2022-10-18, 00:01
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är en ganska dålig idé.

Skojade bara, att försöka tänka sig vara i dess situation, blodet forsar och man lär tro en skulle dö.

I vissa situationer är man glad över att vara en karl. Inga såna bekymmer.
Citera
2022-10-20, 06:32
Medlem
Merwinnas avatar
Lustigt nog, var det faktiskt min exman som förklarade detta för våra kids (en pojke, en flicka) först. Jag hörde det på avstånd, något om "varje månad" och "kvinnans kropp fungerar så". När det sedan verkligen hände, så fick min dotter bindor av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Skojade bara, att försöka tänka sig vara i dess situation, blodet forsar och man lär tro en skulle dö.

I vissa situationer är man glad över att vara en karl. Inga såna bekymmer.

Nåja, "forsar" gör det nu inte. Men om man inte är insatt, uppfattar man ofta blod (även från andra ställen på kroppen) som mera än det är, och det kan skrämma människor ja.
Citera
2022-10-20, 06:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
" - Du vet att i Ryssland använder dom de där för att täppa igen kulhål med. De är väldigt användbara."

Jo, lite kul. Fast så små flickor (flickor får ju ofta mens redan vid 11 eller 12 idag), ska inte använda tampong. De kan glömma bort tampongen, eller föra in den med smutsiga fingrar. Skoltoaletter brukar inte vara mönster av renhet och bacillfrihet heller. Det kan sluta i tampongsjukan, sepsis och död.
Citera
2022-10-20, 06:46
Medlem
Detta är fullkomligt naturligt, herregud min son har vetat sedan ett par års ålder att mamma blöder från tjejmagen som han sa, flickor vet nog minns lika tidigt , bara förklara som det är och att alla kvinnor gör det när man börjar bli stor
Citera
2022-10-22, 09:23
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Kommer hem fredag eftermiddag och hittar dottern, nästan 12 år, skitförbannad.
"-Och den här jävla skiten ska jag behöva stå ut med varje månad i fyrtio år framåt!"
Hon visste allt redan, behövde ingen mer undervisning.
Citera
2022-10-26, 12:57
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassieo
Hur tog du upp ämnet? Hur guidade du henne när hon fick sin första mens?

Inget dramatiskt alls. Jag har alltid varit neutralt informativ till kroppen, puberteten och allt däromkring.

Redan långt innan dom fick sin mens (jag fick själv min vid 10) så hade jag köpt en buffé av olika mensskydd i olika storlekar. Tamponger, trosskydd, bindor etc. Allt låg i en fin låda som jag hade gått igenom med dem.

Så när dagen kom var det typ ”mamma kan du hämta den där menslådan?!”. När min yngsta dotter skulle testa tampong första gången satt jag på utsidan av dörren och berättade hur samt peppade henne lite. Som sagt - inget konstigt eller onaturligt eller upphåsat hos oss.
Citera
2022-12-06, 01:13
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Precis som med allt annat, svarade när de frågade och informerade om vad som behövdes. Det är en helt naturlig del av livet och inget hon ska skämmas för eller känna att hon behöver dölja på något sätt. Dessutom skadar det inte att pojkar också får lära sig lite vett runt ämnet. Ska man tro vad man läser här på fb så saknar halva befolkningen normal kunskap om mänskliga kroppen, specifikt den kvinnliga anatomin och fysiologin.

Däremot skulle jag ju inte göra- som vissa mammor gör- dra med min 11-åriga dotter till apoteket och högt prata om hur mycket hon blöder etc. Det finns en tid och plats till allt. Att prata med varandra om det är en sak, att berätta för kreti och pleti är en annan.

Mens är ju naturligt och helt ointressant som diskussionsämne, men vad svarar du om dottern vägrar ta mrna-vaccin?
Citera
2022-12-09, 04:16
Medlem
turn-n-burns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassieo
Hur tog du upp ämnet? Hur guidade du henne när hon fick sin första mens?

Citat:
Ursprungligen postat av MatuldaochMegasen
Kommer hem fredag eftermiddag och hittar dottern, nästan 12 år, skitförbannad.
"-Och den här jävla skiten ska jag behöva stå ut med varje månad i fyrtio år framåt!"
Hon visste allt redan, behövde ingen mer undervisning.

Visst kan mens vara en olägenhet och göra ont men det är också, detta borde understrykas mer ofta, ett väldigt tydligt friskhetstecken. Allt är som det ska! Hälsan i behåll! Just eftersom det är en del av ens liv så länge ska man, jag citerar min mor: "bli kompis med sin mens". Och normal mensvärk mediciner man inte, det finns en enkel effektiv lösning: motion.
Citera
2022-12-09, 07:10
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Pratade med min äldsta dotter om mens och hur kroppen fungerar både ett par år innan och förberedde henne för det och även efter med stöttning i massor, då min dotter hade ganska stora problem förknippade med mensen men har balanserat upp sig till normalt tillstånd nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in