2023-01-24, 10:14
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det finns en dokumentär från 2022 som heter What is a woman.

(Sevärd) Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E

Jag tycker att frågeställningen förtjänar en egen tråd.

Inleder själv med några tankar...

Vad måste jag, (som biologisk man) göra för att få identifiera mig som en kvinna?
Det tycks inte vara någonting alls... jag behöver inte genomgå fysiskt könsbyte, jag behöver inte börja attraheras av män, inte byta klädstil och jag behöver inte förändra mina intressen och livsstil.

För det är ju OK för en kvinna att ha penis, älska andra kvinnor, köpa mina kläder från herrmode avdelningen, dricka öl, älska motorer och bröla på fotbollsmatcher.

Så vad är egentligen skillnaden på före och efter min ändring av identifiering - mer än att jag ska byta om inne på damernas, samt delta i kvinnornas idrott?

Handlar om hormonnivåer. Sålänge din kropp producerar en viss mängd testosteron kommer du se ut som en man och uppfattas som en man.

Sen finns det män vars kroppar inte producerar tillräckligt med testosteron pga olika anledningar, det kan leda till ohälsa och man kan få medicinsk hjälp med det.
Citera
2023-01-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Redigerade inlägget, glömde skriva ”som föds”. Tack för att du påpekade det.

Varsågod.

Jag håller dock inte helt med dig, eftersom det, i alla tider förmodligen, fötts vissa individer med "fysiologiska förutsättningar" till ditt eller datt, men som inte alls identifierat sig som detta.

Och även om identiteten för de flesta stämmer med fysiken och ibland också tom med omgivande samhälles förväntningar, så är det därför inte korrekt att dra alla över en kam och/ eller sätta upp avgränsade murar för att omöjliggöra naturens bredd och komplexitet.

Bättra då bara acceptera och tolerera.
Senast redigerad av Merapi 2023-01-24 kl. 10:31.
Citera
2023-01-24, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varsågod.

Jag håller dock inte helt med dig, eftersom det, i alla tider förmodligen, fötts vissa individer med "fysiologiska förutsättningar" till ditt eller datt, men som inte alls identifierat sig som detta.

Och även om identiteten för de flesta stämmer med fysiken och ibland också tom med omgivande samhälles förväntningar, så är det därför inte korrekt att dra alla över en kam och/ eller sätta upp avgränsade murar för att omöjliggöra naturens bredd och komplexitet.

Verkligheten stämmer inte överens med, och inte heller bryr den sig om din åsikt.

Så varför skulle jag? Eller samhället i allmänhet?

Ren och skär idioti.
Citera
2023-01-24, 11:02
Medlem
Citat:
Verkligheten stämmer inte överens med, och inte heller bryr den sig om din åsikt.

Så varför skulle jag? Eller samhället i allmänhet?

Ren och skär idioti.

Säg det till alla med denna "problematik" att de inte existerar, eller att deras existens är "idioti".

Tycker du ska fråga dig varför samhället ska bry sig om dig.
Alla mänskliga existenser ingår i ett samhälle, då måste självklart samhället "bry sig" om alla.
Citera
2023-01-24, 11:03
Medlem
Citat:
Varsågod.

Vidare.. Varför ska samhället anpassas för en minoritet på 0,00005%?
Citera
2023-01-24, 11:10
Medlem
Citat:
Vidare.. Varför ska samhället anpassas för en minoritet på 0,00005%?

?

varför ska samhället ha möjlighet till vård ex. för en mängd udda företeelser?
Och vad exakt är just ditt problem med att där finns detta? Blir du hotad på något sätt för att där existerar en individ som vill byta kön? eller få hjälp med en extremt ovanlig sjukdom eller tillstånd, eller att lokaler numer är handikappanpassade så att även "udda" människor i rullstol, eller på natt sätt begränsade har möjlighet att vistas där.

Jättefarligt eller hur?

Förstår överhuvudtaget inte denna skräck.
Citera
2023-01-24, 11:22
Medlem
Citat:
Säg det till alla med denna "problematik" att de inte existerar, eller att deras existens är "idioti".

Tycker du ska fråga dig varför samhället ska bry sig om dig.
Alla mänskliga existenser ingår i ett samhälle, då måste självklart samhället "bry sig" om alla.

Man kan inte anpassa ett samhälle till varenda individuell liten avvikelse. Hur fan skulle det se ut tänkte du?

Vuxna människor med denna problematik bör få professionell hjälp oavsett om den är psykisk genom terapi eller fysisk genom ingrepp. Det förändrar fortfarande inte faktumet att individen ska bedömmas tillhöra något annat än sitt biologiska kön.

Är du medveten om man exempelvis Kanada tillåter läkare sätta in hormonbehandlingar på barn över 12 år utan föräldrarnas medgivande samt att det är straffbart med fängelse att inte tilltala sitt barn med dennes föredragna genus?
Citera
2023-01-24, 11:26
Medlem
Citat:
?

varför ska samhället ha möjlighet till vård ex. för en mängd udda företeelser?
Och vad exakt är just ditt problem med att där finns detta? Blir du hotad på något sätt för att där existerar en individ som vill byta kön? eller få hjälp med en extremt ovanlig sjukdom eller tillstånd, eller att lokaler numer är handikappanpassade så att även "udda" människor i rullstol, eller på natt sätt begränsade har möjlighet att vistas där.

Jättefarligt eller hur?

Förstår överhuvudtaget inte denna skräck.

Det är farligt för att man sätter in steriliserande läkemedel som man ger till pedofiler, på barn med villfarelsen att dem vill vara det andra könet. Inversibla ingrepp på individer som är förvirrade av hormonella förändringar i kroppen. DET är fan misshandel av barn! Vad är det du inte förstår?!
Citera
2023-01-24, 11:52
Medlem
Citat:
Det är farligt för att man sätter in steriliserande läkemedel som man ger till pedofiler, på barn med villfarelsen att dem vill vara det andra könet. Inversibla ingrepp på individer som är förvirrade av hormonella förändringar i kroppen. DET är fan misshandel av barn! Vad är det du inte förstår?!
Skilj på att kritisera en dålig eller farlig behandling mot att kritisera fenomenet i sig, acceptansen för dess existens eller viljan/ målsättningen att hjälpa.

Individer med annan könsidentitet än den människor runt dem tror sig se finns! bevisligen så.

Att vi idag inte har hunnit skaffat oss adekvat hjälp, för sånt tar tid att utveckla, är en helt annan sak.
Citera
2023-01-24, 12:09
Medlem
Citat:
Skilj på att kritisera en dålig eller farlig behandling mot att kritisera fenomenet i sig, acceptansen för dess existens eller viljan/ målsättningen att hjälpa.

Individer med annan könsidentitet än den människor runt dem tror sig se finns! bevisligen så.

Att vi idag inte har hunnit skaffat oss adekvat hjälp, för sånt tar tid att utveckla, är en helt annan sak.

Behandlingen med sterilisering av barn förespråkas av såna som dig.

Jag accepterar fenomenet där vuxna vill ändra sitt fysiska utseende. Kommer fortfarande inte ändra definitionen av ”man” och ”kvinna”.

Jag har förövrigt haft sex med en ”transsexuell” man (alltså en ”kvinna”). Kan du säga detsamma? Att du accepterar fenomenet såpass att du upplevt sexuell upphetsning av en könsförvirrad individ…?

Dessa borde höra hemma i allmänna utrymmen för män (omklädningsrum), men då föreligger problemet med att man gjort den nakna människoroppen till något sexuellt som inte får visas för barn.
Citera
2023-01-24, 12:31
Medlem
Citat:
Behandlingen med sterilisering av barn förespråkas av såna som dig.

Jag accepterar fenomenet där vuxna vill ändra sitt fysiska utseende. Kommer fortfarande inte ändra definitionen av ”man” och ”kvinna”.

Jag har förövrigt haft sex med en ”transsexuell” man (alltså en ”kvinna”). Kan du säga detsamma? Att du accepterar fenomenet såpass att du upplevt sexuell upphetsning av en könsförvirrad individ…?

Dessa borde höra hemma i allmänna utrymmen för män (omklädningsrum), men då föreligger problemet med att man gjort den nakna människoroppen till något sexuellt som inte får visas för barn.

Nä du, det gör det inte.

Jag förespråkar att expertis forskar på denna fråga och försöker komma på bästa metoderna och inte att oinsatta som du och jag ska avgöra dessa saker.
Citera
2023-01-24, 13:25
Medlem
Citat:
Nä du, det gör det inte.

Jag förespråkar att expertis forskar på denna fråga och försöker komma på bästa metoderna och inte att oinsatta som du och jag ska avgöra dessa saker.

Hur man än vrider och vänder på det kommer aldrig definitionen av hona/hane liksom man/kvinna förändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in