• 2
  • 3
2022-11-22, 22:28
Har uppstått ett litet problem, har haft Tibber i ca 2år och varit nöjd. Bor i en BR på 80m2 så inte så mycket förbrukning. Dock verkar det som min elnätslev först nu bytt mätare. Eftersom jag förbrukar det mesta av min el dagtid och typ nada på småtimmarna så har förbrukningen nu ökat.

How to do?

Kan man ha rörligt på Tibber, dvs genomsnittspris per dag.

eller måste jag byta elbolag?
Citera
2022-11-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Har uppstått ett litet problem, har haft Tibber i ca 2år och varit nöjd. Bor i en BR på 80m2 så inte så mycket förbrukning. Dock verkar det som min elnätslev först nu bytt mätare. Eftersom jag förbrukar det mesta av min el dagtid och typ nada på småtimmarna så har förbrukningen nu ökat.

How to do?

Kan man ha rörligt på Tibber, dvs genomsnittspris per dag.

eller måste jag byta elbolag?

Måste byta.
Tibber har enbart timpris.

Men du bor i en BRF. Du kan knappast tjäna mängder på att ha timpris. Lägg dom få kronorna på strikt rörligt och börja lev normalt.
Citera
2022-11-22, 22:40
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Måste byta.
Tibber har enbart timpris.

Men du bor i en BRF. Du kan knappast tjäna mängder på att ha timpris. Lägg dom få kronorna på strikt rörligt och börja lev normalt.

Ok förstår.

Nä precis medveten om detta, men hade tänkt byta men när min mätare aldrig blev utbytt och jag betalade för snittpriset per 24/h så tänkte jag att det får löpa på.

Som idag tex hade jag betalat 190öre per kWh oavsett när på dygnet den förbrukades.
Citera
2022-11-23, 01:01
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Har funderat på det här med timpris. Men gör det så stor skillnad?

Jag menar uppvärmning kostar ju i regel hela tiden och är den stora posten, och det innebär att då betalar man 8kr /kWh när det ligger där.

Så jag undrar, gör det så stor skillnad?

Beror helt på din årsförbrukning och hur du förbrukar elen. Har du inget alternativ till uppvärming?
Låter som att du har eluppvärmt?

Bor själv i hus men har låg årsförbrukning men kör på rörligt.
Har för låg elförbrukning för att det sks löna sig att att byta till timpris. Samt rörliga ligger inte så lågt på natten men kan iofs ändras framöver.
Citera
2022-11-23, 07:14
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Beror helt på din årsförbrukning och hur du förbrukar elen. Har du inget alternativ till uppvärming?
Låter som att du har eluppvärmt?

Bor själv i hus men har låg årsförbrukning men kör på rörligt.
Har för låg elförbrukning för att det sks löna sig att att byta till timpris. Samt rörliga ligger inte så lågt på natten men kan iofs ändras framöver.

Nybyggt, så vet ej än

Vattenburen golv, ftx system
Citera
2022-11-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Aaah fan va smart! Tv sätts på mitt i natten, den smarta högtalaren börjar spela, tvättmaskinen drar igång tom laddning. Super smarta grejer! Jag måste byta direkt!

Ont: bor du i hus, inga barn och har elbil = timpris

Annars inte. Ska du stå o tvätta mitt på natten och gå upp 02:00 o laga mat till 04 eller vad var tanken?

Verkar som många elbolag tvingar över kunder från rörligt månadspris till timdebitering, misstänker
att det kommer att bli standard i framtiden inklusive effekttariff.

Får studera avtalet hos min elhandelsleverantör Skellefteåkraft för att se om det ens är möjligt att byta till månadspris.
Elnätsleverantören Ellevio bytte ut våra tidigare mätare (som också klarade timdebitering) till en nyare generation i år.
Citera
2022-11-23, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Aaah fan va smart! Tv sätts på mitt i natten, den smarta högtalaren börjar spela, tvättmaskinen drar igång tom laddning. Super smarta grejer! Jag måste byta direkt!

Ont: bor du i hus, inga barn och har elbil = timpris

Annars inte. Ska du stå o tvätta mitt på natten och gå upp 02:00 o laga mat till 04 eller vad var tanken?
Som du är inne på är timavtal bara till ondo för alla som bor i lägenhet, såvida man inte styr om hela sitt liv och bara gör saker på natten. Har redan grannar som tvättar sent på nätterna i tron om att dom har timavtal när de inte har det, kommer bli en trevlig framtid när tio grannar kör sina obalanserade tvättmaskinerna kl 2 på natten och håller en vaken...
Citera
2022-11-23, 18:29
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Nybyggt, så vet ej än

Vattenburen golv, ftx system

Aha okej. Varför inte börja med rörligt tills du vet hur det ser ut och sen när du har lite mer kött på benen så kan du bestämma dig om det är värt att gå över till Timpris.
Citera
2022-11-23, 18:49
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som du är inne på är timavtal bara till ondo för alla som bor i lägenhet, såvida man inte styr om hela sitt liv och bara gör saker på natten. Har redan grannar som tvättar sent på nätterna i tron om att dom har timavtal när de inte har det, kommer bli en trevlig framtid när tio grannar kör sina obalanserade tvättmaskinerna kl 2 på natten och håller en vaken...
Låter som en helt underbar kakafoni. Ett tips är att börja gå på tjack och vara vaken och möblera om klockan 3 på natten så att du inte besväras.

Ytterligare ett plus med det är att du kan sälja bilen och springa dit du ska istället.
Citera
2022-11-23, 18:58
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Vi som sitter med "Svarte petter" Ellevio kan även välja tidbaserad nätavgift (på förbrukningsdelen).

Sedan 1/10 2022:

Fast kostnad 30 öre/KWh

eller

HögPris 70 öre/KWh 06:00-22:00 (vintermånaderna nov t.om mar) samt
LågPris 12 öre/KWh i övrigt.

Känns sådär värt. kanske med en Tesla på uppfarten...
Citera
2022-11-26, 18:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil

Hus däremot där man kan styra över sin uppvärmning, varmvattnet osv osv finns det däremot massor att vinna på timpris.

Det beror ju helt på årsförbrukningen man har i huset.
Bor själv i hus men kör på rörligt då jag har låg årsförbrukning så jag skulle inte tjäna mycket på att ha timpris. Dessutom verkar timpriset ligga högt även på nätterna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in