• 5
  • 6
2022-10-22, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Är ett gammalt 1800-tals hus, så kostar lite mer än ett modernare att värma, men kör på med braskamin, och nu har vi 2 luftvärmepumpar, så ska bli intressant att se hur mycket skillnad den nya gör, framförallt för att få ut värmen ifrån kaminen bättre.

Målet är att komma ner till 20000 inklusive elbil, men beror lite på hur kalla vintrarna blir.

Kanske du har nämnt det tidigare, men i vilken elregion bor du i?
Citera
2022-10-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

3
Citera
2022-10-22, 11:18
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
3

OK, nästan samma sak som att bo i 4 då.

Brukar väl inte vara några enorma skillnader mellan 3 och 4, men däremot från 1 och 2.

Konstigt nog i skrivande stund så kostar det dock lika mycket i 2, 3 och 4, bara 1 har lägre pris.
Citera
2022-10-22, 11:31
Medlem
Citat:

Brukar väl inte vara några enorma skillnader mellan 3 och 4, men däremot från 1 och 2.

Konstigt nog i skrivande stund så kostar det dock lika mycket i 2, 3 och 4, bara 1 har lägre pris.
Tyska industrin behöver inte så mycket el under helger, så inte så höga överföringskostnader
Citera
2022-10-22, 11:41
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lysa upp hela hemmet, se en bra film på tv, leka med mobilen i flera timmar allt för någon fjuttig krona.

Klart att storförbrukarna drar mer, men är det inte samma sak där, laga mat, dammsuga osv och det kostar bara någon krona.

Uppvärmning är ju så klart dyrt, men hur jobbigt och krävande är inte alternativet att tex lägga halva våren på att stå på vedbacken. Sen ärligt talat bor vi ju extremt stort. Sitta i en stor villa och gassa där värmen flödar ut på bekvämast tänkbara sätt när det är minus 20 ute måste väl vara värt en hel del?

Självklart vill man väl att allt ska vara så billigt som möjligt, men ärligt talat får man ändå inte ganska mycket för pengarna, även om priset på el är avsevärt högre nu jämfört med tidigare, om man ser det i relation till mycket annat?

Alltså nu tänker jag i första hand på hushållens förbrukning.

Det är inte billigt med tanke på hur lite det kostar att framställa närmast gigantiska mängder el i ett kärnkraftverk. Uppvärmning är inte heller dyrt att framställa, fjärrvärme består oftast av förbrända sopor och restprodukter från skogsbruket, i stort sett gratis att framställa.
Citera
2022-10-22, 12:08
Medlem
Det är billigt i förhållande till värdet som energi i brukbar form kan skapa.

Det är jävligt dyrt i förhållande till mängden energi som finns tillgänglig i universum.
Citera
2022-10-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Nej, inte alls billigt. Med tanke på att Sverige har enorma mängder uran som kan ge el flera tusen år framåt så är det väldigt dyrt. Vi får bara inte bryta det pga våra vänliga allierade i väst. Produktionen av el är billig om bedragarpolitiker slutar skatta skiten ur allt.
Jag är högst tveksam till att några svenska uranresurser skulle räcka till TUSENTALS års elproduktion, eller ens tusen år. En snabb sökning ger svar som 85år enligt vattenfall (förutsatt nuvarande konsumption). Inga tusentals år, inte ens 100.
Citera
2022-10-22, 14:57
Medlem
Citat:

Nä, det är nästan skit samma
Citera
2022-10-23, 16:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tillgången på syre värderar jag så extremt mycket högre än tillgången på el att det inte ens går att jämföra.

Var jag tvingad skulle jag nog värdera tillgången på syre till 90-95% av min arbetstid.
Hade du då startat en tråd om hur billigt det var med luft?
Citera
2022-10-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Hade du då startat en tråd om hur billigt det var med luft?

Jag vet inte vad du menar. Om tillgången på syre var begränsad men såldes förhållandevis billigt och folk gnällde på att det var dyrt hade jag definitivt gjort det.

Vad har syre med el att göra?

Jag skulle kunna betala för snö, solsken, regn och femtioelva andra saker som är gratis också.
Citera
2022-10-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det är inte billigt med tanke på hur lite det kostar att framställa närmast gigantiska mängder el i ett kärnkraftverk. Uppvärmning är inte heller dyrt att framställa, fjärrvärme består oftast av förbrända sopor och restprodukter från skogsbruket, i stort sett gratis att framställa.

Har du alltid vinstmarginalen som huvudfaktor när du kategoriserar saker som billiga respektive dyra?

Sen är det väl lite förenklat att bara se till produktionskostnaden.

Det är ju en skaplig anläggning som ska till först och därefter underhållas. Sen ska ju några tusen akademiker sysselsättas (eller i alla fall avlönas) även här och den kostnaden är ju svår att komma ifrån oavsett om man ska köpa en tågbiljett eller el.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in