2022-10-21, 08:23
Medlem
Larasofts avatar
"Jessica" är sjukskriven sedan flera år och van att vrida och vända på varje krona.

-jag har inget att dra in på, har ingen bil, dricker ingen alkohol, röker inte, går inte på bio. Det finns inte så mycket att dra in på mer än mat, men redan nu äter vi ofta havregrynsgröt till middag.

När kommer stöd till dessa hushåll?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...re-till-middag
Citera
2022-10-21, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Var har hon gjort av farsan till dottern?
En bra fråga. För övrigt såg inte kvinnorna magra ut. Visst är det för jävla dyrt men har man dåligt med pengar måste man vända sig till second hand och vara noga med att jaga extrapriser. Hon babblar om att äta kött - att hon inte skäms.
Citera
2022-10-21, 08:40
Framgick inte hur mycket Jessica får i sjukersättning/bidrag varje månad?
Existensminimum + barnbidrag?
Trist verklighet om hon inte har några laster alls och ändå utan slantar.

Letade upp denna info, lite snabbt;
"Sjukersättning kan ges till personer mellan 19-64 år och varierar beroende på din tidigare inkomst.
Ersättningen består av 64,7 procent av din genomsnittliga lön under de senaste tre åren. Du kan
som mest få 18 399 kr i ersättning. Även du som inte har jobbat kan få ersättning, storleken beror
då på personens ålder."
Senast redigerad av explorers 2022-10-21 kl. 08:45.
Citera
2022-10-21, 08:42
Medlem
Jag skulle också vilja se lite data på hur mycket pengar som faktiskt går in och ut. Men självklart är det tragiskt om verkligheten är så som den beskrivs i klippet.
Citera
2022-10-21, 08:53
Medlem
Dessa personer ska moderaterna hjälpa med sänkta bidrag. Blir en fin vinter
Citera
2022-10-21, 08:55
Medlem
RiverStyxs avatar
Man måste ta i beaktande att ingen av dem arbetar och således redan när de är relativt unga lever på andras pengar, via andras arbete. Då kan man inte förvänta sig ett liv i lyx. Ut och panta burkar med er!
Citera
2022-10-21, 09:03
Medlem
swebarbs avatar
Nya sverige, vanliga människor som knappt har råd till mat till sig själv och sina barn. Varför lämnas så många människor till detta öde samtidigt som alla politiker har sina fantasilöner på 100 000kr/månaden.

Matpriserna ökar ju hela tiden sakta det är inte slut än jag tippar hela samhället med dom allra fattigaste kommer kollapsa helt jag vet inte hur vintern kommer bli men knappast positiv för många.
Citera
2022-10-21, 09:05
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Man måste ta i beaktande att ingen av dem arbetar och således redan när de är relativt unga lever på andras pengar, via andras arbete. Då kan man inte förvänta sig ett liv i lyx. Ut och panta burkar med er!

Alla som har en beskattningsbar inkomst bidrar till välfärden, så även de med sjukpenning och sjukersättning eller arbetslöshetsersättning. Många hävdar att beskattningen är hög. Är det då rimligt att inte ha mat på bordet och kläder på kroppen? För övrigt ömmar jag om barnen, jag vill inte se ärvd fattigdom i Sverige.
Citera
2022-10-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
"Jessica" är sjukskriven sedan flera år och van att vrida och vända på varje krona.

-jag har inget att dra in på, har ingen bil, dricker ingen alkohol, röker inte, går inte på bio. Det finns inte så mycket att dra in på mer än mat, men redan nu äter vi ofta havregrynsgröt till middag.

Får inte ihop dessa historierna ..
verkar ju inte finnas ngn pappa med i bilden o då får hon ju underhållsstöd för varje barn från pappan el F-kassan. Om man räknar med att hon har två barn i åldern 7 o 12 så bör hon ju få några tusen bara där.
Sedan barnbidrag för två o flerbarnstillägg på det blir det enl F-kassan 2650.

Sedan har hon garanterat bostadsbidrag o det e ju säkert runt minst 3000 för hon har barnen.

Sedan sjukersättning som kanske ligger på 9000!

Låt leka med tanken hon får ut kanske 18-19000 tusen i bara bidrag.

Hur e det möjligt då att inte ha pengar, borde ju vara ngt annat som skaver här tex utmätning el ngt.
Citera
2022-10-21, 09:40
Medlem
För*2022*gäller att en ensamstående vuxen får behålla 5 157 kronor, två vuxna (makar eller sambos) får tillsammans 8 520 kronor. Du har även rätt till 2 736 kronor för varje barn som är 6 år eller yngre och 3 150 kronor för barn över 7 år.

Då har hon 8307kr till mat, försäkringar, internet, mobil, kläder och nöje.

Jag är själv ensamstående, har djur, bjuder gärna vänner på middag och äter varierad kost. Mina matkostnader inkl hygien, kattmat/sand och apotek ligger på 5000kr/mån.
Visst jag har märkt av senaste prishöjningarna vilket resulterat att jag får säga nej till barnet oftare men vi äter normal kost och kan unna oss lite gottis några gånger i veckan.
Jo röker gör ja också.
Så nånstans försvinner pengarna.
Citera
2022-10-21, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft

Sverige är så jävla sjukt, vad ska fattiga göra då om de inte får suga kuk för pengar. Vi måste legalisera prostitution nu!
Citera
2022-10-21, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlataPlomo
Tror du hon har gjort av honom nånstans din dumma jävel?
Han kan ju ha avlidit i en trafikolycka i så fall kan vi ha sympati för hennd. Men troligare är ju att hon valde fel när hon skulle välja befruktare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in