2023-07-13, 11:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om Maja hade haft dåligt samvete över vad som hänt, hade anledningen till att tala sanning kunnat vara att lätta sitt hjärta, hjälpa utredningen och T s anhöriga att få reda på vad som hänt. Men intresset låg inte riktigt där, utan hon chansade med att dra simpla lögner.

Om M var delaktig i mordet är det till viss del förståelig att hon ljuger om det hemska hon gjort. Men om hon är oskyldig till mordet och bara fått det återberättat för sig borde hon berättat.

Jag tror att hon förstår risken med att ljuga. Hade hon haft förmågan likt J att dra mer avancerade lögner och hålla koll på sin story hade hon gjort det. Men hennes tilltro till sin egen förmåga är så låg så hon tar rygg på andra. Eftersom hon inte vill ha följdfrågor hon inte kan svara på, blir lögnen kort och enkel. Eh, nej, jag sov, jag hörde ingenting, jag frågade ingenting, jag vet ingenting.
Jag tycker att Ms undvikande är svårtolkat och ser det varken som tecken på lögn eller sanning. Det kan finnas flera olika anledningar till att hon inte vill/kan ge vettiga svar.
Citera
2023-07-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, att M inte ville ha följdfrågor framgår ganska tydligt. Det framgår inte lika tydligt om det är sanning eller lögn hon vill undvika.

Dels är det själva ämnet hon inte vill beröra. Anledningen är väl då att hon inte vill att sanningen ska komma fram. Varför vill hon inte prata om det och säga som det är annars?

Man kan iaf urskilja från förhören att saker som inte handlar om misstankarna mot henne själv, har hon inga större problem att prata om. I sista förhöret där M kastar J under bussen är det förhörsledarna själva som behöver stoppa M.
Citera
2023-07-13, 12:53
Medlem
Har bestämt mig

Ska skicka ett brev till Johanna

Stämmer det att hon sitter i hinseberg anstalten?

Vill inte skicka brev till fel anstalt haha
Citera
2023-07-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Har bestämt mig

Hon ska sitta i Hinsebergs häktet
Annars kan du skicka till
Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping

Så kommer det rätt
Citera
2023-07-13, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det jag funderade över var om J över huvud taget skulle komma på tanken att planera in ett aktivt deltagande av M, att planens genomförande förutsatte Ms aktiva deltagande? Jag har svårt för att tro det.

Alltså, när förhöret med Maja skedde, var det problem med störande ljud från något bygge (?), och man sa då att man skulle återkomma till denna del, vilket inte skedde.

Vi kommer väl aldrig att få veta hur det ligger till, men Maja säger att det är Johanna som sprayar.

Själv tänker jag att det inte tar många sekunder att uföra den här sprayningen, "BITCH" är ju kort. Tidsvinsten är inte stor, och större risk om två ska springa ut ur en bil, särskilt som att Maja har ADD. Driften att vilja göra något ökar förmågan att göra det målinriktat, medan trögheten kan infinna sig som klister om viljan inte är tillräcklig.

Johanna däremot, verkar ha en enorm drift, snabbhet och är organiserad.

Min gissning är liksom din, att Johanna planerar att utföra aktionen på egen hand, men drar med sig de andra; F*ilip och Maja.

En av mina tankar runt detta är att eftersom jag tror att Johanna är (minst) narcissist, så försöker hon fjärma sig från sina egna destruktiva känslor och behovet av att hämnas genom att både dra med andra i sina hämndaktioner och genom att förlägga skulden på offren. Detta skrivande om att andra är narcisster och förstör för henne (projicerar) är ett exempel.

Så F är chaufför, och Maja är med som stöd, kanske??
Då känner hon sig inte ensam om viljan av att hämnas (fast det är egentligen enbart hennes behov det handlar om) och det rättfärdigar hennes beteende (inför hene själv. Offren typ förtjänar det som hon gör mot dom.

Fundering runt detta bara.
Citera
2023-07-13, 13:29
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaitan666
Har bestämt mig

Det bör hon vara!
8 Juni var hon där iaf. och jag har inte läst något om någon flytt.

Ditt inlägg gjorde mig nyfiken på hur man skickar brev till folk i fängelse/häkte
så jag tog reda på lite info som kan vara bra att veta om någon annan också undrar

Här är adress till Hinseberg:

Kriminalvården Intagens namn
Hinseberg 120
718 92 Frövi

Hur man skickar brev (info från den här sidan)
"...Skriv den intagnes namn tillsammans med häktets eller anstaltens adress på kuvertet.
...Om du inte vet på vilket häkte eller anstalt den intagne sitter kan du skriva personens namn och personnummer, om du kan det, på kuvertet med brevet du vill skicka. Personnumret behövs eftersom det kan finnas fler med samma namn.
...Lägg kuvertet i ett annat, yttre, kuvert och skicka det till:
...Om du skriver ditt namn och adress på baksidan av det yttre kuvertet skickar vi tillbaka brevet om den du söker inte finns hos oss."

Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping
Citera
2023-07-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Hon ska sitta i Hinsebergs häktet
Annars kan du skicka till
Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping

Så kommer det rätt

Då skickar jag direkt till Norrköping

Du är guld
Citera
2023-07-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Det bör hon vara!
8 Juni var hon där iaf. och jag har inte läst något om någon flytt.

Ditt inlägg gjorde mig nyfiken på hur man skickar brev till folk i fängelse/häkte
så jag tog reda på lite info som kan vara bra att veta om någon annan också undrar

Här är adress till Hinseberg:

Kriminalvården Intagens namn
Hinseberg 120
718 92 Frövi

Hur man skickar brev (info från den här sidan)
"...Skriv den intagnes namn tillsammans med häktets eller anstaltens adress på kuvertet.
...Om du inte vet på vilket häkte eller anstalt den intagne sitter kan du skriva personens namn och personnummer, om du kan det, på kuvertet med brevet du vill skicka. Personnumret behövs eftersom det kan finnas fler med samma namn.
...Lägg kuvertet i ett annat, yttre, kuvert och skicka det till:
...Om du skriver ditt namn och adress på baksidan av det yttre kuvertet skickar vi tillbaka brevet om den du söker inte finns hos oss."

Kriminalvården
Journalarkivet
601 80 Norrköping

Fan va snällt

Tackar och bockar
Citera
2023-07-13, 13:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men det är ju inte genom Maja polisen får information om bränderna. Polisen frågar M i förhör om bränderna innan hon själv sagt något, och självklart säger hon då att det är J som startar dom.

Förhör M 1 dec (sid 1160)

BF: Vi håller ju på, mycket kring teknik och det här vi har pratat om innan, telefoner och
sådant. Och i Johannas telefon, jag vet inte om vi gick igenom dom, vad hon har googlat på,
eller vad som har googlats från hennes telefon ska det sägas för att säga rätt
A: Jag ska bara säga så ni vet det, det fanns med i häktningspm, så vi har pratat lite grann om
det men det är bra att lyfta upp det, absolut.
BF: Där finns ju lite om det här med Missingpeople och tjej förvunnen i Vetlanda, bränder i
Vetlanda, mordbrand i Vetlanda, hur kan man smidigt bränna inne någon, bränna inne någon,
smidigt bränna inne folk, brand på Kjettilsgatan, Tove Tönnies, kan man dö av råttgift, gå i
fängelse. Det var ju lite det vi pratade med dig om, kvinnofängelse där, hon har googlat gå i
fängelse, hennes telefon har det googlats ifrån, griftefrid, giftefrid, felstavat första gången
antagligen, bästa hämnden, bästa hämnden på en narcissist, bästa hämnden på en ex.vän,
bästa hämnden på en vän, mörda någon diskret. Vad känner du när jag läser upp det här?
Eller vad tänker du?
M: Nej alltså jag blir, ja skräckslagen, jag blev eh när det togs upp på häktesförhandlingen också.
BF: Det känns inte som naturliga googlingar för en 20-åring.
M: Nej
BF: Inte om du frågar mig i alla fall.
M: Nej, inte för mig heller, det känns inte normalt för någon.

Nej, men Maja är den som "vet mest" om vad Johanna har sagt och vad som har hänt.

Om jag inte minns fel, sa åklagaren rätt tidigt i media att det kommit upp något nytt, nya misstankar mot tjejerna.

Jag har nog alltid tänkt att det kom från vittnen i första hand, men visst, du kan ha rätt att man fick upp det vid tömning av Johannas mobil.

Avel vet säkert mer om när de kan ha fått upp dessa sökningar, vilket förstås handlar om ett utredningsarbete Det är inte så att dessa sökningar bara "trillar ner" på ett ark, utan man måste gå igenom en hel del information. Eller?

Jag tänker att det förhör man har här med F*ilip, det är redan 19 oktober, och det kanske är starskottet för att börjar rota mer i tömningen. Analysen tar nog tid där och då vet man mer vilka datum ma ska kolla och vad man ska titta efter.

Sedan är det ju flera som pratar i förhör, och det kommer up det här med det andra såsom branden hos Tove, sprayningen och backspelglarna...

Förhör F*ilip 19/10- 22:

A 153/765

"F*ilip säger att han inte tror att det här exet ska ha behandlat Johanna så.
Han säger att M*y och Toves pappa bor i ett gult hus i Vetlanda. Någon har försökt att tända
eld på deras hus. F*ilip vet inte om det var våningen som de bor i eller i den bredvid.
Johanna skyller på att H*ampus har gjort det, har F*ilip fått höra från andra. Johanna ska även
skylla på att det är M*y som försökt tända eld på Hampus lägenhet.
"
//
"F*ilip berättar vidare att Johanna och Maja har skrivit Bitch på en E*llen D*ahlids bil med
sprayflaskor. Han säger att E*llen bor nästan där som Maja bor.
"

Som jag tidigare sagt också, så ser man ju att Johanna inte är sen att försöka lägga skuld på de hon vill hämnas på. I det här fallet både H*ampus och My. Två som hon har hatsånger om. Skulle det bara vara en slump?

Förhör H*ampus 4/11- 22

"Han har ringt till Polisen nu efter att Tove försvann. Det var angående om det här med
branden. Det var bara branden han prata om då med Polisen. Han skrev till Johanna någon
gång efter branden det var på någon social media, typ Instagram eller sms. Han skrev till flera
som han kände om någon visste något om branden. Johanna svarade då att hon visste något
om branden men att hon var Maja den när det brann. Det är han hundra på. Han har inga
meddelande sparade från Johanna. Han sparar aldrig något när han byter till ny telefon.
Han vet inte vem som tänd eld på hans dörr. Men han trodde ju det var Johanna. Sen har han
ju fått höra från Filip att hon sagt att hon berättat för honom att hon tänt eld på hans dörr.
Filip vet väl mer om det tänker han.
"

Förhör Joahnna 9 september:

"Kan man sammanfatta detta med att du har googlat på missing people och brand av
intresse och nyfikenhet, de andra har du inte en aning om.
Det är de jag känner igen. Branden hos Tove och My var ju flera månader sedan. Sedan
kanske det var ett och ett halvt år sedan det brann hos mitt ex. Det var länge sedan jag
googlade det.
"

Förhör J*esper, vilket visar att snacket gått i bekantskapskretsen:

"Hur fick du reda på branden hos H*ampus K*armetun?
Det var via samtalet med F*ilip. Sedan klipper jag mig hos J*ohan som har sin salong under
H*ampus dåvarande lägenhet. Han var också övertygad om att det var Johanna. Alla förutom
H*ampus var övertygade om det. Hampus hade ringt Johanna när det hände.
"
Citera
2023-07-13, 14:05
Avslutad
Citat:
Nej, att M inte ville ha följdfrågor framgår ganska tydligt. Det framgår inte lika tydligt om det är sanning eller lögn hon vill undvika.
Varför skulle hon undvika sanningen om sanningen inte var skadlig för henne?
Citera
2023-07-13, 14:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Dels är det själva ämnet hon inte vill beröra. Anledningen är väl då att hon inte vill att sanningen ska komma fram. Varför vill hon inte prata om det och säga som det är annars?

Man kan iaf urskilja från förhören att saker som inte handlar om misstankarna mot henne själv, har hon inga större problem att prata om. I sista förhöret där M kastar J under bussen är det förhörsledarna själva som behöver stoppa M.
Jag blir inte klok på hur hon tänker.

Om hon vet vad som hänt i badrummet och om hennes avsikt är att slänga J under bussen, varför tar hon då inte till bulldozern och berättar allt vad J gjort mot T? Hon skyddar ju J med att tiga.

Det enda M berättat om mordet är vad hon menar J talat om för henne. Har J verkligen bara summariskt sagt att hon misshandlat och strypt T? Jag tror inte det. Jag tror J berättat mycket mer ingående, men det är precis som du skriver, att hon vill inte beröra mordet över huvud taget.

Som jag ser det finns möjlighet att hon inte vet mer och därför inte kan berätta.

Om hon deltagit, tiger hon troligtvis för att skydda sig själv.

Om hon inte deltagit, men sett eller hört blir det knepigt. Vad är det då som ger henne tunghäfta?
Citera
2023-07-13, 14:24
Avslutad
Citat:
Jag blir inte klok på hur hon tänker.

Om hon vet vad som hänt i badrummet och om hennes avsikt är att slänga J under bussen, varför tar hon då inte till bulldozern och berättar allt vad J gjort mot T? Hon skyddar ju J med att tiga.

Det enda M berättat om mordet är vad hon menar J talat om för henne. Har J verkligen bara summariskt sagt att hon misshandlat och strypt T? Jag tror inte det. Jag tror J berättat mycket mer ingående, men det är precis som du skriver, att hon vill inte beröra mordet över huvud taget.

Som jag ser det finns möjlighet att hon inte vet mer och därför inte kan berätta.

Om hon deltagit, tiger hon troligtvis för att skydda sig själv.

Om hon inte deltagit, men sett eller hört blir det knepigt. Vad är det då som ger henne tunghäfta?
När man prövar alla teorier UTOM att Maja tiger för att klara sig undan straff för sin medverkan, då blir det ett stort mysterium. När man provar teorin att Maja tiger för att klara sig undan straff för sin medverkan, då försvinner mysteriet. Undrar vilken det kan vara…? 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in