2022-10-19, 23:02
Medlem
Fick en infektion i mitt tandkött och fick antibiotika utskrivet. Fick då Kåvepenin som jag ska äta i sju dagar. Det som jag reagerade på var att det kändes väldigt mycket som jag behövde äta, alltså 2 tabletter 3 gånger om dagen och tabletterna ligger på 800mg. Känns inte det lite mycket???

Och min andra fråga är om man kan dricka alkohol under antibiotikakur?
Citera
2022-10-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximilanvon
Fick en infektion i mitt tandkött och fick antibiotika utskrivet. Fick då Kåvepenin som jag ska äta i sju dagar. Det som jag reagerade på var att det kändes väldigt mycket som jag behövde äta, alltså 2 tabletter 3 gånger om dagen och tabletterna ligger på 800mg. Känns inte det lite mycket???

Kåvepenin är typ för folk från urtiden, det är 1a linen och nästan obsolet (fungersr dåligt nu för tiden pga bacterie resistence).

Däremot är det bra för att fucka magen.
Själv vägrar jag det och om de frågar om jag är allergisk mot ngt, så säger jag kåvepenin.

Alkohol med antibiotika är ingen bra kombo, nej.
Citera
2022-10-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Kåvepenin är typ för folk från urtiden, det är 1a linen och nästan obsolet (fungersr dåligt nu för tiden pga bacterie resistence).

Själv vägrar jag det och om de frågar om jag är allergisk mot ngt, så säger jag kåvepenin.

Standard när jag låg i lumpen 820607-830225 magen vart tvär kass har för mig man skulle ta filmjölk till?
Citera
2022-10-19, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Ja det låter mycket och som att du har en rejäl infektion.

Ge fan i alkoholen under tiden!
Citera
2022-10-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Standard när jag låg i lumpen 820607-830225 magen vart tvär kass har för mig man skulle ta filmjölk till?

Vet ej, men skulle inte förvåna mig det minsta.
Urgammalt penecelin, funkar kanske till tandproblem, skulle inte ta det för pengar.
Kass mage och hela världen luktar o smakar penecilin.
Citera
2022-10-19, 23:30
Medlem
arne99s avatar
Citat:

Byt tandläkare NU!
Kåvepenin fungerar numera mot inget, definitivt inget för inflamation i tandkött, lita inte på mig gå bara till en annan tandläkare för bedömning.
Det ska till annat för infektioner i slutna utrymmen, normalt något som träffar infektionen (inte kåvepenin) och sedan åtgärd av orsak till infektionen.

Gå till annan tandläkare så tror jag du förstår.

Kåvepenin ges numera till gnälliga som ska ha något men inte behöver, min åsikt.
Senast redigerad av arne99 2022-10-19 kl. 23:36. Anledning: Mer text.
Citera
2022-10-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Byt tandläkare NU!
Kåvepenin fungerar numera mot inget, definitivt inget för inflamation i tandkött, lita inte på mig gå bara till en annan tandläkare för bedömning.
Det ska till annat för infektioner i slutna utrymmen, normalt något som träffar infektionen (inte kåvepenin) och sedan åtgärd av orsak till infektionen.

Gå till annan tandläkare så tror jag du förstår.

Kåvepenin ges numera till gnälliga som ska ha något men inte behöver, min åsikt.
Dåliga tänder kan ge hjärtinfarkt.. kolla för tusan upp det
Citera
2022-10-19, 23:46
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Dåliga tänder kan ge hjärtinfarkt.. kolla för tusan upp det
Helt rätt.
Akut blodförgiftning pga. sprickor/infektioner via trasiga tänder tar några svenskar/år.
Inte lätt att förstå/koppla och förloppet är raskt, min äldre bror strök nästan med av det för några år sedan, han hade då inte ens några större uttalade problem med tänderna.

Blodförgiftning, tandinfektioner och rotfyllningar
https://www.tf.nu/nyhet/blodforgiftn...rotfyllningar/
Senast redigerad av arne99 2022-10-19 kl. 23:55. Anledning: Länk, mer text.
Citera
2022-10-20, 07:00
Medlem
Tvärtemot vad många skriver så är Kåvepenin fortfarande ett mycket effektivt antibiotikum i de flesta fall där det används. Framförallt är det fortfarande, åtminstone i Sverige, lika effektivt mot Streptococcus pyogenes som är en är våra vanligaste luftvägspatogener. Det är även samma bakterie som ofta orsakar tandinflammationer och även sätter sig på hjärtklaffar. Men framförallt är det den bakterien som även kan bli köttätande, dvs när patienternas skinn och muskler snabbt förtvinar till stora köttsår.

Fortfarande är Kåvepenin det bästa och framförallt snabbaste mot denna bakterie. Därför är Kåvepenin fortfarande också förstahandsvalet vid många infektioner, eftersom S. Pyogenes ligger bakom så stor andel. Man skulle kunna inleda med doxycyklin eller annat ännu bredare antibiotikum och försäkra sig om bredare effekt. Men eftersom Kåvepenin hjälper vid första tabletten medan doxy har full effekt efter 2-3 dagar så skulle vi då se fler allvarliga S. pyogenes-infektioner.

Angående din dos så är det sannolikt att du har bakterier mellan tand och tandkött och ner i käkbenet. Det är områden som inte har en hög genomblödning. Därför behövs högre dos.
Citera
2022-10-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Tvärtemot vad många skriver så är Kåvepenin fortfarande ett mycket effektivt antibiotikum i de flesta fall där det används. Framförallt är det fortfarande, åtminstone i Sverige, lika effektivt mot Streptococcus pyogenes som är en är våra vanligaste luftvägspatogener. Det är även samma bakterie som ofta orsakar tandinflammationer och även sätter sig på hjärtklaffar. Men framförallt är det den bakterien som även kan bli köttätande, dvs när patienternas skinn och muskler snabbt förtvinar till stora köttsår.

Fortfarande är Kåvepenin det bästa och framförallt snabbaste mot denna bakterie. Därför är Kåvepenin fortfarande också förstahandsvalet vid många infektioner, eftersom S. Pyogenes ligger bakom så stor andel. Man skulle kunna inleda med doxycyklin eller annat ännu bredare antibiotikum och försäkra sig om bredare effekt. Men eftersom Kåvepenin hjälper vid första tabletten medan doxy har full effekt efter 2-3 dagar så skulle vi då se fler allvarliga S. pyogenes-infektioner.

Angående din dos så är det sannolikt att du har bakterier mellan tand och tandkött och ner i käkbenet. Det är områden som inte har en hög genomblödning. Därför behövs högre dos.

Helt rätt, har en infektion vid min visdomstand.
Tack för ett bra svar!
Citera
2022-11-17, 11:33
Bannlyst
Citat:

Alkohol och sårläkning ör ingen bra kombo, antibiotika eller inte. Viss antibiotika är däremot direKt olämplig med alkohol, men det framgår då.
Citera
2022-11-17, 11:52
Avstängd
Citat:

"Phenoxymethylpenicillin recommended first line when antibiotics are required for acute
dento-alveolar infections"

https://www.sapg.scot/media/5473/sta...infections.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in