Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-10-17, 10:53
Medlem
Har fått två lånelöften från två olika banker för att köpa en lägenhet.
Jag funderar däremot om det är möjligt att köpa två olika bostäder med samma inflyttsdatum då kontantinsats för de båda inte är ett problem.

Har sedan tidigare en bostadsrätt som jag bor i men nu är det i investeringssyfte och bankerna räknade på att min ekonomi klarar en till men inte mer, dock tänker jag att om jag köper två med samma inflyttsdag/månad borde de inte veta om det...?
Citera
2022-10-17, 10:56
Medlem
Dom bör kunna se på ansökan i systemet att du sökt ett annat lån som ska utbetalas samma dag.
Citera
2022-10-17, 10:57
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marleys
Jag funderar däremot om det är möjligt att köpa två olika bostäder med samma inflyttsdatum då kontantinsats för de båda inte är ett problem.

Har sedan tidigare en bostadsrätt som jag bor i men nu är det i investeringssyfte och bankerna räknade på att min ekonomi klarar en till men inte mer, dock tänker jag att om jag köper två med samma inflyttsdag/månad borde de inte veta om det...?

De kommer ju märka det i efterhand i och med att en upplysning på dig kommer avslöja dina dubbla bolån. Eftersom du undanhållit information när du fått lånelöftet och lånet har bankerna då rätt att säga upp dina bolån.
Citera
2022-10-17, 12:58
Medlem
Citat:

Banken har rätt att säga upp bolånet om så krävs.
Citera
2022-10-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Dom bör kunna se på ansökan i systemet att du sökt ett annat lån som ska utbetalas samma dag.

vad för system? tror du att det finns ett nationellt lånesystem? är du efterbliven?
Citera
2022-10-17, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
vad för system? tror du att det finns ett nationellt lånesystem? är du efterbliven?

Skulle förvåna mig om dom inte kan se sånt. Om inte annat kan dom säkert häva lånet pga felaktiga grunder när det uppdagas.
Citera
2022-10-17, 17:59
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:

Dom gör ju en kreditansökan på dig och kommer då se detta. Trodde du dom ger ut pengar utan vetskap om dina lån?
Citera
2022-10-17, 18:10
Medlem
Det skulle kunna funka om du tajmar det perfekt och lånelöftena inte är "bundna" till någon specifik fastighet. Oftast ger banken löftet för man ska delta i någon budgivning på en specifik fastighet, eftersom de annars kan bli lurade att någon använder pengarna till att köpa något som sedan visar sig inte vara kreditvärdigt nog. Efter du vunnit budgivningen kommer banken ta ut kreditiv i din fastighet för lånebeloppet. Har du 2 olika banker med 2 olika löften och de inte är kopplade till samma fastighet, kan det funka. Så länge du betalar lånen i tid, lär det ta ett år eller flera innan bankerna kollar din betalningsförmåga.
Citera
2022-10-18, 10:31
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Typ ja, UC har koll på dina inkomster och lån, skulle TS plötsligt sitta med tre bolån så skulle UC ha koll på det
Citera
2022-10-18, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
De kommer ju märka det i efterhand i och med att en upplysning på dig kommer avslöja dina dubbla bolån. Eftersom du undanhållit information när du fått lånelöftet och lånet har bankerna då rätt att säga upp dina bolån.

Fast bankerna får ju inte lov att ta en UC på mig i efterhand bara sådär, det gör de väl enbart vid lånet och om jag skulle i framtiden vilja belåna upp bostäderna eller liknande.
Citera
2022-10-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Så länge du betalar lånen i tid, lär det ta ett år eller flera innan bankerna kollar din betalningsförmåga.

Hur menar du att de skulle kolla min betalningsförmåga? Taxerad inkomst är inga problem då jag förmodligen kommer fortfarande taxera minst lika mycket. Men för övrigt tror jag inte de har rätt att ta en UC på mig nått år efteråt bara för att kolla upp min betalningsförmåga så länge jag sköter betalningen av lånen?
Citera
2022-10-18, 12:24
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Fast bankerna får ju inte lov att ta en UC på mig i efterhand bara sådär, det gör de väl enbart vid lånet och om jag skulle i framtiden vilja belåna upp bostäderna eller liknande.

Du har inte fått nått lån. Du har fått lånelöfte, som är villkorat till att du bland annat upgett sanningsenliga uppgifter om inkomster, utgifter samt bef lån. Du får sitt lån på tillträdesdagen då kollas allt upp ”på riktigt”.

Lycka till. Jag håller tummarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in