• 8
  • 9
2022-10-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Delvis, annars arbetar jag mycket med programvara som ytterst få har kunskap och det är programvara kodat i COBOL.

Makes sense då. Du borde egentligen tjäna mer kan man tycka, men i Sverige har du samma lön som en vanlig elektriker eller lastbilschaufför (med traktamente). Man måste till USA eller Australien för att få upp sin IT lön till vettiga nivåer.....men det är en annan diskussion.
Citera
2022-10-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Makes sense då. Du borde egentligen tjäna mer kan man tycka, men i Sverige har du samma lön som en vanlig elektriker eller lastbilschaufför (med traktamente). Man måste till USA eller Australien för att få upp sin IT lön till vettiga nivåer.....men det är en annan diskussion.

Ja dels det eller pendla till Norge om man har den möjligheten. Det är 30% påslag till lönen direkt.
Citera
2022-10-24, 10:06
Medlem
Citat:
Ja dels det eller pendla till Norge om man har den möjligheten. Det är 30% påslag till lönen direkt.

Precis, men bara värt det påslaget om man bor nära Norge, annars betalar man mycket för mat och sprit så det blir ovärt i slutändan.
Citera
2022-10-24, 14:45
Medlem
Citat:
Jag arbetar som it tekniker och systemadministratör för programvara som är kodat i cobol. Det är ett förlegat språk som ytterst få har kunskap kring så därav är också lönen justerad utefter det. Mycket intressant angående din bror, har för mig att jag har läst det någonstans. Du har helt rätt i det. Så länge man själv är lycklig så spelar det ingen roll hur mycket man får in på kontot varje månad.

Häftigt. Du är självlärd då antar jag med ett gediget it intresse?
Självlärdhet och intresse är fan inte att underskatta alltså, i alla sammanhang.
Citera
2022-10-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Aha men då är din lön ganska logisk. Dock fortfarande inte super hög, typ som en vanlig lastbilschaufför som har traktamente.

Traktamente får jag också när jag måste åka nånstans. Och så är det lite löneväxling på det där också eftersom att när man kommit över en viss lön - så krävs det väldigt mycket mer lön för att det egentligen ska göra nån skillnad. Men nä, det är inte särskillt bra, men det räcker för mig.
Citera
2022-10-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Häftigt. Du är självlärd då antar jag med ett gediget it intresse?
Självlärdhet och intresse är fan inte att underskatta alltså, i alla sammanhang.

Tusen tack! Precis,jag är självlärd tack vare mitt intresse. Inom många ämnesområden kan jag tycka att universitet och YH utbildningar är förlegade. Det finns otroligt mycket som man kan lära sig på egen hand..
Citera
2022-10-24, 17:12
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Par nära 50 utan barn.
Hon 30’
Jag 65’

Så runt 65’ ut varje månad. Betalar för boende, äter gott och njuter allmänt av livet. Har inga krav på att vi måste handla hela tiden.

Inga superdyra hobbies eller annat, reser sällan. Har hund som kostar och bor större än vad vi behöver.
Citera
2022-10-24, 23:30
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken1995
Tycker många i denna tråd är helt verklighetsfrånvända och har dålig koll på vad människor faktiskt tjänar, siffror på över 50.000kr/månad är något många bara kan drömma om.

Jag är 21 år gammal och tjänar brutto ca 30.000kr/månad och är väldigt nöjd över den lönen, många i min ålder som jobbar inom resturang, kundtjänst eller lager har ofta en igångslön på mellan 19.000-22.000kr.

Sug på den karamellen alla flashbackboomers!

Det är en bra lön i sig för den åldern. Däremot så är det nästan viktigare att du har bra löneutveckling eller andra förmåner
Citera
2022-10-25, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Du har en skev verklighetsuppfattning i så fall. Svaret finns att hitta på SCB:s sida, tog cirka 5 sekunder att ta fram.

Men snäll som jag är hade jag några sekunder över för att du skulle slippa:
Medianlön i Sverige 2021: 33 200 kr.
Medellön i Sverige 2021: 37 100 kr

Ja och det inkluderar alla utan utbildning och yrken som kiosk och pizzabagare. Om du kollar de med fullständig utbildning men något års arbetserfarenhet ligger de garanterat på 45+
Citera
2022-10-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmetack
Hej,
Ni som tjänar ”bra” då tänker jag allt från 35k+ brutto & inte har barn. Vad lägger ni pengar på?

Jag som kvinna förväntas få ca 34k som ingångslön efter min utbildning och då är jag 25. Sen förväntar man sig att få 1-2% löneökning. När jag då är 35 lär jag tjäna ”helt okej” 😉

Men iallafall, vad lägger ni pengar på? Man ”sparar” ju lite när man inte har barn. Jag kommer ju jobba som alla andra så har ju ”bara” 4v semester. Har ni dyra boenden? Dyr bil? Jag är uppvuxen i snäppet under arbetarklassen & hade lågavlönade jobb innan jag läste på universitet så kommer nog bli en omständighet för mig.

Min partner har bara gymnasial utbildning och tjänar ca 27 brutto. Vi är alltså inte speciellt sugna på barn, ser oss i en fin bostadsrätt i vår stad som har ca 100k invånare & lär inte behöva mer än 1 bil. Vi har inte så dyra intressen förutom att vi följer ett SHL lag.

Hade jag vart ni så hade jag sparat massa pengar och köpt bostäder som jag hade kunnat hyra ut, vilket genererar en inkomst utan att behöva jobba för dom pengarna. Pengarna jag får för att hyra ut bostäder investerar jag i att köpa fler bostäder att hyra ut. På sikt blir ni ekonomiskt oberoende utan att behöva arbeta överhuvudtaget samt ett bra arv till era framtida barn
Citera
2022-10-25, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magickdash
Hade jag vart ni så hade jag sparat massa pengar och köpt bostäder som jag hade kunnat hyra ut, vilket genererar en inkomst utan att behöva jobba för dom pengarna. Pengarna jag får för att hyra ut bostäder investerar jag i att köpa fler bostäder att hyra ut. På sikt blir ni ekonomiskt oberoende utan att behöva arbeta överhuvudtaget samt ett bra arv till era framtida barn

Eller aktieindexfonder om man ej har intresse för o sköta hand om bostäder
Jag själv funderade ett tag på köpa en extra lägenheten i min stad gör o hyra ut men insåg att jag ej orkar lägga energi på vara fastighetsvärd så har enbart köpt bostaden jag bor i resten går in på börsen
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in