• 1
  • 2
2022-10-18, 16:05
Medlem
Hej ska testa mina testosteron värden i veckan och undrar vad som är rimligt svar att få? Är 21 år, gymmar 6 dagar i veckan, äter bra och lever sunt. Men hade gärna fått testosteron utskrivet men hört att man måste ha mindre än 8? Tacksam för snabba svar
Citera
2022-10-18, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harrisonsullivan55
Hej ska testa mina testosteron värden i veckan och undrar vad som är rimligt svar att få? Är 21 år, gymmar 6 dagar i veckan, äter bra och lever sunt. Men hade gärna fått testosteron utskrivet men hört att man måste ha mindre än 8? Tacksam för snabba svar
19år~ 7,2–31,1
40år~ 6,6–25,3 (nmol/L)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4190174/

Känner du av några symtom?
Citera
2022-10-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r3m3mb3rth3nam3
19år~ 7,2–31,1
40år~ 6,6–25,3 (nmol/L)

Tack för svar! Letat som en dåre efter det men inte lyckats hitta.
7,2 till 31,1 är ändå ganska stor marginal, kan undra vad det beror på

Till viss del ja, trötthet, inget stånd när jag vaknar, nedstämdhet bla. Kommer bli intressant o se vad jag ligger på och tror din gissning kan vara ganska rimlig. Återkommer självklart med svar!

Har jag mindre än 15 (nmol/L) så ska jag försöka få tag på testosteron för det är la nu i 20års ålder mina värden bör peaka? Känns alldeles för lågt att ha under 15 men svårt att säga när det är så stort spann.
Citera
2022-10-18, 21:27
Medlem
Jagozars avatar
Citat:

Till viss del ja, trötthet, inget stånd när jag vaknar, nedstämdhet bla. Kommer bli intressant o se vad jag ligger på och tror din gissning kan vara ganska rimlig. Återkommer självklart med svar!

Har jag mindre än 15 (nmol/L) så ska jag försöka få tag på testosteron för det är la nu i 20års ålder mina värden bör peaka? Känns alldeles för lågt att ha under 15 men svårt att säga när det är så stort spann.

Dina symtom kan bero på övertraning också eftersom du tränar 6 dagar i veckan. Ta en vilovecka och se hur du mår efter det.
Citera
2022-10-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Dina symtom kan bero på övertraning också eftersom du tränar 6 dagar i veckan. Ta en vilovecka och se hur du mår efter det.
Kanske kan vara det tränar 8 dagar i veckan gym 6 MMA 2 men grejen är att jag var sjuk för någon vecka sen och då vila jag bara o då mådde jag inte bra psykiskt ännu mer nedstämd och mer trött än vanligt. Kan ju vara att jag inte hade några rutiner den veckan också men oavsett vad så tack för tipset och ska testa nu när jag är frisk och ändå kan jobba och träffa kompisar
Citera
2022-10-19, 13:24
Medlem
Tänk inte ens tanken på att förstöra dig själv med testosteron.
Har du testosteronbrist kan du inte träna 6 dagar i veckan.
Bollarna blir små, volymen sperma blir obefintlig och sex blir trist efter tag med testo. Då måste du sticka dig hela tiden med hcg om du ens har tur att du svarar på det.
Höj din naturliga testo istället. Semen retention kan du börja med.

Troligtvis har du värden någonstans mellan 14-25 nmol/L. När jag byggde som mest muskler och var som kåtast hade jag värden runt 15-20.
Testade trt för att jag tyckte jag ville optimera min hälsa och hade värden på allt mellan 30-60 nmol/L. Inte mådde jag bättre för det. Fick mycket biverkningar istället.
Citera
2022-10-20, 13:57
Medlem
Citat:

Jag håller med ovanstående.
Jämförelse är lyckans tjuv så börja med att inte jämföra din fysik med andras.
Med det sagt påstår jag inte att det är vad du gör utan jag refererar den biten till mig själv då jag var i din ålder.

Som ovan påtalar så är du mest troligt i din peak vad gäller testosteronet och att då riskera sätta den ur balans är i mina ögon vansinne.

Jag är ~10år äldre än dig och varit ren hela mitt liv. Däremot har jag genom åren haft dussintals vänner som preppat och vad de alla har gemensamt idag är att de har sämre fysik än innan de klev på pga baksidorna de fört med sig.
Att tillsätta testo i onaturliga nivåer är som att be om de problem du tror dig ska kunna lösa när du börjar.

Håll ut och ge det tid, tålamod är en egenskap bra mycket mer värd än dom där extra cm runt biceps.

På tal om trötthet och avsaknad av morgonbånge kan jag varmt rekommendera att du sätter begränsningar vad gäller användandet av telefon och dator. Har du iPhone finns det under inställningar/skärmtid vad gäller datorn rekommenderar jag att du pluggar in en dygnstimer på routern.

Är övertygad om att det är saker du hört förr men prova och känn skillnaden.
Vi lever i en värld full av distraktioner som tar både tankekraft och energi där utbuden av partners är obegränsade likväl som information och underhåll finns i överflöd.

Fler och fler upplever fattiga drömmar och en del drömmer inte alls och anledningen till det tror jag är bristen på fantasi.
Om du under dagarna samlar på dig fler intryck än vad du normalt hade gjort under en månad på 50-talet är det naivt att tro din hjärna ska uppleva drömmar som får dig att integrera djupt inom dig till den grad att du omedvetande attraheras och således vaknar med fjong.

I all välmening
Senast redigerad av r3m3mb3rth3nam3 2022-10-20 kl. 14:06.
Citera
2022-10-21, 12:15
Medlem
Citat:
19år~ 7,2–31,1
40år~ 6,6–25,3 (nmol/L)

Vi båda var ganska fel ute, fick svaren idag och det visade 31nmol/L så behöver nog ingen boost än. Läkaren ville följa upp med ett nytt test om 2-3 månader så allting står rätt till (enligt dom var 31 för mycket och man skulle hålla sig inom 7.7-30)
Citera
2022-10-21, 12:17
Medlem
Citat:
Jag håller med ovanstående.
Jämförelse är lyckans tjuv så börja med att inte jämföra din fysik med andras.
Med det sagt påstår jag inte att det är vad du gör utan jag refererar den biten till mig själv då jag var i din ålder.

Som ovan påtalar så är du mest troligt i din peak vad gäller testosteronet och att då riskera sätta den ur balans är i mina ögon vansinne.

Jag är ~10år äldre än dig och varit ren hela mitt liv. Däremot har jag genom åren haft dussintals vänner som preppat och vad de alla har gemensamt idag är att de har sämre fysik än innan de klev på pga baksidorna de fört med sig.
Att tillsätta testo i onaturliga nivåer är som att be om de problem du tror dig ska kunna lösa när du börjar.

Håll ut och ge det tid, tålamod är en egenskap bra mycket mer värd än dom där extra cm runt biceps.

På tal om trötthet och avsaknad av morgonbånge kan jag varmt rekommendera att du sätter begränsningar vad gäller användandet av telefon och dator. Har du iPhone finns det under inställningar/skärmtid vad gäller datorn rekommenderar jag att du pluggar in en dygnstimer på routern.

Är övertygad om att det är saker du hört förr men prova och känn skillnaden.
Vi lever i en värld full av distraktioner som tar både tankekraft och energi där utbuden av partners är obegränsade likväl som information och underhåll finns i överflöd.

Fler och fler upplever fattiga drömmar och en del drömmer inte alls och anledningen till det tror jag är bristen på fantasi.
Om du under dagarna samlar på dig fler intryck än vad du normalt hade gjort under en månad på 50-talet är det naivt att tro din hjärna ska uppleva drömmar som får dig att integrera djupt inom dig till den grad att du omedvetande attraheras och således vaknar med fjong.

I all välmening

Tack! Använder min mobil mindre än vad andra i min ålder gör och har faktiskt inte ”dragit en flöjt” den här veckan och kommer fortsätta så. Mina värden kom idag och jag har 31nmol/L
Citera
2022-10-21, 13:58
Medlem
Citat:
Vi båda var ganska fel ute, fick svaren idag och det visade 31nmol/L så behöver nog ingen boost än. Läkaren ville följa upp med ett nytt test om 2-3 månader så allting står rätt till (enligt dom var 31 för mycket och man skulle hålla sig inom 7.7-30)

Haha läkare så så jävla efterblivna. Du har ett perfekt totalt testosteronvärde. För högt, hahaha herregud.
Vi har något som förkortas SHBG i kroppen, ett protein som reglerar hur mycket fritt testosteron man har som är bioaktivt. Det är omöjligt att ha för högt testosteron som man.
Kvinnor däremot kan få problem men det är snarare ett symptom, inte en orsak.

Njut av dina höga värden och lev livet istället.
Citera
2022-10-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Haha läkare så så jävla efterblivna. Du har ett perfekt totalt testosteronvärde. För högt, hahaha herregud.
Vi har något som förkortas SHBG i kroppen, ett protein som reglerar hur mycket fritt testosteron man har som är bioaktivt. Det är omöjligt att ha för högt testosteron som man.
Kvinnor däremot kan få problem men det är snarare ett symptom, inte en orsak.

Njut av dina höga värden och lev livet istället.

Tack för informationen! Jag citerar läkarens ord

” Ett förhöjt värde – vad innebär det?
Höga värden hos män beror i de allra flesta fall på testosteronbehandling. Om man däremot har högt testosteronvärde utan att stå på testosteronbehandling kan detta behöva utredas vidare via vårdcentralen för att ta reda på orsaken. Förhöjda testosteronvärde ger oftast blodfettsrubbningar där man ser ökad mängd LDL (det "onda" kolesterolet) och minskad mängd HDL (det "goda" kolesterolet).”

Kommer inte gå till någon vårdcentral och kolla upp det däremot kommer jag göra som du säger, njuta av mina höga värden och leva livet
Citera
2022-10-21, 15:56
Medlem
Citat:
Tack för informationen! Jag citerar läkarens ord

” Ett förhöjt värde – vad innebär det?
Höga värden hos män beror i de allra flesta fall på testosteronbehandling. Om man däremot har högt testosteronvärde utan att stå på testosteronbehandling kan detta behöva utredas vidare via vårdcentralen för att ta reda på orsaken. Förhöjda testosteronvärde ger oftast blodfettsrubbningar där man ser ökad mängd LDL (det "onda" kolesterolet) och minskad mängd HDL (det "goda" kolesterolet).”

Kommer inte gå till någon vårdcentral och kolla upp det däremot kommer jag göra som du säger, njuta av mina höga värden och leva livet

Dagens referensvärden är lågt satta idag. För 50 år sedan var testosteronvärden mycket högre idag.
Det är först när man har värden långt över 40 nmol/L och lågt SHBG som man kan få problem som man.
Du har perfekt totalt testosteron! Många skulle vara avundsjuka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in