• 1
  • 2
2022-10-22, 13:19
Medlem
Hej,
Ni som tjänar ”bra” då tänker jag allt från 35k+ brutto & inte har barn. Vad lägger ni pengar på?

Jag som kvinna förväntas få ca 34k som ingångslön efter min utbildning och då är jag 25. Sen förväntar man sig att få 1-2% löneökning. När jag då är 35 lär jag tjäna ”helt okej” 😉

Men iallafall, vad lägger ni pengar på? Man ”sparar” ju lite när man inte har barn. Jag kommer ju jobba som alla andra så har ju ”bara” 4v semester. Har ni dyra boenden? Dyr bil? Jag är uppvuxen i snäppet under arbetarklassen & hade lågavlönade jobb innan jag läste på universitet så kommer nog bli en omständighet för mig.

Min partner har bara gymnasial utbildning och tjänar ca 27 brutto. Vi är alltså inte speciellt sugna på barn, ser oss i en fin bostadsrätt i vår stad som har ca 100k invånare & lär inte behöva mer än 1 bil. Vi har inte så dyra intressen förutom att vi följer ett SHL lag.
Citera
2022-10-22, 13:22
Medlem
Man, 42, barnfri.
Ca 47k brutto. Det är väl inte så bra lön kanske, men det räcker till att betala mat och uppehälle.

Jag lägger pengar på snus. Och på investeringar. Det räcker ganska bra för mina önskemål. Några barn har jag inte tid eller lust med. Och nån bil har jag inte heller tid eller lust med. Bor väldigt centralt, så det känns som att en bil bara hade varit ytterliggare ett gissel att ta hand om.
Citera
2022-10-22, 13:26
Medlem
Det är väldigt lätt att spendera pengar. När jag inte hade barn spenderade vi ändå oftast drygt 80k per månad i min familj.

Gjorde inget speciellt. Reste iofs någon gång i månaden på weekendresor och tog då in på femstjärniga hotell i allmänhet. Men bara mat går väl på minst 20k per månad om man bara äter färska fräscha råvaror och inga frysta fiskpinnar och ärtor som Svennebanan.
Citera
2022-10-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Man, 42, barnfri.
Ca 47k brutto. Det är väl inte så bra lön kanske, men det räcker till att betala mat och uppehälle.

Jag lägger pengar på snus. Och på investeringar. Det räcker ganska bra för mina önskemål. Några barn har jag inte tid eller lust med. Och nån bil har jag inte heller tid eller lust med. Bor väldigt centralt, så det känns som att en bil bara hade varit ytterliggare ett gissel att ta hand om.

Allt är ju relativt såklart men för mig är 47k brutto en riiktigt bra lön speciellt utan barn, framgår inte riktigt om du har partner. Så med andra ord så är investeringar de du lägger pengar på? Pensionssparar du mer än någon som tjänst 30 brutto?
Citera
2022-10-22, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är väldigt lätt att spendera pengar. När jag inte hade barn spenderade vi ändå oftast drygt 80k per månad i min familj.

Gjorde inget speciellt. Reste iofs någon gång i månaden på weekendresor och tog då in på femstjärniga hotell i allmänhet. Men bara mat går väl på minst 20k per månad om man bara äter färska fräscha råvaror och inga frysta fiskpinnar och ärtor som Svennebanan.

Låter spännande! Min shoppingkonto lär bli lite högt och kanske inte bara 1 resa per år till Ullared 😂🙈
Citera
2022-10-22, 13:30
Medlem
TrueCs avatar
Inte för att vara en hater, men är 35 verkligen bra? Jag tjänar 40 som hantverkare, och klassar inte mig som bra avlönad. Eller missuppfatta mig inte, jag har en bra lön för att vara gymnasialt utbildad, med i relation till vad jag klassar som ”bra” är det dåligt.

Men det är väl en definitionsfråga öppet för tolkning.
Citera
2022-10-22, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmetack
Allt är ju relativt såklart men för mig är 47k brutto en riiktigt bra lön speciellt utan barn, framgår inte riktigt om du har partner. Så med andra ord så är investeringar de du lägger pengar på? Pensionssparar du mer än någon som tjänst 30 brutto?

Jag pensionsparar väl inte i den bemärkelsen, men min arbetsgivare betalar in en hygglig slant i pension extra varje månad (för att komma undan en massa extra skatt) löneväxling tror jag det kallas. Men jag har inte väldigt bra koll på den biten. Jag har en sambo som tjänar ungefär samma. Vi bor i liten håla i Norrland, men jobbar bägge två i Sthlm på distans.
Citera
2022-10-22, 13:33
Medlem
Citat:
Hej,
Ni som tjänar ”bra” då tänker jag allt från 35k+ brutto & inte har barn. Vad lägger ni pengar på?

Jag som kvinna förväntas få ca 34k som ingångslön efter min utbildning och då är jag 25. Sen förväntar man sig att få 1-2% löneökning. När jag då är 35 lär jag tjäna ”helt okej” 😉

Men iallafall, vad lägger ni pengar på? Man ”sparar” ju lite när man inte har barn. Jag kommer ju jobba som alla andra så har ju ”bara” 4v semester. Har ni dyra boenden? Dyr bil? Jag är uppvuxen i snäppet under arbetarklassen & hade lågavlönade jobb innan jag läste på universitet så kommer nog bli en omständighet för mig.

Min partner har bara gymnasial utbildning och tjänar ca 27 brutto. Vi är alltså inte speciellt sugna på barn, ser oss i en fin bostadsrätt i vår stad som har ca 100k invånare & lär inte behöva mer än 1 bil. Vi har inte så dyra intressen förutom att vi följer ett SHL lag.
Resor och fritidsaktiviteter är det viktigaste för mig. Jag har valt att inte skaffa barn.
Citera
2022-10-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Inte för att vara en hater, men är 35 verkligen bra? Jag tjänar 40 som hantverkare, och klassar inte mig som bra avlönad. Eller missuppfatta mig inte, jag har en bra lön för att vara gymnasialt utbildad, med i relation till vad jag klassar som ”bra” är det dåligt.

Men det är väl en definitionsfråga öppet för tolkning.

Ja, allt med pengar är ju relativt. För MIG är 35 brutto bra, men då har 2 föräldrar som jobbar inom vården & tjänar under 30k brutto trots att båda är 50-60 år.

Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Alla på FB tjänar bra och har millioner i banken. Jag får ut ungefär 26 000 netto och använder merparten pengar på bra ma, 2 bilar + investeringar och pension.
Spännande, några speciella investeringar?
Citera
2022-10-22, 13:35
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Tjänar ca: 60.000kr före skatt och många av de slantarna hamnar på ett sparkonto. Är jäkligt smutt att kunna dra iväg en weekend när man känner för det.
Citera
2022-10-22, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ja, allt med pengar är ju relativt. För MIG är 35 brutto bra, men då har 2 föräldrar som jobbar inom vården & tjänar under 30k brutto trots att båda är 50-60 år.

Det brukar bli 4 000 kronor varje månad i billiga globala indexfonder. Jag bor billigt i eget hus och reser sällan utomlands.
Citera
2022-10-22, 13:41
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Nu tycker du det, men man rättar snabbt matsäcken efter munnen, och du blir snart missnöjd 😆

Klart det finns många som är ekonomiska, men med tanke på frågeställningen i TS är du nog inte i den kategorin…. Inte jag heller.

Du vill ha en sjysst lya, kostar dig 8-10 k , eventuellt billån 3,5 k, mat om vi inkluderar att du går ut och käkar med nått glas En gång i månaden är du snabbt uppe i 5k.

Sen då? Har du högst 10k över att fördela på sparande / nöjen / transport / övriga utgifter

Visst får du ett bekvämt liv, men du lever inte i överflöd på den lönen

/ Cynikern
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här