2023-07-13, 14:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Varför skulle hon undvika sanningen om sanningen inte var skadlig för henne?
Bra fråga! Tyvärr har jag inget bra svar.
Citera
2023-07-13, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Bra fråga! Tyvärr har jag inget bra svar.
Och du tänker att du prövar de rätta teorierna för att få ett bra svar?
Citera
2023-07-13, 14:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Och du tänker att du prövar de rätta teorierna för att få ett bra svar?
Som jag skrev kan det finnas mer än en anledning, den ena inte mer given än den andra.
Citera
2023-07-13, 14:32
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag blir inte klok på hur hon tänker.

Om hon vet vad som hänt i badrummet och om hennes avsikt är att slänga J under bussen, varför tar hon då inte till bulldozern och berättar allt vad J gjort mot T? Hon skyddar ju J med att tiga.

Det finns ett extremt enkelt svar på den frågan - För att hon inte vet!
Hon vet bara det som Johanna har berättat för henne.
Citera
2023-07-13, 14:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Om hon vet vad som hänt i badrummet och om hennes avsikt är att slänga J under bussen, varför tar hon då inte till bulldozern och berättar allt vad J gjort mot T? Hon skyddar ju J med att tiga.

Det enda M berättat om mordet är vad hon menar J talat om för henne. Har J verkligen bara summariskt sagt att hon misshandlat och strypt T? Jag tror inte det. Jag tror J berättat mycket mer ingående, men det är precis som du skriver, att hon vill inte beröra mordet över huvud taget.

Som jag ser det finns möjlighet att hon inte vet mer och därför inte kan berätta.

Om hon deltagit, tiger hon troligtvis för att skydda sig själv.

Om hon inte deltagit, men sett eller hört blir det knepigt. Vad är det då som ger henne tunghäfta?

Om hon förstått, hört eller t o m sett, kan hon kanske tro att detta är olagligt. En sådan sak vill man kanske inte diskutera med sin advokat om heller.

Hon kan också känna en stor skuld, skam för att inget ha gjort. Kanske t o m så stor att hon vill helst slippa erkänna ens för sig själv att hon är en sådan person. Särskilt som att Maja vetat om Johannas skruvade tankemönster och hämndbegär.

Jag tänker att det finns en risk (inte s stor men den finns) att Maja har deltagit på ett eller annat plan, typ gått in mitt i händelsen och lite hjälplöst där "rört vid Tove.

Men mest tror jag på att hon minst vet vad som hände, därav passar en helt del in i vad som "inte kan förklaras" riktigt; kroppen, sms:et, kall kropp osv. Och det beror på Majas oförmåga att anpassa lögnerna på ett vettigt sätt.

T ex har jag enormt svårt att få ihop att Maja ska ha suttit i badrummet om Tove låg död där.

Den enda förklaringen till det skulle då vara att Maja låst in sig på toa och Tove ligger i hallen så att hon ska slippa se henne.

Men jag lämnar även öppet för att Maja talar sanning, och kroppen har skuffats undan på något sätt och/eller att Maja blandar ihop toabesöken/händelserna på något vis.

Jag tror också att Majas oförmåga att anpassa lögner trasslar till det, särskilt som att Johanna maglat in vad som är nödvändigt för att klara sig.

Så minns jag också att på skattningsverktyg som polis/vård använder vid våld i nära relation, är hot om självmord från förrövaren en av punkterna. Ett inte ovanligt sätt att utvöva kontroll på någon är just att hota om detta.

Det är en slags psykisk kontroll, som kanske inte syns så mycket utåt, men som ändå är en slags misshandel.

Detta att Johanna ska ha sagt detta till Maja, dvs att Maja måste göra allt i sin makt för att de ska klara sig, särskilt som att Johanna annars tar livet av sig, vilket då är Majas fel.

Anvar över Johannas liv alltså. Det kan göra Maja livrädd för att Johanna kommer att dö om hon berättar.
Citera
2023-07-13, 14:38
Avslutad
Citat:
Som jag skrev kan det finnas mer än en anledning, den ena inte mer given än den andra.
Så skrev du inte. Du skrev:

Citat:

Om hon inte deltagit, men sett eller hört blir det knepigt. Vad är det då som ger henne tunghäfta?
Om du själv säger att i det ena alternativet så är motivet uppenbart, medan det blir knepigt att hitta ett motiv i det andra alternativet- så är väl det första mycket mera givet?
Citera
2023-07-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, men Maja är den som "vet mest" om vad Johanna har sagt och vad som har hänt.

Om jag inte minns fel, sa åklagaren rätt tidigt i media att det kommit upp något nytt, nya misstankar mot tjejerna.

Jag har nog alltid tänkt att det kom från vittnen i första hand, men visst, du kan ha rätt att man fick upp det vid tömning av Johannas mobil.

Avel vet säkert mer om när de kan ha fått upp dessa sökningar, vilket förstås handlar om ett utredningsarbete Det är inte så att dessa sökningar bara "trillar ner" på ett ark, utan man måste gå igenom en hel del information. Eller?

Jag tänker att det förhör man har här med F*ilip, det är redan 19 oktober, och det kanske är starskottet för att börjar rota mer i tömningen. Analysen tar nog tid där och då vet man mer vilka datum ma ska kolla och vad man ska titta efter.

Sedan är det ju flera som pratar i förhör, och det kommer up det här med det andra såsom branden hos Tove, sprayningen och backspelglarna...

Förhör F*ilip 19/10- 22:

A 153/765

"F*ilip säger att han inte tror att det här exet ska ha behandlat Johanna så.
Han säger att M*y och Toves pappa bor i ett gult hus i Vetlanda. Någon har försökt att tända
eld på deras hus. F*ilip vet inte om det var våningen som de bor i eller i den bredvid.
Johanna skyller på att H*ampus har gjort det, har F*ilip fått höra från andra. Johanna ska även
skylla på att det är M*y som försökt tända eld på Hampus lägenhet.
"
//
"F*ilip berättar vidare att Johanna och Maja har skrivit Bitch på en E*llen D*ahlids bil med
sprayflaskor. Han säger att E*llen bor nästan där som Maja bor.
"

Som jag tidigare sagt också, så ser man ju att Johanna inte är sen att försöka lägga skuld på de hon vill hämnas på. I det här fallet både H*ampus och My. Två som hon har hatsånger om. Skulle det bara vara en slump?

Förhör H*ampus 4/11- 22

"Han har ringt till Polisen nu efter att Tove försvann. Det var angående om det här med
branden. Det var bara branden han prata om då med Polisen. Han skrev till Johanna någon
gång efter branden det var på någon social media, typ Instagram eller sms. Han skrev till flera
som han kände om någon visste något om branden. Johanna svarade då att hon visste något
om branden men att hon var Maja den när det brann. Det är han hundra på. Han har inga
meddelande sparade från Johanna. Han sparar aldrig något när han byter till ny telefon.
Han vet inte vem som tänd eld på hans dörr. Men han trodde ju det var Johanna. Sen har han
ju fått höra från Filip att hon sagt att hon berättat för honom att hon tänt eld på hans dörr.
Filip vet väl mer om det tänker han.
"

Förhör Joahnna 9 september:

"Kan man sammanfatta detta med att du har googlat på missing people och brand av
intresse och nyfikenhet, de andra har du inte en aning om.
Det är de jag känner igen. Branden hos Tove och My var ju flera månader sedan. Sedan
kanske det var ett och ett halvt år sedan det brann hos mitt ex. Det var länge sedan jag
googlade det.
"

Förhör J*esper, vilket visar att snacket gått i bekantskapskretsen:

"Hur fick du reda på branden hos H*ampus K*armetun?
Det var via samtalet med F*ilip. Sedan klipper jag mig hos J*ohan som har sin salong under
H*ampus dåvarande lägenhet. Han var också övertygad om att det var Johanna. Alla förutom
H*ampus var övertygade om det. Hampus hade ringt Johanna när det hände.
"

Jag ville bara få fram att det inte var Maja som avslöjade bränderna för polisen. Det var polisen som berättade det för M, och M spann då vidare och berättade vad J hade gjort. Om dom fick vetskap om det genom förhör eller datatrafik vet jag inte. Men troligen nystade dom från information dom fick genom förhör, och därefter tittade dom på datatrafiken.
Citera
2023-07-13, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag ville bara få fram att det inte var Maja som avslöjade bränderna för polisen. Det var polisen som berättade det för M, och M spann då vidare och berättade vad J hade gjort. Om dom fick vetskap om det genom förhör eller datatrafik vet jag inte. Men troligen nystade dom från information dom fick genom förhör, och därefter tittade dom på datatrafiken.

Ja, förhöret med F*ilip var ju bara dagar efter försvinnandet, så redan där började man förstå mer om Johanna.
Citera
2023-07-13, 15:26
Medlem
Citat:

Det enda M berättat om mordet är vad hon menar J talat om för henne. Har J verkligen bara summariskt sagt att hon misshandlat och strypt T? Jag tror inte det. Jag tror J berättat mycket mer ingående, men det är precis som du skriver, att hon vill inte beröra mordet över huvud taget.

Som jag ser det finns möjlighet att hon inte vet mer och därför inte kan berätta.

Jag vet inte om du krånglar till saker i onödan. För mig är inte hennes agerande något märkligt. Hon ljuger precis som dom flesta gör i hennes situation. Vissa gör det bättre och vissa gör det sämre. Det är väldigt få som faktiskt erkänner. Just i detta fall tycker jag lögnerna är enkla att identifiera, dels på sättet hon ljuger och givetvis för att dom går att motbevisa på flera punkter. Att hon ljuger och kommer med helt osannolika förklaringar till vad hon gjort och inte gjort, men skulle vara sanningsenligt när det kommer till själva mordet, just det som kan få henne fälld på livstid faller på sin egen orimlighet.

Jag tror inte J har berättat något om själva mordet. Det har hon inte behövt eftersom M själv var med. Vilket J också påpekar i förhör.

Om detta är ett typiskt strypmord där förloppet varit både utdraget och plågsamt för offret så kan inte M berätta om det för att lägga skuld på J, utan att själv framstå som känslokall och ond.

Eftersom M redan kastat J under bussen kan man utgå från att hon redan berättat allt dumt J gjort. Förutom dom sakerna som M själv varit inblandad i.

Men du ska få något nytt att fundera över.
Om det är så att M bara vet det som J har berättat för henne, vilket då innehåller graverande detaljer. Hade det då inte varit smartare att säga att M inte var med i badrummet? Hon vill ju inte göra M arg genom att falsk anklaga henne.
Citera
2023-07-13, 16:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om hon förstått, hört eller t o m sett, kan hon kanske tro att detta är olagligt. En sådan sak vill man kanske inte diskutera med sin advokat om heller.

Hon kan också känna en stor skuld, skam för att inget ha gjort. Kanske t o m så stor att hon vill helst slippa erkänna ens för sig själv att hon är en sådan person. Särskilt som att Maja vetat om Johannas skruvade tankemönster och hämndbegär.

Jag tänker att det finns en risk (inte s stor men den finns) att Maja har deltagit på ett eller annat plan, typ gått in mitt i händelsen och lite hjälplöst där "rört vid Tove.

Men mest tror jag på att hon minst vet vad som hände, därav passar en helt del in i vad som "inte kan förklaras" riktigt; kroppen, sms:et, kall kropp osv. Och det beror på Majas oförmåga att anpassa lögnerna på ett vettigt sätt.

T ex har jag enormt svårt att få ihop att Maja ska ha suttit i badrummet om Tove låg död där.

Den enda förklaringen till det skulle då vara att Maja låst in sig på toa och Tove ligger i hallen så att hon ska slippa se henne.

Men jag lämnar även öppet för att Maja talar sanning, och kroppen har skuffats undan på något sätt och/eller att Maja blandar ihop toabesöken/händelserna på något vis.

Jag tror också att Majas oförmåga att anpassa lögner trasslar till det, särskilt som att Johanna maglat in vad som är nödvändigt för att klara sig.

Så minns jag också att på skattningsverktyg som polis/vård använder vid våld i nära relation, är hot om självmord från förrövaren en av punkterna. Ett inte ovanligt sätt att utvöva kontroll på någon är just att hota om detta.

Det är en slags psykisk kontroll, som kanske inte syns så mycket utåt, men som ändå är en slags misshandel.

Detta att Johanna ska ha sagt detta till Maja, dvs att Maja måste göra allt i sin makt för att de ska klara sig, särskilt som att Johanna annars tar livet av sig, vilket då är Majas fel.

Anvar över Johannas liv alltså. Det kan göra Maja livrädd för att Johanna kommer att dö om hon berättar.
Ja, det kan finnas många olika anledningar till varför M inget vill/kan berätta. Kokar man ner det är det nog ytterst för att skydda sig själv, om hon vet mer. Men skydda sig från vad?
Citera
2023-07-13, 16:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Så skrev du inte. Du skrev:

Om du själv säger att i det ena alternativet så är motivet uppenbart, medan det blir knepigt att hitta ett motiv i det andra alternativet- så är väl det första mycket mera givet?
Att jag anser det knepigt innebär inte nödvändigtvis att alla andra gör det.
Citera
2023-07-13, 17:00
Avslutad
Citat:
Att jag anser det knepigt innebär inte nödvändigtvis att alla andra gör det.
Nu frågade jag efter din uppfattning. Om jag undrar över någon annans uppfattning svarar jag givetvis på deras inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in