• 1
  • 2
2022-10-18, 01:19
Medlem
Det sägs att man aldrig ska investera mer pengar än vad man har råd att förlora (samma som med att spela om pengar). Om man inte har någon erfarehet av att investera, men nu vill investera en mindre men inte obetydlig summa pengar, säg mellan 100.000 - 200.000 kr, med förhoppningen att det kommer växa till sig inom de kommande åren, vilka etablerade spelare är de bästa att vända sig till för rådgivning och placering? Avanza? Nordea? SEB? Eller någon annan Jag vet at denna fråga är ungerfär som att fråga om hur långt ett snöre är och jag förvä'ntar mig inget exakt svar, utan mer en fingervisnng utrifrån egna erfarenheter kring vilken aktör som ger bra råd och har bra möjligheter att hjälpa en fatta ett gynnsamt beslut. Jag ska tillägga att jag är inte särskilt intresserad av krypto och liknande.
Citera
2022-10-18, 01:25
Medlem
Conams avatar
Är det den summa du har eller den summa du ska investera?
Fonder! Månadsspara, så småningom kommer du på hur du ska göra, börsen är rätt skoj
Ibland gör man sig en hacka, dessvärre kan det vara tvärtom....
Citera
2022-10-18, 01:26
Bannlyst
Man ska alltid akta sig för att spara fonder på hög har jag hört, helst ska man vet lite vad man gör, idioter tar ju oftast betalt om det går genom banken.
Citera
2022-10-18, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Det sägs att man aldrig ska investera mer pengar än vad man har råd att förlora (samma som med att spela om pengar). Om man inte har någon erfarehet av att investera, men nu vill investera en mindre men inte obetydlig summa pengar, säg mellan 100.000 - 200.000 kr, med förhoppningen att det kommer växa till sig inom de kommande åren, vilka etablerade spelare är de bästa att vända sig till för rådgivning och placering? Avanza? Nordea? SEB? Eller någon annan Jag vet at denna fråga är ungerfär som att fråga om hur långt ett snöre är och jag förvä'ntar mig inget exakt svar, utan mer en fingervisnng utrifrån egna erfarenheter kring vilken aktör som ger bra råd och har bra möjligheter att hjälpa en fatta ett gynnsamt beslut. Jag ska tillägga att jag är inte särskilt intresserad av krypto och liknande.
Du kan kontakta din bank och boka möte som du säger. Tänk dock på att den banken endast rekommenderar sina egna fonder, och i regel sina "aktivt placerade" fonder, vilket i praktiken är dyra indexfonder mer eller mindre. Dock bättre än inget, och du kan få en del tips och råd, och sedan välja att inte följa deras rekommendation oavsett.

Billiga indexfonder med olika underliggande marknader är en bra start annars, tex sverige/europa/Nordamerika/global. Undvik avanza zero, då den är för snäv (endast 30 största bolagen i Sverige), dock bättre än inget.
Citera
2022-10-18, 01:45
Medlem
Hur lång är din sparhorisont? Har du ett starkt psyke? Är du villig att själv lära dig om investeringar eller måste du ha någon som handleder dig?

I allmänhet är det ytterst svårt att få faktisk vettig rådgivning i Sverige, utan det är nästan bara säljsnack från diverse banker & mäklare. Så IMO klarar man sig bäst om man väljer själv. Om man inte har så mycket kunskap (eller om man inte är top 1% av allmänheten inom aktier) så är indexfonder (en global, en svensk i typ 70/30 eller 50/50 fördelning) ett utmärkt val. Men då måste man ha en tidshorisont >10 år för att det ska vara safe (funkar även på 5 år men då är det en gamble med en icke-obetydlig risk att du ligger minus när du cashar ut).
Citera
2022-10-18, 01:57
Medlem
Citat:

Det bästa är väl att läsa på och göra sin hemläxa först. Det finns gott om resurser på nätet, men tänk lite själv också (och inte bara önsketänkande då).

Som någon frågade var om summan du angav var det du har eller det du tänkt att investera. Jag gissar att ett vanligt nybörjarfel är att man glömmer bort att se till att man har en buffert först innan man ger sig på (mer) riskabla placeringar.

Vänder du dig till Nordea eller SEB kan du ge dig f*n på att de rekommenderar dig att köpa deras egna fonder med höga avgifter vilket i längden kommer bita en rätt stor del från din kaka.

Avanza har mig veterligen inte någon rådgivning, men det finns gott om fonder att välja på iaf. Samma gäller nordnet. Det finns lite artiklar där också, men återigen tänk lite själv här också - det är ju trots allt så att de har ekonomiskt intresse i det hela.
Citera
2022-10-18, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarkillen
Man ska alltid akta sig för att spara fonder på hög har jag hört, helst ska man vet lite vad man gör, idioter tar ju oftast betalt om det går genom banken.

Var har du hört de ifrån? Vad menar du med "på hög"?
Citera
2022-10-18, 02:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Var har du hört de ifrån? Vad menar du med "på hög"?
Folk som typ skapar fonder för allt möjligt, sen så kan dom inte hålla koll på dom. Ibland så händer det tragedier och då kanske man vill ta ut pengar, men det går inte för att man kan inte bara avbryta skiten. Alltså man går förlust.

Tror jag läste detta som ett "tips" på swedbank för några månader sen, inte säker. Eller så har jag väl hört det från några vänner, varav dom flesta läste ekonomi.
Citera
2022-10-18, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarkillen
Folk som typ skapar fonder för allt möjligt, sen så kan dom inte hålla koll på dom. Ibland så händer det tragedier och då kanske man vill ta ut pengar, men det går inte för att man kan inte bara avbryta skiten. Alltså man går förlust.

Tror jag läste detta som ett "tips" på swedbank för några månader sen, inte säker. Eller så har jag väl hört det från några vänner, varav dom flesta läste ekonomi.

Frågan man bör ställa sig här är om Swedbank har någon blandfond som "löser" detta "problem" mot en hutlös avgift, kanske till och med nämns i anslutning till "tipset".

För det första skall man som sagt se till att man har en buffert först innan man fortsätter med (mer) riskabla investeringar.

För det andra så verkar det märkligt att man inte skulle kunna ta ut pengar. Det låter som ett rätt uselt upplägg. Det må vara så att man kommer realisera en förlust om man gör så, men det är en annan sak. Man bör t.ex. undvika mental bokföring. T.ex. om du har en blandfond så kanske risken att man behöver realisera en förlust, men om man istället "skapar den själv" genom att mixa aktie- och räntefonder så är situationen egentligen densamma, men risken att man realiserar en förlust på aktiedelen är större (det blandfonden gör är att bara dölja att det realiseras förluster för delar av portföljen).

Och som en parantes: när man har kommit igång ordentligt så kan även (mer) riskabla placeringar funka som buffert, eller om man har "rätt" mindset. Sparhorisonten för buffertsparandet är inte så kort egentligen, visst man kan behöva få loss pengarna på kort varsel, men troligen dröjer det ett tag innan det behövs. Att börsen råkar vara lite kass när pengarna behövs kanske inte är så farligt om pengarna redan växt till sig rejält innan...
Citera
2022-10-18, 02:45
Medlem
Citat:

Välj mellan Avanza och Nordnet. De är ganska lika. Så får du tillgång till ett stort antal fonder och aktier där. Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp din summa, t.ex. 100 tusen, i delar, t.ex. 20 tusen i varje. Köp först för 20 tusen. Köp för 5-10 tusen i varje fond/aktie. Gå in då och då och kolla hur det går. Läs kanske texterna som finns i anslutning till köpsidan. Du kanske inte ska börja än för det går nog ner mer, men kanske i december kan du börja. Då köper du in dig vid 5 tillfällen med 20 tusen varje gång istället för att köpa för 100 tusen vid ett tillfälle. På så vis sprider du risken över tid. Sedan hinner du gå in på Avanza/Nordnet och läsa och lära dig under tiden. Köp inte aktier i småbolag som du inte känner igen. Köp bara aktier i stora bolag som du känner igen. Vill du ha med mindre bolag så välj en aktivt förvaltad småbolagsfond. Större bolag är också bra att köpa i indexfond (passiv förvaltning). Köp en fond med t.ex. Kina och övriga Asien i, en globalfond och en sverigefond så sprider du riskerna geografiskt.

Hörde nyss på Ekonomibyrån i SVT att svenskarna netto tog ut pengar från börsen i september. Så det kan vara bra att avvakta lite. Hörde även att fastigheter (kommersiella) är dåligt att köpa nu.
Citera
2022-10-18, 03:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Frågan man bör ställa sig här är om Swedbank har någon blandfond som "löser" detta "problem" mot en hutlös avgift, kanske till och med nämns i anslutning till "tipset".

För det första skall man som sagt se till att man har en buffert först innan man fortsätter med (mer) riskabla investeringar.

För det andra så verkar det märkligt att man inte skulle kunna ta ut pengar. Det låter som ett rätt uselt upplägg. Det må vara så att man kommer realisera en förlust om man gör så, men det är en annan sak. Man bör t.ex. undvika mental bokföring. T.ex. om du har en blandfond så kanske risken att man behöver realisera en förlust, men om man istället "skapar den själv" genom att mixa aktie- och räntefonder så är situationen egentligen densamma, men risken att man realiserar en förlust på aktiedelen är större (det blandfonden gör är att bara dölja att det realiseras förluster för delar av portföljen).

Och som en parantes: när man har kommit igång ordentligt så kan även (mer) riskabla placeringar funka som buffert, eller om man har "rätt" mindset. Sparhorisonten för buffertsparandet är inte så kort egentligen, visst man kan behöva få loss pengarna på kort varsel, men troligen dröjer det ett tag innan det behövs. Att börsen råkar vara lite kass när pengarna behövs kanske inte är så farligt om pengarna redan växt till sig rejält innan...
Jag är inte ekonom, väldigt långt ifrån, men jag tänkte att det jag har hört kanske kan vara något tips, om det är fel så lär det komma fram om inte så lär det också komma fram med dom oegentligheter som skulle finnas.
Citera
2022-10-18, 04:45
Avstängd
Lika bra att du blir av med ett par tankar på en gång:
- Ta aldrig råd från banken om dessa saker. Även om de ville hjälpa dig, vilket faktiskt inte är i deras intresse, så kan de ingenting. Inget. Bankerna är svaga på den typen av kompetens överlag, och de du kommer få prata med kan 0. Jag överdriver inte. Det är inte deras jobb att kunna saker, det är deras jobb att få dig att betala dem för ingenting.

- Folk som sitter och läser DN och plockar enskilda aktiepositioner utifrån sådant gör det lite som folk spelar V75, eller ett slags lotto som inte är ekonomiskt negativt att exponeras för. De kanske eller kanske inte fattar detta själva (ofta inte, antar jag) men det är vad de gör. De tjänar inga pengar alls på sin hobby som sådan, däremot ökar ju deras sparande i aktier generellt under tiden de utför den här hobbyn - vilket i sig generar pengar över tid.

Egentligen handlar mycket om att stänga öronen från allt detta idiotiska brus och utgå från sunt förnuft. Med sunt förnuft inser du att du inte har någon edge mot en bred marknad, och det blir inte ett dugg bättre för att du läser på.

Den dagen du själv hittar företag och teser du tror på i större grad än marknaden så för all del kör på. Men tills dess investera i globala breda fonder, och akta dig för dåliga råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in