2022-10-17, 07:38
Medlem
Jag har en Golf från 2001. Den har ingen ac utan ett vred där man kan justera värmen som kommer från fläktarna. Sen har jag att annat vred där man kan justera hastigheten. Jag undrar om drar någon bensin när man sätter på värmen eller är det "gratisvärme" som kommer av att motorn blir varm när man kör?
2022-10-17, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggs72
Jag har en Golf från 2001. Den har ingen ac utan ett vred där man kan justera värmen som kommer från fläktarna. Sen har jag att annat vred där man kan justera hastigheten. Jag undrar om drar någon bensin när man sätter på värmen eller är det "gratisvärme" som kommer av att motorn blir varm när man kör?

gratisvärme, det är väl snarare att det bör vara någon extremt mini mini positiv effekt för bensinförbrukningen (rent teoretiskt) om du kör med max värme inne i kupen då bilen behöver kyla motorn lite lite mindre. Men detta är knappt mätbart utan mest teoretiskt.
2022-10-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
gratisvärme, det är väl snarare att det bör vara någon extremt mini mini positiv effekt för bensinförbrukningen (rent teoretiskt) om du kör med max värme inne i kupen då bilen behöver kyla motorn lite lite mindre. Men detta är knappt mätbart utan mest teoretiskt.

En bekant hade en bil där motorn inte blev varm när han hade värme på i kupén. Där blev bränsleförbrukning mycket högre än normalt. Han fick tejpa över nästan hela kylaren och låta bli att värma kupén för att bilen skulle gå att använda på vintern.
2022-10-17, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
En bekant hade en bil där motorn inte blev varm när han hade värme på i kupén. Där blev bränsleförbrukning mycket högre än normalt. Han fick tejpa över nästan hela kylaren och låta bli att värma kupén för att bilen skulle gå att använda på vintern.
Det du pratar om är ju termostatfel.
2022-10-17, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det du pratar om är ju termostatfel.

Nej. Termostaten var bytt.
2022-10-17, 08:09
Moderator
Fortsätt i befintlig tråd som skapades igår, så svårt ska det väl inte vara att läsa i vilket fall de fem översta inläggen på startsidan? (FB) Är kupevärmen gratis i fossilbil?
/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in