Citat:
Ursprungligen postat av
bortmedfifittor
Tvättmaskinen är från 2015 och har en livslängd på 10 år enligt anvisningarna. Dess funktionalitet har öht inte diskuterats eller nämnts under försäljningen. Kan vi avskriva ärendet helt eller hellre erbjuda en likvärdig tvättmaskin enligt marknadsvärde? Vill helst inte gå upp i tingsrätten, köparen är utbildad jurist och verkar vara sugen att få jobba för sin sak.
Kan väl tycka att om man vet att tvättmaskinen läcker bör man själv påpeka det för köparen, även om denne inte frågar.
Men har den inte läckt tidigare är det ju inte ditt problem egentligen, köparen kan ha gjort något fel, någon slang kanske har lossnat när den dragits fram vid städning eller så har han helt enkelt haft otur. Det är han som får bevisa att den inte fungerade vid överlåtelsen. Om du bara bestrider är det han som får ta det till rätten eftersom det är han som kräver något av dig. Att han är jurist betyder dessutom inte att han är duktig på all juridik, han kanske sitter på Trafikverket eller jobbar med arv eller vad som helst.
Sedan får någon rätta mig om jag minns fel, men jag tror bestämt att man ska ges möjlighet att själv avhjälpa felet? Så om du känner någon tekniskt kunnig person kan du ju erbjuda dig att komma dit och kolla. Då kan man också se så den verkligen läcker, det låter ju som om han vill ha en fläng ny maskin på din bekostnad i stället för en gammal skruttig. Går det inte att fixa enkelt kan du köpa en på Blocket och ge honom, eller erbjuda motsvarande summa. Om du vill alltså, men jag misstänker att inlägget ovan har rätt i att han vill se om han inte kan skrämmas och få ut något av det.
Är du medlem i facket kan du ev. ha möjlighet till lite gratis juristrådgivning där.