Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jag blir inte klok på hur hon tänker.
Om hon vet vad som hänt i badrummet och om hennes avsikt är att slänga J under bussen, varför tar hon då inte till bulldozern och berättar allt vad J gjort mot T? Hon skyddar ju J med att tiga.
Det enda M berättat om mordet är vad hon menar J talat om för henne. Har J verkligen bara summariskt sagt att hon misshandlat och strypt T? Jag tror inte det. Jag tror J berättat mycket mer ingående, men det är precis som du skriver, att hon vill inte beröra mordet över huvud taget.
Som jag ser det finns möjlighet att hon inte vet mer och därför inte kan berätta.
Om hon deltagit, tiger hon troligtvis för att skydda sig själv.
Om hon inte deltagit, men sett eller hört blir det knepigt. Vad är det då som ger henne tunghäfta?
Om hon förstått, hört eller t o m sett, kan hon kanske tro att detta är olagligt. En sådan sak vill man kanske inte diskutera med sin advokat om heller.
Hon kan också känna en stor skuld, skam för att inget ha gjort. Kanske t o m så stor att hon vill helst slippa erkänna ens för sig själv att hon är en sådan person. Särskilt som att Maja vetat om Johannas skruvade tankemönster och hämndbegär.
Jag tänker att det finns en risk (inte s stor men den finns) att Maja har deltagit på ett eller annat plan, typ gått in mitt i händelsen och lite hjälplöst där "rört vid Tove.
Men mest tror jag på att hon minst vet vad som hände, därav passar en helt del in i vad som "inte kan förklaras" riktigt; kroppen, sms:et, kall kropp osv. Och det beror på Majas oförmåga att anpassa lögnerna på ett vettigt sätt.
T ex har jag enormt svårt att få ihop att Maja ska ha suttit i badrummet om Tove låg död där.
Den enda förklaringen till det skulle då vara att Maja låst in sig på toa och Tove ligger i hallen så att hon ska slippa se henne.
Men jag lämnar även öppet för att Maja talar sanning, och kroppen har skuffats undan på något sätt och/eller att Maja blandar ihop toabesöken/händelserna på något vis.
Jag tror också att Majas oförmåga att anpassa lögner trasslar till det, särskilt som att Johanna maglat in vad som är nödvändigt för att klara sig.
Så minns jag också att på skattningsverktyg som polis/vård använder vid våld i nära relation, är hot om självmord från förrövaren en av punkterna. Ett inte ovanligt sätt att utvöva kontroll på någon är just att hota om detta.
Det är en slags psykisk kontroll, som kanske inte syns så mycket utåt, men som ändå är en slags misshandel.
Detta att Johanna ska ha sagt detta till Maja, dvs att Maja måste göra allt i sin makt för att de ska klara sig, särskilt som att Johanna annars tar livet av sig, vilket då är Majas fel.
Anvar över Johannas liv alltså. Det kan göra Maja livrädd för att Johanna kommer att dö om hon berättar.