2022-10-17, 14:04
Medlem
Hur tog du upp ämnet? Hur guidade du henne när hon fick sin första mens?
Citera
2022-10-17, 14:27
Medlem
L3nn4rts avatar
" - Du vet att i Ryssland använder dom de där för att täppa igen kulhål med. De är väldigt användbara."
Citera
2022-10-17, 14:30
Medlem
Eftersom de har varit medveten hela sin uppväxt att jag har haft mens och de har redan frågat så var det inte vidare dramatiskt. Vi tränade då de var typ tio elva att sätta på en binda. De har haft med bindor i väskan sedan de var elva ifall att det händer på skolan.
Hälften av befolkningen har, har haft eller ska ha mens så det borde inte vara så dramatiskt.
Citera
2022-10-17, 14:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassieo
Hon visste att det kunde hända, och när det hände gick jag och köpte bindor på ICA. Det behöver inte vara så dramatiskt. Hon var 12 eller 13 (minns ej exakt), men hade väl känt till fenomenet sedan hon var 9-10. Brukar försöka ligga steget före med sånt där så man pratar om det ungefär när man pratar om hur barn blir till.
Citera
2022-10-17, 14:38
Medlem
Citat:

HerreGud vilken tramstråd!
Så naturligt som möjligt och säkert olika från familj till familj
Citera
2022-10-17, 16:23
Medlem
f30malmos avatar
Jag har ingen dotter, men tipset är väl att ta upp allt sånt när barnen frågar, och det gör de tidigt, mellan 4-6 år sådär. Man förklarar på barnets nivå efter ålder och fördjupar när barnet gör det. Sedan slipper man allt det där med förklaringar när de är så stora att det blir pinsamt.

Det som verkligen saknas information om från föräldrar och i skolan är att lära sig om relationer. Sex och kroppsliga funktioner tycks vara det enda viktiga.
Citera
2022-10-17, 22:55
Medlem
maxatdunders avatar
Givetvis moderns huvudansvar men jag kommer såklart hjälpa till med att köpa bindor m.m och små kommentarer men tycker inte det är faderns ansvar att sitta prata mens med en dotter som redan säkert skäms över sin cringe pappa.
Citera
2022-10-17, 23:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Mina barn visste fr o m att de var små vad mens var något och hur det fungerade. Det är inget vi behövt ta upp särskilt med vare sig söner eller döttrar.
Dock - att vänta till flickan får mens är jäkligt elakt. Se till att hon har information långt innan dess.
Citera
2022-10-17, 23:42
Avslutad
Precis som med allt annat, svarade när de frågade och informerade om vad som behövdes. Det är en helt naturlig del av livet och inget hon ska skämmas för eller känna att hon behöver dölja på något sätt. Dessutom skadar det inte att pojkar också får lära sig lite vett runt ämnet. Ska man tro vad man läser här på fb så saknar halva befolkningen normal kunskap om mänskliga kroppen, specifikt den kvinnliga anatomin och fysiologin.

Däremot skulle jag ju inte göra- som vissa mammor gör- dra med min 11-åriga dotter till apoteket och högt prata om hur mycket hon blöder etc. Det finns en tid och plats till allt. Att prata med varandra om det är en sak, att berätta för kreti och pleti är en annan.
Citera
2022-10-17, 23:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
" - Du vet att i Ukraina använder dom de där för att täppa igen kulhål med. De är väldigt användbara."

Lite så ja.. Mens är en syndaflod där någon gjort något skamligt.
Citera
2022-10-17, 23:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Mina barn visste fr o m att de var små vad mens var något och hur det fungerade. Det är inget vi behövt ta upp särskilt med vare sig söner eller döttrar.
Dock - att vänta till flickan får mens är jäkligt elakt. Se till att hon har information långt innan dess.

Det bästa är väl om hon får upptäcka det själv, så småningon bli expert på självlärandet
Citera
2022-10-17, 23:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det bästa är väl om hon får upptäcka det själv, så småningon bli expert på självlärandet
Nej, det är en ganska dålig idé.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in