Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Ja, hon sviker inte J trots hennes sjuka tankar, mordbränder och mord. Hon försvarar J och följer hennes instruktioner oavsett Ms egen inställning. Hon är osvikligt lojal mot J, den absolut bästa vän J skulle kunna få.
Denna trofasthet, att M är en fin och lojal vän, förfasar vi oss över.
Vi?
Du ägnade ett helt inlägg åt att premiera Maja som vän, fullständigt gränslöst, och du tycks fortsätta.
Hon är ingen fin och lojal vän.
Däremot är hon så abnormt lojal så att normala gränser suddas ut.
Hon är helt ut i det blå som anser att det är av så stor vikt att behålla Johanna - resultatet blir nämligen rent ondskefullt.
Vilket är vad bedömningen om "fin vän" ska utgå ifrån.
I och med detta val hon själv gör så är hon en egocentrisk person som tillåter att folk riskerar mördas.
Jag tar mig till och med friheten att påtala känslokyla.
Hon bryr sig inte ett skvatt om folk stryker med.
Citat:
Jag har inga som helst ambitioner att roa medskribenter, då jag anser att sådant är högst osmakligt i en mordtråd.
Det är ganska givet att du inte uppskattar mitt ifrågasättande, ironiskt eller ej, då du inte har hållbara argument för ditt påstående.
Du kommer aldrig roa nån eftersom det inte ens finns nån humor i din ironi.
Vad har jag inte för hållbara argument ang det du inledde med och försökte leka högtravande arrogant med start med det här?
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tänk så märkligt, att två tighta kompisar berättar för varandra vad de känner och tänker och tar parti för varandra när det blir tjafs!
Och till råga på allt trivs de tillsammans och är lojala mot varandra.
Huga!!
Ja, det måste vara ett unikt förhållande, "komplett livsfarliga ihop".
Om du breddade synfältet bortom ditt npf-fokus så skulle även du inse att det rakt inte hör till vanligheterna att två unga kvinnor gaddar ihop sig likt de här - att de är kriminella innan mord, döljer tre försök till mordbränder och agerar som om det vore en pakt och försöker dölja ett mord.
Vidare försökte du normalisera å Majas vägnar.
Vänskapsförhållandet framställdes som om det vore normalt:
Citat:
det alldeles unikt, med förtroliga samtal, hemlisar och att de tog varandras parti.
Ett fullkomligt normalt inslag i en tight relation, liksom lojalitet.
(..)
Hon var osvikligt lojal i alla lägen och betedde sig som man förväntar sig av en äkta vän.
En vänskapsrelation på den här nivå kan tamejfan inte diskuteras i termer om att vara en fin vän.
De döljer kriminalitet.
Ser du likadant på lojalitet ang gängkriminella?
Som är lika lojala vänner och döljer brott.
Knappast troligt, men när det kommer till Maja tycks DU ha tappat normala referensramar.
Citat:
Jag ser inte det roliga i att du anser att det är allvarligt fel att förvänta sig att en vän ska vara lojal I ett kritiskt läge, konstaterar bara att jag inte skulle vilja ha dig som vän.
Nej, Tack och lov. Jag hade spytt rätt ut att behöva höra sånt bullshit IRL.
Det resonemang du för är inte i närheten av normalt.
Citat:
Fattar du att jag ifrågasatte ditt påstående "Maja som fortsätter planera sleepovers" då inget visar på att det är Ms planer att ombesörja att misstankar ska riktas bort från J?
Du läser och drar slutsatser i nivå med ett krattskaft.
Om du och din väninna planerar att campa och väninnan delger, dagar i förväg, att hon tänkt mörda så är du definitivt inte en fin vän om du tänker fortsätta planera, ERGO:
genomföra en sleepover, planerar datum, plats och att korv ska med för grillning.
Jag behöver öht inte rikta bort nåt eftersom jag begriper att J är den som är på väg ut för att elda och har inte en enda gång minimerat hennes göromål.
Problemet är att du minimerar Majas inblandning.
Maja är kriminell i den här frågan.
Hon vet i förväg att Johanna kommer dra ut på natten för att mörda men hon underlåter att dra sig ur och fortsätter således planera att sova ihop med Johanna.
Hon VET att det ska ske försök till mordbränder, hon drar sig inte ur och hon varna inte att folk är i farozonen att missta sitt liv.
Hon är så mycket medlöpare det öht går och det är just exakt
att veta i förväg ang brottsrubriceringen underlåtenhet.
När hon agerar alibi är hon ännu värre insyltad.
Hon deltar aktivt i att försöka dölja vad J gör.
Citat:
Ergo...den jämlikhet M och vittnen tidigare vittnat om, speglade inte verkligheten.
Inte förrän med facit i hand och med hjälp av FL, Svegfors och samsittare blev hon varse att hon blivit utnyttjad och bedragen.
Maja kan vara hur efterklok som helst. Det hade tex inte rädda folk om de brunnit upp.
Vad är hon bedragen i, som hon själv inte visste?
Hon hade likaväl full kunskap om att J ville mörda både Tove och My.
Vad blev hon utnyttjad i?
Maja gör egna val. Maja peppar Johanna iom att hon trakasserar fd väninnan en månad innan Tove mördad.
Hon är ordagrant med och eldar i nåt extremt infekterat via sitt partitagande.
Maja stormar som sagt iväg helt frivilligt för att aggressivt konfrontera Tove.
Maja är beredd att gå bortom allt normalt av rent egoistiska skäl för att bevara relationen.
Ang offerkortet är det nog det mest vanliga i ett försvar rent juridiskt sett.
Att framställa Maja som intetsägande likt det här:
"Gillberg säger att Maja är en timid tjej"
ur live HovR.
Att Maja inte har nåt att erinra är rätt begripligt.
Det är nämligen nåt hon redan har en fallenhet för.
Vad ÅK dock inte gör är att kontra fullt ut med uppgifter om att Maja är inte är så skenhelig som hon framställs.
Till exempel på Nöjet innan mord.
Att Tove säger att båda två hatade henne och My.
Faktum är att det lades ingen energi alls på Maja som varit en medlöpare i två år.
Rullman uttalade sig i intervju att motiv inte är så noga - men allt är relativt och beror helt på vad det ställs emot.
Gentemot frågorna när, var och hur har det givetvis en underordnad roll rent juridiskt.
I större eller komplicerade indiciefall eller rättsfall där båda är åtalade för gemensamt och i samråd?
Definitivt inte.
Hans uttalande är dock en paradox - det är fokus på Johannas motiv men det framkom inte hur Maja varit så villig att agera ihop med Johannna enligt stämningsansökan.
Nästa ÅK inledde med samma fokus:
Det var Johannas motiv.
I hela två år, och innan hon antar rollen som ett stackars offer i senare del av häktning, så har de varit som Loctite och agerat kriminellt ihop i det fördolda.
Det hade definitivt gått att konfrontera Maja med fler uppgifter i förhör och i högsta grad kallat fler vittnen.
Hon tillåts till och med ljuga rätt ut att hon tex inte pratat med vakten utan några som helst konsekvenser.
Om det nu berör att ha agerat i samråd vid mord så lär det ha varit nåt som driver M att ta parti för Johanna och att vara introvert och en pleaser är varken en garant för att vara oskuldsfull eller att inte kunna ha en egen agenda.
Citat:
M är ingen "normal person", då hon har en funktionsvariation i form av npf, vilket innebär att hon inte kan jämföras med en "normal person" vad det gäller känsloyttringar, tänkesätt och agerande i pressande situationer.
Nej, hon är definitivt inte normal.
Hon är inte ens i paritet med sin diagnos ADD.
Maja är fullt medveten om att J vill mörda, bryr sig inte ett skit och den låga moral hon har inkl förmåga att vara oberörd hör inte till ADD.
Sett till P7an så finns inget att åberopa som är ett problem.
Problemet med Maja är att hon ville vara med Johanna så hon helt sket i allt vad vett och moral heter.
Citat:
Vi vet inte vad hon känt, hur hon tänkt eller varför hon agerat som hon gjort.
Vi anser att hon gjort fel på alla plan för att vi inte förstår henne och för att det strider mot vårt sunda förnuft, vår moral och vår logik.
Vi spekulerar utifrån egna kunskaper och erfarenheter.
Jag förstår mer än väl när nån ska rädda sitt eget skinn i ett rättsfall och likaså använder sjukdomsvinst såsom hon gör.
Hur falsk hon är, hur snabb hon är att leka allt mellan förvånad, förskräckt till att insinuera om att J använt hennes jacka - för att dölja att hon inte ens burit ett lik.
I det längsta höll hon ut och det var ovanligt länge för att inte vara yrkeskriminell.
Vart fan är hennes ångest som hon har som diagnos?
Det är möjligt att du inte begriper så uteslut "vi-form" för du är snarare i minoritet att resonera likt du gör om Maja, den fina vännen.
Det som möjligen skulle toppa är att hon omskrivs som en hjälte...