Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
Rätta mig om jag skulle ha fel men CSN har inget med den skulden att göra nu väl ifall de inte drar tillbaka kravet hos KFM? KFM kommer se om något går att utmäta inom någon framtid. Ska väl gå att betala per månad till KFM ändå även om han inte betalar hela direkt. Enda som kan hända är löneutmätning (t ex) samtidigt men då kan han sluta betala själv.
Jag tror inte CSN kallar tillbaka något dock - men de kanske har ändrat hur de hanterar saker numera?
I vilka fall kan CSN gå med på en avbetalningsplan och återkalla ärendet? Vill CSN att Kronofogden hänvisar tillbaka kunden till oss vid frågor om betalningsplan?
CSN kan i undantagsfall gå med på en betalningsplan efter det att skulden har överlämnats till Kronofogden. Exempelvis om kunden har kommit efter med betalningarna under en längre tid och nu har för avsikt att reda ut sin situation och börja betala. En betalningsplan hos oss förutsätter dock att kunden har både betalningsförmåga och betalningsvilja. Kronofogden kan hänvisa till CSN om frågan uppstår.
Sannolikt inte dock eftersom TS inte har jobb och inte någon direkt betalningsförmåga. Saken är mer i lärdom om någon läser och hamnar i samma sits, får man återkrav kan man ringa CSN och ofta godkänner de betalningsplan. Hamnar man hos fogden är man oftast körd men då har man tyvärr uppenbarligen brytt sig för lite över för lång tid.
TS måste skaffa ett jobb och börja betala av direkt, oavsett vad du studerar till, sannolikt (ekonom?) på grund av ovanstående frågor så har du tid för extra-arbete. Sedan så vet jag inte hur du har hamnat här om du har har pågående ekonomisk utbildning.
Börja jobba så du iaf har betalat av en del av skulderna innan du tar examen. Donken söker alltid i värsta fal...