Citat:
Ursprungligen postat av
Bubba00
Riksdagen har röstat för Ulf Kristersson som ny statsminister!
Till skillnad från utgående regering har Kristersson inte bara tolererats av riksdagen utan vunnit en majoritet av riksdagens aktiva stöd, om än med liten marginal.
Allting sänds på TV 2!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-svensk-politik-och-valet-2022
Vad tror vi om detta då? Kommer man lyckas driva igenom Tidöavtalets alla punkter?
Och vidare, hur firar vi detta, gott folk? Vilken flaska har du hållit kyld för just detta tillfälle?
Självklart kommer han inte att lyckas med allt på Tidöavtalet.
Dels så måste han ha lurat SD ganska ordentligt för nästan inget av det som de kräver är möjligt att genomföra eller skapar stor ovisshet kring huruvida Sverige kommer att dras inför internationella dom stolar. Jag är ganska säker på att Sverige redan aviserat att vi ska ta emot minst 4 000 kvotflyktingar vilket Kristersson säkert vet och därför valde han att säga till SD att skriva in en betydligt mindre siffra i avtalet.
Likaså vet ju Kristersson,
vilket han inte uppgav innan valet för att slippa hamna under 15 procent, att det krävs en hel del utredningar både kring migration och kriminalitet. I själva verket så har ju SD och M forskningen emot sig vad det gäller hårdare straff. Därför måste de försöka göra en ny utredning där de ger direktiv om vilka slutsatser den kan dra eller ställer rätt frågor som det också heter.
Själv dricker jag isvatten och häller över mig vid behov för att lugna känslorna.