2023-10-14, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Familjen har ett landställe

Ok. Men jag menar mest om hon är på annan ort och vill vara ifred...
För att åka hem till Vetlanda är nog inte den bästa idén...
Det är så jag tänkte bara.
Citera
2023-10-14, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag uppfattar HRs roll som garant för att ingen ska bli oskyldigt dömd, hellre fria än fälla. Det medför ju att de i första hand ser till vad som kan bevisas och vad som kan vara tvivelaktigt. Skuldfrågan i sig blir då sekundär.

Detta gynnar givetvis den åtalade och man kan se det som att de går brottslingarnas ärende. I praktiken blir det ju lite så då det inte får finnas rimligt tvivel.

I flera fall kan man tycka att domsluten strider mot moral och bättre vetande och är ett slag under bältet på åklagare, utredare och polis, vilka givetvis känner en stor uppgivenhet då allt slit förefaller vara förgäves.

Viket skulle då alternativet vara rent generellt?
Det är väl vilken människosyn man har som avgör hur man ser på deras uppdrag? Vilket är viktigast, att ingen oskyldig blir dömd eller att man får offra några för den goda sakens skull - att ingen brottsling ska riskeras gå fri?

Alternativet är att man tolkar utom RIMLIGT tvivel som just utom RIMLIGT tvivel, inte som i detta fall, utom ALLT tvivel. Det finns många fall där det finns tillräckligt med stödbevisning och bevis som räcker för att det är RIMLIGT att döma en person för mord.
Citera
2023-10-14, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Nu berhöver Maja få en bättre kompis. Någon att se upp till som inte är lika tokig som Johanna. Jag hade velat axla den rollen, bli hennes bästis. Kanske mer än bara vänner oxå...
Det du beskriver är raka motsatsen till vad Maja behöver i sitt liv.

En vän ska inte stå över och bestämma villkor, eller utnyttja för egna lustar eller skitgöra.

Jag är övertygad om att Maja kommer få hjälp och stöttning.
Det finns många som vittnat om henne som person och den bilden stämmer inte överrens med vad flashback vill tillskriva henne.

Fy fan rent ut sagt vilket helvete hon fått utstå, pga sin "vän" Johanna.

Jag önskar henne en riktig vän, som inte har några baktankar, utan som vill vara just en vän.

Tyvärr lär hon överösas av falska vänförfrågningar, alla vill veta sanningen, hur det kändes att mörda och komma undan med mord..

Vad ska hon säga? Hon har varit ärlig, hon har inte mördat någon.

Johanna har inte fått särskilt många goda vitsord om sig.

Hon mottog livstidsdomen med ett skratt, stolt. Hon trivs bland sina jämlikar.
Hämndlystna manipulativa kvinnor som alla gått över gränsen och mördat.

Hon trivs på Hinsan, har det beskrivits och hon har fått varningar och ställt till det redan.
Interagerar med interner, skaffar sig allierade.
Beter sig som många beskrivit henne, vill vara där det händer, med coola gänget. Skapa intriger och skitsnack.
Hon har hamnat rätt, måtte hon stanna livet ut.

Vad gjorde Maja i häktet? Hon spelade tv-spel, såg på film, ritade/målade. Höll sig undan övriga, ville vara ifred.
Den bilden stämmer väl överrens med Maja som person.
Citera
2023-10-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag hoppas Toves anhöriga inte kommer läsa denna tråd och främst då inlägg likt detta som tar ifrån Maja eget ansvar för det hon gjort sig skyldig till.

Hon har undanlåtit att varna T och hennes familj att dom var nära att brinna inne.
Hon har inte larmat om hjälp trots att hon inte var säkert på att T var död.
Hon har burit och tappat T i marken och släpat in henne i en djup granskog för att undvika upptäckt.
Hon har trots åtskilliga påtryckningar och vädjan om att tänka på T s anhöriga inte berättat vart kroppen låg
Hon har ljugit i 18 förhör om vad hon hände under natten/kvällen
Hon har inte visat minsta ledsamhet eller ånger över det som inträffat.

För Toves familjs skull så skrev jag många inlägg om att det går att få fram sluttider på MH:s stegserier och att det borde finnss mer aktiviteter i hennes mobil. Sånt hittades till slut som skulle kunna visa att MH var mer vaken.

Jag satte några dagar efter fupen släpptes ihop ett underlag som ifrågasatte varför det tog två veckor att hitta Tove.

För deras skull så bad jag även polisen analysera Toves molntjänster. Så gjordes inte även om hennes familj hjälpt till att få fram inlogg. Det hade kunnat visa exakt sista position var hennes mobil kastades (Google Location History) och om hon hade steg-app typ Google Fitness eller annan.

Jag föreslog även polisen att de skulle kunna ta fram låtlistan från Spotify för att visa att det spelades musik hela vägen hem från skogen och att MH kanske inte skulle kunna sova i den ”ljudbilden”.

Vad allt hat mot MH har hjälpt Toves familj kan jag inte förstå. Jag har ”hjälpt” polisen och Toves familj att få fram mer om detta än vad någon annan i tråden har.

02:33 nådde inte hela vägen, men det var viktigt att det kom fram och därför är jag glad att jag engagerade mig i deras sak när utredningen av mordet på deras familjemedlem var så bristfällig.

Jag har även föreslagit en sökmetod baserat på kartbilden i JJ:s mobil då vägarna runt Nye har en viss karaktär.

Jag var även i Vetlanda en vecka efter mordet för att kolla Biltema-masten och få en bild av de olika tekniska möjligheterna där. Jag åkte runt en hel dag och stannade längs vägen och sprang km i skogen. Jag bor för långt bort för att engagerat mig mer, men har gjort vad jag har kunnat.

Så att jag värnar om MH:s väl handlar om respekt för helheten här. Jag har gjort vad jag har kunnat för Toves familj och även MH:s genom att i samråd med radion och polisen framhäva det absolut nödvändiga i att grannens mobil som minst skulle avfotograferas av polisen. Så blev det till slut även om åklagaren var tveksam. Han ska ha en eloge för att han ändrade sig.

Sen finns det en analytiker hos polisen som har gjort ett gediget arbete med att analysera och skriva en rad protokoll. Han har tyvärr inte haft övriga utredningen i ryggen utan behövt analysera avancerad IT-forensik själv trots att det inte är hans fulla kompetensområde. Han är inte kvar hos polisen och i stort kan jag förstå det. En toppenkille som tog initiativ till en ny analys av JJ:s mobil så att Tove kunde hittas.

Det har pågått mycket i kulisserna som inte kan berättas i tråden här. Allt har varit i syfte att hjälpa Toves familj förstå vad som hänt deras dotter.
Citera
2023-10-14, 11:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Jag har faktiskt väldigt mycket koll efter att ha arbetat 10 år inom psykosocialt team,

Med tanke på att du inte ens kände till att det var ett av de diagnostiska kriterierna så tvivlar jag väldigt starkt på detta. Men visst, det finns gravt inkompetenta människor inom de flesta discipliner så jag antar att det är teoretiskt möjligt. Du kanske är den där kollegan som alla andra får bära under vingarna.

Citat:
istället för att sitta med Google och tro att jag förstår vad jag läser och kan diagnostisera främlingar utan adekvat utbildning med legitimation…

Strawman.

Var det nånting mer?
Citera
2023-10-14, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det kommer gå toppen för MH är jag övertygad om. Hennes familj verkar fullt medvetna om att balansera mellan att stötta henne och ge henne frihet då hon är myndig.

Nu har hon fått sig en ordentlig törn igen. Och det bara månader efter att ha fått en diagnos. Det känns visset att tänka på att en ung tjej mått så dåligt. Nu kommer hon få support för att hantera detta. Jag hoppas hon aldrig läser tråden. Hon kommer nog välja sina vänner med mer omsorg. JJ var aldrig hennes verkliga vän med tanke på vilka vidrigheter hon drog in MH i. Så gör man inte.

Vem JJ är när hon kommer ut från fängelse vågar jag inte sia om. Hämndlysten är inte otroligt. De som vill sitt eget väl ska undvika henne för trots sin ålder är hon väldigt farlig bedömer jag.

Tråden är inget snitt på Sveriges omdöme av fallet och Maja, och inte heller speglar tråden ett bra genomsnittligt urval för att göra en bedömning.

Jag var för ett tag sedan i en annan stad, där vi fikade på ett litet gulligt café. Där jobbade en tjej, som var kanske lite vimsig, men väldgt gullig, personlig och lyfte hela besöket. Hon var påfallande lik Maja till utseendet och jag tänkte omedelbart hur lätt man ändå kan smälta in i ett samhälle utan att någon enda person vet vem du är (tråden eller läsare i pressen menar jag).

Majav verkar ha en utomordentlig familj, gissar jag. De verkar ha försåelse för hennes problematik och de kommer med alla sannolikhet kunna stötta henne, och se till att hon får psykologstöd.

Nu vet jag inget om hur de ser på Majas liv med Johanna så här i efterhand, och hur de hanterar detta, men jag utgår från att de får hjälp utifrån det som har hänt.

Ingen vet igentligen hur mycket Maja har gjort/sett/vet, men perpektivet kan nog bli att Maja varit utsatt för en extrem personlighet som Maja har haft svårt att stå upp emot.

Om man tittar på de inblandades (anhörigas) olika perspektiv, så kan jag absolut förstå Toves anhöriga, som kan säkert känna att Majas del kan ha varit mer än vad som bevisen rcker till för. Eller i varje fall, så har hon inte avslöjat eller satt emot, inte larmat osv och genom detta har Tove avlidit, trots att det hade gått att avvärja. Kanske.

Vad hade hänt om Maja berättat om Johanna? Föräldrarna kanske hade anmält till polisen, men hade Johanna blivit fast? Vilken hämnd hade Maja kunnat hamna i själv? Bara tankar...Men rent etiskt naturligtvis det man borde ha gjort.

OM, om inte Maja hade hamnat i en psykopats/narcissists klor. För det ser väl ut som att det är det det handlar om? Bindningar och manipulation.

Nej, Maja ska inte läsa här. Inte ens jag klarar av att läsa allt hat och sjuka inlägg. Fruktansvärda skaer som gör det lite outhärdligt att tänka att det är sådan människor jag lever bland. Som är minst lika hatiska som Johanna och har samma eller värre lösningar på vad pöbeln (snacka om dålig självinsikt) ska göra.

Förutom det så tror flera att de är en enhetlig grupp, "halva Sverige" osv, vilket det inte är.

Att inte respektera vårt rättssystem när det "inte passar" ens egen uppfattning och uppmana och önska andra metoder, det är primitivt och hör till primitva rättssystem.

Man kan bli förbannand för att man tycker annorlunda. Metoden är då inte att önska att någon ska dö, eller att pöbeln ska ta hand om någon, öga för öga utifrån sitt eget perpektiv.

Detta sätt att se det är ju exakt Johannas perpektiv!

Jag är glad att jag står "på rätt sida" och att de medskribenter som är på samma linje om jag, är de som jag har mest respekt för (ja, någon plus och någon minus då), i stort.

Det är tråkigt också att några av de mest kloka villpensionera sig från flashback, just av den anledningen. Motstånd behövs när det spårar ur med rasism och hat.

Men det är extremt onyttigt för den psykiska hälsan att var här inne, så det vor skönt att inte börja följa ett nytt fall efter den här domen.

Jag vill tacka dig Avel, för allt du har bidragit med i tråden, men främst för ditt bidrag till utredningen!
Många kloka tankar och en klarsynthet. Vad som har varit väsentligt på riktigt. Inte tappa bort sig i snår, villovägar...
Citera
2023-10-14, 11:27
Medlem
Citat:
För Toves familjs skull så skrev jag många inlägg om att det går att få fram sluttider på MH:s stegserier och att det borde finnss mer aktiviteter i hennes mobil. Sånt hittades till slut som skulle kunna visa att MH var mer vaken.

Jag satte några dagar efter fupen släpptes ihop ett underlag som ifrågasatte varför det tog två veckor att hitta Tove.

För deras skull så bad jag även polisen analysera Toves molntjänster. Så gjordes inte även om hennes familj hjälpt till att få fram inlogg. Det hade kunnat visa exakt sista position var hennes mobil kastades (Google Location History) och om hon hade steg-app typ Google Fitness eller annan.

Jag föreslog även polisen att de skulle kunna ta fram låtlistan från Spotify för att visa att det spelades musik hela vägen hem från skogen och att MH kanske inte skulle kunna sova i den ”ljudbilden”.

Vad allt hat mot MH har hjälpt Toves familj kan jag inte förstå. Jag har ”hjälpt” polisen och Toves familj att få fram mer om detta än vad någon annan i tråden har.

02:33 nådde inte hela vägen, men det var viktigt att det kom fram och därför är jag glad att jag engagerade mig i deras sak när utredningen av mordet på deras familjemedlem var så bristfällig.

Jag har även föreslagit en sökmetod baserat på kartbilden i JJ:s mobil då vägarna runt Nye har en viss karaktär.

Jag var även i Vetlanda en vecka efter mordet för att kolla Biltema-masten och få en bild av de olika tekniska möjligheterna där. Jag åkte runt en hel dag och stannade längs vägen och sprang km i skogen. Jag bor för långt bort för att engagerat mig mer, men har gjort vad jag har kunnat.

Så att jag värnar om MH:s väl handlar om respekt för helheten här. Jag har gjort vad jag har kunnat för Toves familj och även MH:s genom att i samråd med radion och polisen framhäva det absolut nödvändiga i att grannens mobil som minst skulle avfotograferas av polisen. Så blev det till slut även om åklagaren var tveksam. Han ska ha en eloge för att han ändrade sig.

Sen finns det en analytiker hos polisen som har gjort ett gediget arbete med att analysera och skriva en rad protokoll. Han har tyvärr inte haft övriga utredningen i ryggen utan behövt analysera avancerad IT-forensik själv trots att det inte är hans fulla kompetensområde. Han är inte kvar hos polisen och i stort kan jag förstå det. En toppenkille som tog initiativ till en ny analys av JJ:s mobil så att Tove kunde hittas.

Det har pågått mycket i kulisserna som inte kan berättas i tråden här. Allt har varit i syfte att hjälpa Toves familj förstå vad som hänt deras dotter.

Jag har uppskattat din kunskap och tålamod att förmedla detta på ett begripligt sätt till tråden. Jag är också medveten att du hjälpt utredningen vilket säkert uppskattats av Toves anhöriga och alla andra också. Ja kanske inte J och M då.

Det jag ifrågasätter och är villigt att ta fighten om, är det ansvar som tas ifrån Maja när allt ont som hänt skylls på Johanna. Inte för att det spelar nån roll, men jag hatar inte Maja. Men jag anser att hon kommer billigt undan när hon inte ens ska behöva stå till svars för dom moraliskt vidriga sakerna hon gjort sig skyldig till. Det håller inte enligt mig att påstå att J manipulerat henne. Det finns inga bevis eller tecken på att J hjärntvättat M att göra något som hon själv inte velat göra.
Citera
2023-10-14, 11:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Alternativet är att man tolkar utom RIMLIGT tvivel som just utom RIMLIGT tvivel, inte som i detta fall, utom ALLT tvivel. Det finns många fall där det finns tillräckligt med stödbevisning och bevis som räcker för att det är RIMLIGT att döma en person för mord.
Vad som är rimligt är även det en tolkningsfråga. Hur man än vänder och vrider allt landar det i vilka tolkningar man gör då egentliga bevis saknas och rätten har tolkningsföreträde utifrån juridiskt perspektiv oavsett vad vi anser om det.

Om man vet vilken tolkning som är rätt, är det ingen tolkning längre. Då är det ett bevis som inte behöver tolkas. Indiciefall är alltid svårbedömda då de bygger på tolkningar och allt kan tolkas på mer än ett sätt.
Citera
2023-10-14, 11:30
Medlem
Citat:

Har det framkommit någon aktivitet i Majas mobil innan kl 01.52 då de kom till Johannas lägenhet?
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
När jag gjorde min utredning så sa dom att egentligen handlar det om ADHD även hos ADD personer men att "Hyper" ser annorlunda ut hos killar och tjejer, därav oftast tjejer får diagnos ADD.
Tjejer visar sin Hyper istället oftast med att skaka på benet, pilla med naglar/nagelband, tvinna håret osv.
Jag tex har i hela mitt liv fått påpekanden att jag måste sluta skaka benet, är du orolig? kan du vara still med benet osv?
Min 11 åriga son som precis fått diagnos ADHD kan däremot inte sitta still, han är en duracellkanin, spelar han dataspel med sina kompisar så står han och hoppar på plats istället för att sitta still tex.

Jag påpekade detta med Majas frenetiska skakande med benet att det med största sannolikhet är "H":et i AD(H)D till den du citerade men fick ett spydigt svar tillbaks till ett inlägg där de redan diskuterat det för att nån insändare i en tidning hade påpekat det med och att det typ var skitsnack heh (allmänt känt dock bland de som arbetar kring tjejer med ADHD)

Att vara ute o ränna runt/festa har så klart INGENTING att göra med H:et i ADHD

För min del är det ganska ny kunskap jag fått genom denna person som har ADD och drag av aurism.

Benet kan hoppa med en enorm hastighet när det är lite spänt även på denna person med ADD.

Det är koas i rummet, är svårt att organisera sig till mål, kan inte passa tider. Har kort utthållighet för att göra saker som måste göras, och det är "gör sen", vilket inte händer.
Men när något är kul, som festa, hålla på med sitt intresse på datorn, då infaller en slags hyperkoncetration. Kan hålla på långt in på nätterna, i dagar, mat och sovtider flyter ihop fast det är annat som är viktigare. Sedan hamnar personen i en slags utmattning av alla måsten och "orkar inte" mer.

vad jag förstått handlar det inte om det som vi andra kallar lathet, utan det "går inte" att samla sig för att gra det man måste om det är tråkigt. Man kan inte säga till personen ,"ta dig i kragen", eftersom förmågan skanas.

Men åren kan man lära sig copingstrategier och ta hjälp av metoder, eller nadra för att klara av sin vardag på ett bättre sätt.

För en person som Maja, har säkert Johanna varit den lyftkran hon behövde, då det då handlar om något som Maja gillar. Musik, dans uteliv.

På det så har hon också fått del av det liv som Johanna levt, med umgänge och att Johanna har tagi tag i att saker ska hända. Det är hon ju känd för.

Man ser ju att Johanna, tvärtemot Maja då, har ett driv, organisationsförmåga och en snabbhet för att få rätt sak gjord i rätt tid.

Maja uppvisar ju rent av en ovilja till att agera. Hjälpa till handlar om att göra något när det sker och på uppmaning. Där skiljer sig inte tjejernas version åt.

Så duracellkaninen som Maja beskrivs som av någon här, den tror jag inte ett dugg på.

Bra att någon med insyn och förståelse för dessa diagnoser som du har, är med och diskuterar. För balansens skull.
Citera
Avslutad
Citat:

Rätt man på rätt plats, jag kan förstå att duktiga kompetenta människor inte stångar sig blodiga när dom motarbetas för sin övertygelse, som i slutänden visar sig vara korrekt. Det ligger oerhört mycket arbete bakom, som inte ska komma allmänheten till godo, då människor kan hantera information för att undkomma brott, googla fram tips "mörda någon diskret" mm

Det som står i fupen som släpps offentligt, är inte "allt".

Tack Avel för att du med din kompetens hjälpt till att skipa rättvisa.

Ingenting ska lämnas åt slumpen, eller negligeras och jag är övertygad om att Toves familj är dig evigt tacksam, likaså Majas familj.
Citera
2023-10-14, 11:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Adhd är väldigt vanligt hos kriminella men man blir inte trög i tanke och tal av ADD, bara trög att komma igång med och slutföra saker. Mark Levengood har ADD.

Den person som jag känner som har ADD är hyperintelligent, och sannerligen inte trög i tanken. Det kommer supersnabbt analyser eller skämt om det är något som är tokigt, läser och skriver med enorm hastighet och skärpa, så den trögheten handlar det inte om vid ADD.

Intelligensen hos personer med ADHD/ADD är precis som hos andra varierande.

Den tröghet som ADD personer har när det kommer till aktiviteter som inte intresserar eller som handlar om vardagliga aktiviteter som måste göras. Kan inte skynda sig, s a s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in