFM? KFM kommer se om något går att utmäta inom någon framtid. Ska väl gå att betala per månad till KFM ändå även om han inte betalar hela direkt. Enda som kan hända är löneutmätning (t ex) samtidigt men då kan han sluta betala själv.

Jag tror inte CSN kallar tillbaka något dock - men de kanske har ändrat hur de hanterar saker numera?

I vilka fall kan CSN gå med på en avbetalningsplan och återkalla ärendet? Vill CSN att Kronofogden hänvisar tillbaka kunden till oss vid frågor om betalningsplan?
CSN kan i undantagsfall gå med på en betalningsplan efter det att skulden har överlämnats till Kronofogden. Exempelvis om kunden har kommit efter med betalningarna under en längre tid och nu har för avsikt att reda ut sin situation och börja betala. En betalningsplan hos oss förutsätter dock att kunden har både betalningsförmåga och betalningsvilja. Kronofogden kan hänvisa till CSN om frågan uppstår.

Sannolikt inte dock eftersom TS inte har jobb och inte någon direkt betalningsförmåga. Saken är mer i lärdom om någon läser och hamnar i samma sits, får man återkrav kan man ringa CSN och ofta godkänner de betalningsplan. Hamnar man hos fogden är man oftast körd men då har man tyvärr uppenbarligen brytt sig för lite över för lång tid.

TS måste skaffa ett jobb och börja betala av direkt, oavsett vad du studerar till, sannolikt (ekonom?) på grund av ovanstående frågor så har du tid för extra-arbete. Sedan så vet jag inte hur du har hamnat här om du har har pågående ekonomisk utbildning.

Börja jobba så du iaf har betalat av en del av skulderna innan du tar examen. Donken söker alltid i värsta fal...
Citera
2022-10-23, 00:43
Fixa ett jobb i Norge, det är relativt lätt.
Du borde få ut 25-30k per månad.

Hyra kanske 5-6000:-
mat 3k
diverse 2500?

låt oss säga 12k per månad. Då har du en del pengar kvar.

skatteåtebäring 20-25k
halvskatt i december
semesterpengar 35-40k

Du behöver inte jobba så lãnge för att kunna betala dina skulder
Citera
2022-10-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
I vilka fall kan CSN gå med på en avbetalningsplan och återkalla ärendet? Vill CSN att Kronofogden hänvisar tillbaka kunden till oss vid frågor om betalningsplan?
CSN kan i undantagsfall gå med på en betalningsplan efter det att skulden har överlämnats till Kronofogden. Exempelvis om kunden har kommit efter med betalningarna under en längre tid och nu har för avsikt att reda ut sin situation och börja betala. En betalningsplan hos oss förutsätter dock att kunden har både betalningsförmåga och betalningsvilja. Kronofogden kan hänvisa till CSN om frågan uppstår.

Sannolikt inte dock eftersom TS inte har jobb och inte någon direkt betalningsförmåga. Saken är mer i lärdom om någon läser och hamnar i samma sits, får man återkrav kan man ringa CSN och ofta godkänner de betalningsplan. Hamnar man hos fogden är man oftast körd men då har man tyvärr uppenbarligen brytt sig för lite över för lång tid.

TS måste skaffa ett jobb och börja betala av direkt, oavsett vad du studerar till, sannolikt (ekonom?) på grund av ovanstående frågor så har du tid för extra-arbete. Sedan så vet jag inte hur du har hamnat här om du har har pågående ekonomisk utbildning.

Börja jobba så du iaf har betalat av en del av skulderna innan du tar examen. Donken söker alltid i värsta fal...
Mer korrekt text då det gäller ett återkrav och inte studiemedel!
Citat:
CSN kan i vissa fall gå med på ett anstånd och/eller en betalningsplan när det gäller e-mål, vilket Kronofogden kan upplysa kunden om. En betalningsplan förutsätter att kunden har både betalningsförmåga och betalningsvilja. CSN vill gärna ha Kronofogdens delredovisning (utredningsrapport) först för att kunna ta ställning till en eventuell uppgörelse. En betalningsplan innebär oftast att ett större belopp, inklusive Kronofogdens grundavgift, ska betalas innan CSN återkallar ärendet.
Citera
2022-10-23, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Fixa ett jobb i Norge, det är relativt lätt.
Du borde få ut 25-30k per månad.

Hyra kanske 5-6000:-
mat 3k
diverse 2500?

låt oss säga 12k per månad. Då har du en del pengar kvar.

skatteåtebäring 20-25k
halvskatt i december
semesterpengar 35-40k

Du behöver inte jobba så lãnge för att kunna betala dina skulder
Mat för 3 000 i Norge? En pizza lär ligga över 200 spänn bara
Citera
2022-10-23, 01:02
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Mat för 3 000 i Norge? En pizza lär ligga över 200 spänn bara

Nu ska nog ts inte ut och äta pizza varje dag i hans situation.
Nej det blir hemlagat ett bra tag framöver.

Förra månaden betalade jag 3224:- för mat.
och då jag tränar lägger jag en del på kött osv så jag får i mig ordentligt med protein.
lägg till 250:- för proteinpulver

En pizza hos lokala achmed abbdullah kostar ca 150:-
Citera
2022-10-23, 02:00
Medlem
CSN lån måste alltid betalas tillbaka. Dom blir aldrig preskriberade. Återbetalning beror på hur stor inkomst man har.

När man läser trädstarten är det med all tydlighet helt uppenbart att ekonomi borde vara ett ämne som alla skolor borde vara tvungna att lära ut.
Citera
2022-10-23, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
CSN lån måste alltid betalas tillbaka. Dom blir aldrig preskriberade. Återbetalning beror på hur stor inkomst man har.

När man läser trädstarten är det med all tydlighet helt uppenbart att ekonomi borde vara ett ämne som alla skolor borde vara tvungna att lära ut.
Teoretiskt kan de preskriberas efter 25 år va? Men att CSN inte skulle hinna med preskriptionsavbrott under dessa år vore märkligt!

Sen ska du betala tillbaka efter hur mycket du lånat numera samt räknas det lite på hur gammal du är när du börjar betala tillbaka! Allt ska betalas tillbaka på max 25 år.

Lån mellan -89 och -01 hade 4% av ens inkomst! Då baserades det på inkomsten, i dag på annat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in