Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Det kommer gå toppen för MH är jag övertygad om. Hennes familj verkar fullt medvetna om att balansera mellan att stötta henne och ge henne frihet då hon är myndig.
Nu har hon fått sig en ordentlig törn igen. Och det bara månader efter att ha fått en diagnos. Det känns visset att tänka på att en ung tjej mått så dåligt. Nu kommer hon få support för att hantera detta. Jag hoppas hon aldrig läser tråden. Hon kommer nog välja sina vänner med mer omsorg. JJ var aldrig hennes verkliga vän med tanke på vilka vidrigheter hon drog in MH i. Så gör man inte.
Vem JJ är när hon kommer ut från fängelse vågar jag inte sia om. Hämndlysten är inte otroligt. De som vill sitt eget väl ska undvika henne för trots sin ålder är hon väldigt farlig bedömer jag.
Tråden är inget snitt på Sveriges omdöme av fallet och Maja, och inte heller speglar tråden ett bra genomsnittligt urval för att göra en bedömning.
Jag var för ett tag sedan i en annan stad, där vi fikade på ett litet gulligt café. Där jobbade en tjej, som var kanske lite vimsig, men väldgt gullig, personlig och lyfte hela besöket. Hon var påfallande lik Maja till utseendet och jag tänkte omedelbart hur lätt man ändå kan smälta in i ett samhälle utan att någon enda person vet vem du är (tråden eller läsare i pressen menar jag).
Majav verkar ha en utomordentlig familj, gissar jag. De verkar ha försåelse för hennes problematik och de kommer med alla sannolikhet kunna stötta henne, och se till att hon får psykologstöd.
Nu vet jag inget om hur de ser på Majas liv med Johanna så här i efterhand, och hur de hanterar detta, men jag utgår från att de får hjälp utifrån det som har hänt.
Ingen vet igentligen hur mycket Maja har gjort/sett/vet, men perpektivet kan nog bli att Maja varit utsatt för en extrem personlighet som Maja har haft svårt att stå upp emot.
Om man tittar på de inblandades (anhörigas) olika perspektiv, så kan jag absolut förstå Toves anhöriga, som kan säkert känna att Majas del kan ha varit mer än vad som bevisen rcker till för. Eller i varje fall, så har hon inte avslöjat eller satt emot, inte larmat osv och genom detta har Tove avlidit, trots att det hade gått att avvärja. Kanske.
Vad hade hänt om Maja berättat om Johanna? Föräldrarna kanske hade anmält till polisen, men hade Johanna blivit fast? Vilken hämnd hade Maja kunnat hamna i själv? Bara tankar...Men rent etiskt naturligtvis det man borde ha gjort.
OM, om inte Maja hade hamnat i en psykopats/narcissists klor. För det ser väl ut som att det är det det handlar om? Bindningar och manipulation.
Nej, Maja ska inte läsa här. Inte ens jag klarar av att läsa allt hat och sjuka inlägg. Fruktansvärda skaer som gör det lite outhärdligt att tänka att det är sådan människor jag lever bland. Som är minst lika hatiska som Johanna och har samma eller värre lösningar på vad pöbeln (snacka om dålig självinsikt) ska göra.
Förutom det så tror flera att de är en enhetlig grupp, "halva Sverige" osv, vilket det inte är.
Att inte respektera vårt rättssystem när det "inte passar" ens egen uppfattning och uppmana och önska andra metoder, det är primitivt och hör till primitva rättssystem.
Man kan bli förbannand för att man tycker annorlunda. Metoden är då inte att önska att någon ska dö, eller att pöbeln ska ta hand om någon, öga för öga utifrån sitt eget perpektiv.
Detta sätt att se det är ju exakt Johannas perpektiv!
Jag är glad att jag står "på rätt sida" och att de medskribenter som är på samma linje om jag, är de som jag har mest respekt för (ja, någon plus och någon minus då), i stort.
Det är tråkigt också att några av de mest kloka villpensionera sig från flashback, just av den anledningen. Motstånd behövs när det spårar ur med rasism och hat.
Men det är extremt onyttigt för den psykiska hälsan att var här inne, så det vor skönt att inte börja följa ett nytt fall efter den här domen.
Jag vill tacka dig Avel, för allt du har bidragit med i tråden, men främst för ditt bidrag till utredningen!
Många kloka tankar och en klarsynthet. Vad som har varit väsentligt på riktigt. Inte tappa bort sig i snår, villovägar...