Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Där har du nog en poäng och det kan nog bero på flera saker, först det uppenbara att lågavlönade akademiker generellt är priskänsligare för alla former av kostnader.

Jag har en känsla av att akademikernas boendekostnader i förhållande till disponibel inkomst också ofta ligger ganska högt och då blir ju även driftkostnaderna procentuellt högre.

Sen tenderar väl ofta akademiker att generellt vara ganska opraktiska teoretiker som kanske har svårare att omsätta vad man får ut av elen i utfört arbete i jämförelse med alternativen och vad dom skulle ha kostat och därmed har svårare att uppskatta värdet på elen.

Ja, det är en bra teori. Känner många akademiker med fjuttiga 35k före skatt som bor i 4 miljoners villor (pappsen står som borgenär).
Citera
2022-10-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Intressant, tjänar man sjukt mycket som chaufför eller?
Har faktiskt ingen koll...

Med alla tillägg (övertid, OB, traktamente) så ja, mer än 90% av alla akademiker.
Citera
2022-10-22, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vi klarar oss bra denna och nästa vinter, sen går avtalet ut och då blir det timdebitering, men även nattpriset ligger oftast betydligt över 30 öre (70-80 öre kommande natt), så med nuvarande nivåer blir det minst 3 ggr så dyrt, vilket blir ca 20 000 mer per år, vilket är fullt hanterbart, men 50-60 000 mer per år kommer att vara jävligt surt. Håller på att bygga upp lite buffert för det redan dels så att det finns pengar att ta av, men även att redan nu sätta av pengar per månad som motsvarar ökade kostnader när avtalet går ut.

Som sagt, jag drabbas inte så hårt eftersom jag bor i lägenhet även om mitt pris går upp lika mycket som alla andras (om man har rörligt).

Men det som förstörde för mig var att i Oktober eller November förra året tror jag det var, så kom mitt elbolag och sa att vi avslutar ditt avtal, för att vi kommer avsluta den avtalsformen, den kommer inte längre existera utan ersättas av andra alternativ. Du är välkommen att teckna annat avtal.

Detta var nog i slutet av Oktober eller November, innan jag han reagera så hade nästa elräkning kommit vilket var det högsta jag någonsin hade sett. Min tanke var då att "fan, skulle behövt teckna nytt elavtal, men vill inte göra det när det är så dyrt som nu, jag väntar till sommaren"

Tyvärr gjorde inte sommaren något och jag sitter fortfarande fast på rörligt.
Citera
2022-10-22, 09:09
Medlem
Citat:
Som sagt, jag drabbas inte så hårt eftersom jag bor i lägenhet även om mitt pris går upp lika mycket som alla andras (om man har rörligt).

Men det som förstörde för mig var att i Oktober eller November förra året tror jag det var, så kom mitt elbolag och sa att vi avslutar ditt avtal, för att vi kommer avsluta den avtalsformen, den kommer inte längre existera utan ersättas av andra alternativ. Du är välkommen att teckna annat avtal.

Detta var nog i slutet av Oktober eller November, innan jag han reagera så hade nästa elräkning kommit vilket var det högsta jag någonsin hade sett. Min tanke var då att "fan, skulle behövt teckna nytt elavtal, men vill inte göra det när det är så dyrt som nu, jag väntar till sommaren"

Tyvärr gjorde inte sommaren något och jag sitter fortfarande fast på rörligt.

Oflyt!

Jag hade tur att mitt avtal gick ut våren 2021, precis innan priserna började sticka iväg.

Jag har dock en årsförbrukning på runt 24000 kvh (i år, vart högre tidigare), så det blir mycket pengar ändå på ett år,
Citera
2022-10-22, 09:50
Medlem
Citat:
Lysa upp hela hemmet, se en bra film på tv, leka med mobilen i flera timmar allt för någon fjuttig krona.

Klart att storförbrukarna drar mer, men är det inte samma sak där, laga mat, dammsuga osv och det kostar bara någon krona.

Uppvärmning är ju så klart dyrt, men hur jobbigt och krävande är inte alternativet att tex lägga halva våren på att stå på vedbacken. Sen ärligt talat bor vi ju extremt stort. Sitta i en stor villa och gassa där värmen flödar ut på bekvämast tänkbara sätt när det är minus 20 ute måste väl vara värt en hel del?

Självklart vill man väl att allt ska vara så billigt som möjligt, men ärligt talat får man ändå inte ganska mycket för pengarna, även om priset på el är avsevärt högre nu jämfört med tidigare, om man ser det i relation till mycket annat?

Alltså nu tänker jag i första hand på hushållens förbrukning.

Självklart har du rätt. El är löjligt billigt. Även mat. Och bensin.
Gissningsvis är det precis därför dessa grejer gått upp.
Vi klarar oss inte utan dem. Vi måste betala vad det kostar.
Spabad, resor och ny bil överlever man dock utan.
Citera
2022-10-22, 10:13
Medlem
Citat:
Oflyt!

Jag hade tur att mitt avtal gick ut våren 2021, precis innan priserna började sticka iväg.

Jag har dock en årsförbrukning på runt 24000 kvh (i år, vart högre tidigare), så det blir mycket pengar ändå på ett år,

wow, det är högt, men du bor ju i hus också.

Jag förbrukade förra månaden (i lägenhet) 323 kWh vilket var en minskning från förra året med 35%, förra året samma period förbrukade jag 495 kWh.

Kan tilläggas att min elbil inte räknas in på det eftersom den laddas i separat garage där hyresvärden inte tar ut någon avgift ännu.
Citera
2022-10-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Självklart har du rätt. El är löjligt billigt. Även mat. Och bensin.
Gissningsvis är det precis därför dessa grejer gått upp.
Vi klarar oss inte utan dem. Vi måste betala vad det kostar.
Spabad, resor och ny bil överlever man dock utan.

Precis, bra poäng! Tidigare regering har försvarat skattehöjningar på bensin och diesel med att man ska rädda klimatet, men tveksamt om det gör så mycket, då de som måste ta sig till jobbet fortfarande måste ta sig till jobbet oavsett om det blir dyrare eller inte, samma sak med att köra ungarna till aktiviteter och och hämta och lämna på dagis osv.

Tror nog att de flesta som körde bil för ett par år sedan fortfarande måste göra det idag.
Måste och måste,vissa kanske kan ta kollektivtrafik, men det skulle för många öka restiden per dag markant, så av den anledningen väljer folk bort det.
Citera
2022-10-22, 10:21
Medlem
Citat:
wow, det är högt, men du bor ju i hus också.

Jag förbrukade förra månaden (i lägenhet) 323 kWh vilket var en minskning från förra året med 35%, förra året samma period förbrukade jag 495 kWh.

Kan tilläggas att min elbil inte räknas in på det eftersom den laddas i separat garage där hyresvärden inte tar ut någon avgift ännu.

Jo, elbilen är ca 3-4000 kWh av dem, och 20 000 för ett hus man bor 5 pers i är rätt rimligt.
Citera
2022-10-22, 10:24
Medlem
ormbitens avatar
Elen hade kunnat kallats för billig om det inte hade varit några skatter eller nätavgifter eller moms pålagt på den.
Citera
2022-10-22, 10:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Lysa upp hela hemmet, se en bra film på tv, leka med mobilen i flera timmar allt för någon fjuttig krona.
Visst är det som du säger. En människa kan på en dag skapa arbete värt 1-2 kWh. Tänk dig en vattenpump på 1 kW som går i en timme och pumpar upp 1000 liter vatten. Hur många timmar skulle inte en människa behöva slita med en hink för samma mängd? Och då kostar elen några tioöringar att producera.
Citera
2022-10-22, 10:26
Medlem
Citat:
Jo, elbilen är ca 3-4000 kWh av dem, och 20 000 för ett hus man bor 5 pers i är rätt rimligt.

Ja du har nog rätt, det låter rimligt... kanske mycket för mig som inte bor i hus och inte har 5 pers utan vi är bara 2 samt som jag nämnde så laddas elbilen gratis, men att bo 5 i ett hus med 20 000 i förbrukning låter inte så farligt nu när jag tänker mig in i din situation.

Tror du kanske ligger rätt bra till jämfört med andra med säkert lägre inkomst och mycket högre förbrukning pga dålig uppvärmning i huset.
Citera
2022-10-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ja du har nog rätt, det låter rimligt... kanske mycket för mig som inte bor i hus och inte har 5 pers utan vi är bara 2 samt som jag nämnde så laddas elbilen gratis, men att bo 5 i ett hus med 20 000 i förbrukning låter inte så farligt nu när jag tänker mig in i din situation.

Tror du kanske ligger rätt bra till jämfört med andra med säkert lägre inkomst och mycket högre förbrukning pga dålig uppvärmning i huset.

Är ett gammalt 1800-tals hus, så kostar lite mer än ett modernare att värma, men kör på med braskamin, och nu har vi 2 luftvärmepumpar, så ska bli intressant att se hur mycket skillnad den nya gör, framförallt för att få ut värmen ifrån kaminen bättre.

Målet är att komma ner till 20000 inklusive elbil, men beror lite på hur kalla vintrarna blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in