2023-04-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Nej och det är ingenting som jag har påstått heller...

Precis, jag höll med dig.
Citera
2023-04-21, 13:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Alla påverkas mer eller mindre av vår omgivning och dom vi umgås med. Därför är det så farligt när någon med galna tankar och ideer isolerar sig. Deras ideer blir inte ifrågasatta utan frodas istället i ensamheten. Finns många exempel, den netflixaktuella Jeffrey Dahmer, John Ausonius, och Breivik.

När det handlar om 2 gm så följer det ofta samma mönster. Dom båda isolerar sig tillsammans och stöter bort utomstående. Men jag tycker inte dessa två har gjort det. Båda har haft bra kontakt med familjen, haft sysselsättning och vänner utanför partnerskap.

Jag anser att M inte varit isolerad av J på det sätt som jag tror krävs för att hjärntvätta henne. M har av egen fri vilja valt att hänga med J, och även deltagit i galna saker för att hon själv har velat det. Man kan inte lasta J för M s gärningar.

Båda tjejerna har väldigt bra anledningar att ljuga. Är dom empatistörda så ljuger dom främst för att slippa ansvar och långa fängelsestraff. Och för en människa med normalt känsloregister är det såklart extremt påfrestande att för sin familj och offrets anhöriga berätta vad som hänt och varför man gjorde som man gjorde.
Nej, M har inte bara varit hänvisad till J och J är klart inte skyldig till Ms handlingar. Men Ms väldigt starka vilja att hålla sig väl med J och den bindningen det gett, tror jag påverkat henne betydligt mer än vad omgivningen gjort och även bidragit till ruckad kompassinställning.

Anledningen varför M ljuger, kan vi bara gissa. Du tror ditt förstnämnda och jag det sistnämnda.
Citera
2023-04-21, 13:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det är just det du pekar på som är centralt: T borde ha varit avliden vid 02:43, förmodligen runt 02:35.

TR sätter tidpunkten för dunsarna till strax efter 02:40, Rullman nämner 02:30 vilket borde vara mera realistiskt sett till vad som sker därefter.

Jag skulle vilja sätta mig in i lite mer hur hälsoappen och stegräknaren funkar.

Vad säger klockslaget, hur vet man när personen började gå, och när avslutades sekvensen?

Klockslaget 02:43:33 borde rimligen visa att sekvensen avslutades då..

Jag har själv en iPhone 12, såsom Maja har och har försökt få fram detaljerna som de exakta klockslagen, men kan inte hitta någon sådan exakt tid i den redovisning jag får via ppen. Det registreras som jag ser det i stapeldiagram, på vilka man kan trycka. Registringen redovisas i sen stapel per timme, t ex nu kan jag se mina samlade steg mellan 12- 13, därefter kommer nästa vara samalde mellan 13- 14. Den totala summan steg/ dygn registreras fortlöpande.

Forensikerna har kunnat få ut en mer exakt tidpunkt för stegen, men eftersom den här tidpunkten är så otroligt viktig hade det varit intressant att se om det finns en registrering när sekvensen påbörjades (om det är möjligt).

Och jag undrar fortfarande varifrån den exakta tiden 02:40 kommer från, om det är de där bilaorna som man hänvisar till i domen, som respektive advokat och åklagaren lämnat in inför rättegången.

Den viktiga tiden hänger väldigt lös, om en hel dom utgår från ett vittnes uppgift om en tidpunkt, som inte finns bekräftad i FUP eller på annat sätt.

So du säger, verkar ju Rullman ha menat att mordet skedde mer åt 02:30- tiden, vilket vi i någon direktrapportering inte har sett att han återkommit till, vilket han sa att han skulle. Förmodligen skedde det vid slutet av rättegången då Rullman gjorde sin slutplädering.

Väldigt viktiga uppgifter för en rätt att ta livsavgörande beslut och för allmänheten att kunna ta del av, för att själv kunna se att en dom verkar dömd på objektiva, sakliga och riktiga grunder.
Citera
2023-04-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är en märklig inställning det där, tycker jag, att först anse att Maja är skyldig till att gemensamt och i samförstånd uppsåtligen ha mördat Tove, för att därefter anse att hon inte skall ha samma straff som Johanna. När två eller flera gemensamt och i samförstånd uppsåtligen har begått ett brott, så spelar det ingen roll vem som gjorde vad för att att uppnå avsedd effekt. På den punkten har domstolen i alla fall varit konsekventa och gett båda två samma straff.

Fast de blev väl dömda för olika uppsåt avsikt respektive insikt? Men det påverkade visst inte längden på straffet.
Sedan undrar jag hur de kunnat bevisa 'gemensamt och i samförstånd?' Men det är ju en annan fråga.

Johanna Möller fick väl livstid för anstiftan och hennes dåvarande pojkvän 14 år för att ha utfört det. I fallet med Yara dömdes kvinnan till livstid och mannen till 14 år om jag minns rätt. Det är så tydligt i förundersökningen att J är den drivande (hatsång, googlesökningar, dollarstore m.m). Så jag hade förväntat mig olika långa straff.
Citera
2023-04-21, 13:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
De har nog sparkats lite överallt i de utrymmet innan Toves liv släcktes. Och hade de varit ett färdigt badrum så hade de nog låtit ännu mer och saker hade välts omkull och grejer. Dom sparkar som hördes va sparkar från någon i panik och ren dödsångest. Har du inte lyssnat på rättsläkaren ord så beskriver hon de ganska bra. De Tove kände dom här sista minuterna i hennes liv måste ha varit fruktansvärda

https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4
Usch ja, vad T känt gått igenom går inte ens att föreställa sig.
Sparkarna tycker jag dock fortfarande hänger i luften och skulle kunna förklaras på mer än ett sätt.
Citera
2023-04-21, 13:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
Hur vet du att det inte hördes i lägenheten under? Du vet ju inte ens om nån befann sig där.
Dvs du har ingen aning om var T sparkade. Dra slutsatser utifrån nåt du inte har en aning om är obra.
Tack vare en rådig och redig annan granne så har mordet på T kunna lagföras framgångsrikt och alla inblandade dömas. Fundera på det istället.
Pappan, som befann sig i lägenheten under, hade inte hört dem.
Citera
2023-04-21, 13:25
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Verkar inte vara så dåligt att vara inlåst på anstalt ändå. Dom får allt möjligt och kan jobba och utbilda sig .

https://www.youtube.com/watch?v=yvryqL4HmU0
Nej, dessutom får man ju umgås med en massa trevliga människor som Johanna Leshem Jansson, Neger-Maja, Johanna Möller och andra mördare!
Tvingas lyssna på puckade konversationer mellan personer som har IQ-fiskmås.
Se andra intagna bli misshandlade med tillhyggen eller rentav få skallen inslagen själv.

Inlåst i sin cell 12 timmar per dygn. Aldrig få bestämma vad man ska ha för kläder eller vad man ska äta till middag. Inte få ringa vem du vill, inget Internet.

Tvingas lyda 19-åriga maktmissbrukande plitar hela dagarna. Bli kroppsvisiterad av pervon och dra ner byxorna och kissa i en mugg medans någon stirrar på ditt könsorgan.
Jobba i KV's verkstäder med hjärndöda monteringsarbeten.

Låter kalaskul!
Citera
2023-04-21, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vem ska man tro på
När båda är riktiga lögnare
Det är just det Rullman kommit fram till
Att lägga ihop och pussla med den bevisning som finns
och vart den stämmer in i det tjejerna säger
Jag tror Rullman har rätt

Ja, jag vet att du tror på att Maja är skyldig. Och jg säger inte att hon inte är det, men jag kan tänka mig att hon kan vara det.

Och jag säger som du, vem ska man tro på?
Jo, de bitar som bevisningen stryrker, det är de bitar som troligen stämmer.

Men helt klart är att båda har ljugit under lång tid, och båda har goda skäl till att ljuga. För dom handlar det om att frias eller fällas.

Jag tycker att med det vi vet om Johanna och hennes mycket desruktiva sätt att se på hur relationer ska se ut, offerkofta- mentalitet (t ex lyser det igenom i hennes dikt eller hur hon beskriver varför hon fäller Tove), lätt- kränkthet och avvikande sätt att lösa dom konflikter som hon faktiskt själv byggt upp "från ingenstans" kan man väl säga, så kan man dra den slutsatsen att Johannas beteende med att uppge att Maja var med i badrummet inte alls är ett bevis för att så skett. Inte ens ett indicium att räkna med anser jag.

När det kommer till så allvarlig brott som mord och livstidsstraff, behövs det indicer som det finns uppbackning på genom stödbevisning.

jag tycker inte att Johannas utpekande sk tas som ett bevis, och inte heller ska rätten beluta att sparkarna i väggen inte kan vara från konvuslionsfasen, utan att kunna motivera varför de har bestämt sig för det. Rätten har sagt att eftersom sparkarna då tyder på att hon inte kunnat försvar sig på annat sätt så har det varit två gm.

Detta är ju två tunga indicier mot Maja där de menar att Maja är med vid mordet.
Citera
2023-04-21, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Pappan, som befann sig i lägenheten under, hade inte hört dem.

Nä jag reagerade också på det. Samt att pappan sa att han inte hörde några steg under tiden sonen och J var på McD.
Citera
2023-04-21, 13:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Hur är huset byggt? För i mitt hus går det absolut inte höra skillnaden mellan en spark i väggen och en spark i golvet, var i huset man än befinner sig. Ljud färdas genom vibrationer i husstrukturen, inte rakt åt det håll vi tänker oss det som en rak linje eller hur jag ska uttrycka det. I ett gammalt trähus är det mer uppenbart, men även i ett av betong och gips förhåller det sig på det viset. Mest troligt är att sparkarna bara inte är tillräckligt hårda för att grannpappan ska höra dom.

Att sparkarna skulle vara "för uppmärksamhet" gör ingen skillnad för bevisläget, om TT är kapabel att försöka påkalla uppmärksamhet genom sparkar i golv/vägg är hon med oerhört stor sannolikhet kapabel att riva eller slå gärningskvinnan/orna. Men om man försöker sparka sig loss från ett angrepp och har tyngd över bålen är det svårt att sparka på angriparen, och det blir nog enkelt så att sparkarna träffar nåt annat, vad avsikten än är.
Angående golvstamp, fungerar trossbotten oftast som resonanslåda, vilket väggar inte gör på samma sätt.

Jag menar att det är vanskligt att dra långtgående slutsatser utifrån sparkljud, då flera förklaringar kan finnas.
Citera
2023-04-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag vet att du tror på att Maja är skyldig. Och jg säger inte att hon inte är det, men jag kan tänka mig att hon kan vara det.

Och jag säger som du, vem ska man tro på?
Jo, de bitar som bevisningen stryrker, det är de bitar som troligen stämmer.

Men helt klart är att båda har ljugit under lång tid, och båda har goda skäl till att ljuga. För dom handlar det om att frias eller fällas.

Jag tycker att med det vi vet om Johanna och hennes mycket desruktiva sätt att se på hur relationer ska se ut, offerkofta- mentalitet (t ex lyser det igenom i hennes dikt eller hur hon beskriver varför hon fäller Tove), lätt- kränkthet och avvikande sätt att lösa dom konflikter som hon faktiskt själv byggt upp "från ingenstans" kan man väl säga, så kan man dra den slutsatsen att Johannas beteende med att uppge att Maja var med i badrummet inte alls är ett bevis för att så skett. Inte ens ett indicium att räkna med anser jag.

När det kommer till så allvarlig brott som mord och livstidsstraff, behövs det indicer som det finns uppbackning på genom stödbevisning.

jag tycker inte att Johannas utpekande sk tas som ett bevis, och inte heller ska rätten beluta att sparkarna i väggen inte kan vara från konvuslionsfasen, utan att kunna motivera varför de har bestämt sig för det. Rätten har sagt att eftersom sparkarna då tyder på att hon inte kunnat försvar sig på annat sätt så har det varit två gm.

Detta är ju två tunga indicier mot Maja där de menar att Maja är med vid mordet.

Fast hon har ju inga avvärjningsskador (Johanna), hennes hälsoapp säger att hon (MAJA) var uppe och inte sov som hon påstår! Det är ju rätt starka indicier!
Citera
2023-04-21, 13:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror inte J tidigarelägger tiden för mordet för att få in M i bilden. Utan badrumsvisningen som normalt sett sker direkt när man kommer till lägenheten är bästa lögnen J kommer på, för att få in alla 3 i badrummet på naturligt sätt.

Visningen tror jag har skett när dom först kom till lägenheten. Men sen har dom gjort annat. Det är först när T ska gå hem eller behöver kissa dom slår till. Tror inte M stod där inne och väntade. J knuffade in T i badrummet och fällde henne, med M hack i häl. Grannen hörde ju flera mindre ljud kort efter den höga dunsen.

Ja, vi menar samma där.
Jag menade inte att Johanna hittar på den tidigare visningen "för att få in Maja" på det sättet, utan exakt för det su tar upp. Det blir helt enkelt mer logiskt att maja är där.

Men den viktigast anledningen är nog att Johanna måste ju visa på att de blir förvirade och tagna, och går runt för att de inte vet vad de ska göra, kollar om Tove lever och allt vad Johanna säger. Annars finns ju inge tid till detta, vilket det ju förstås inte finns.

Fattar inte varför hon tror att denna "fint" ska gå hem dock. Johanna vet ju att grannens ljud- och tidsupplevelser finns dokumenterat i hans förhör i FUP.

Visar förmodligen på Johannas narcissistiska övertro på sig själv och sin förmåga att ljuga sig ut ur situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in