2023-04-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är ett intressant förhör, då man kan se hur hårt Johanna kan binda personer till sig och få dom att göra saker mot sin egen vilja. Detta kan man väl tänka sig ha hänt även Maja.

Jag håller med, det är psykisk misshandel. JJ får utbrott för saker som hon själv gör fel, anklagar och skriker på honom. Säger nedvärderande saker till honom, där andra skulle visa omtanke.

Han berättar att han är rädd för Johanna, när han vet hur hon tänt eld på H*ampus lgh t ex.

Det är väl så Johanna "arbetar". Genom underliggande hot (hon berättar ju för F*ilip om att hon tänt eld hos Hampus) och genom att trycka ner (som F*ilip uttrycker det själv att JJ gjorde), kan hon bryta ner andra för att sedan få dom att göra det som hon själv vill.

F*ilip berättar ju om hur de bryter in sig i ett ödehus, vilket han aldrig varit med på om han inte varit med Johanna.

A 153/771

"Du sa även att hon kunde vara elak och säga elaka saker? Vad menar du, kan du utveckla
detta?
Hon kunde trycka ner mig. Hon sa att jag hade dåligt självförtroende. Hon tänkte inte på vad
som var passande. Hon tänkte inte så.
"

A 153/774

"En bil sprayades ner med ordet ”Bitch” och detta anmäldes 2021-09-12. Du pratade om
denna händelse tidigare och i förra förhöret. Kan du berätta mer om det?
Johanna sa till mig innan de skulle göra det att de skulle göra det. Jag försökte inte stoppa det,
vet inte varför. Jag hade inte kunnat stoppa henne.
Hon gör det hon vill göra. Vart var ni då när hon berättade?
Hos henne tror jag. Men det var bara jag och Johanna där då. Maja var med när de sprayade
bilen. E*llen trodde att det var Johanna på direkten.
Måste varit något som hänt i E*llen och Johannas relation innan. Jag visste inte att detta var
anmält. E*llen skrev på sociala medier att någon gjort det.
Samma med branden, jag ville inte säga för vad skulle Johanna kunna göra mot mig då? En
normal människa gör inte sådant. Så därför sa jag inget.
"

Jag kan tänka mig att relationen till Maja liknat relationen till F*ilip, genom att Johanna när hon inte får sin vilja igenom (t ex festa) så blir hon extremt arg och bestraffande, helt oempatiskt.

Ja säkert! Det var väl också så att när F uttryckte sin oro över att J skulle kunna göra samma sak mot honom som mot H (branden). så menade hon på att F ju varit snäll. Och därför inte behövde oroa sig....gissningsvis fick detta honom att 'tassa på tå'.
Jag vet inte hur man citerar från FUP men incidenten i simhallen reagerade jag på.

När J gjorde slut blev F ledsen och grät. Trots behandlingen han fick utstå. Det är först efter relationen tagit slut som F inser att förhållandet inte fått honom att må bra. Själv tycker jag att det är lite svårt att förstå att han inte lämnade. Men Ms samsittare fick ju uppfattningen att J både lyft upp och tryckt ned M. Så det var troligen på ett liknande sätt för F. Jag ser framför mig ett svartvitt tänkande där partnen antingen blir 'upplyft till skyarna' eller helt nedsänkt.
Citera
2023-04-02, 17:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så går typ mitt resonemang också. Hade velat se en tidslinje från åklagaren helt dedikerad åt att visa MH:s rörelser.

Alltså a la åklagaren försökte visa hur Palmemordet gick till. Tog alla kända fakta och gjorde en tidslinje.

”Supertidslinje” klingar kanske bekant sen förr, nåt i den stilen men med växlande citat från förhör i kombo med det tekniska då. Kanske inte AI men detaljerat som tusan och det har de inte tillräckligt för nu på den nivån de lagt sig.

Men han fick kanske med sig rätten ändå vi får se.

Jag har hittat en pusselbit som kan passa in i lgh och under bilrundan inför hovrätten om åklagaren inte ror detta i land i tingsrätten.

(Gör lite spejs i DM-korgen)

Jag ororar mig för att Rullman har varit extremt slimmad vad gäller bevisningen, och inte backat upp sina teser med stödbevsining. Han verkar vara i direkt motsats till Hiding.

Å andra sidan kan det vara svårt att avgöra när man inte deltagit i rättegången/hört själv.

Vet att t ex i rättegången mot Stefan fanns redan i TR en massa bilagor med bilder som både åklagare/försvar visade under rättegången, vilket jag inte sett några här?

Tidlinjer, som förstärktes till HR till en mycket detaljrik tidslinje. Bilder på ringarna minut för minut dagarna innan mordet, som styrkte att Stefans DNA omöjligen skull kunna finnas på utsidan av hennes ring osv.

Nu behövdes allt detta föratt bevisningen på många sätt var tunn, samtidigt ska man ju inte glömma att indicier ska läggas ihop kumulativt. Man kan inte bara såga varje sak, även om det finns alternativa möjliga förklaringar.

Samma här vad gäller bevisningen för Maja, eftersom åklagaren verkar övertygad om att hon varit med på mordet.

Ja, det finns flera skaer som pekar på att hon nog minst skulle kunna ha hört/vaknat av tumultet, var vaken iaf strax efter.

Från direktrapporteringen saknar jag åklagarens påstående om att han skulle återkomma med att han trodde att mordtiden låg närmare 02:30 än det tidsspann han angav. Säkert kom deta upp vid hans slutplädering?

Ett snävare fönster för brottet, och en "supertidslinje" för båda tjejerna i förhållande till alla andra verifierade tidpunkter, tillsammans med grannens vittnesmål.

Även en rekonstruktion, där tjeerna var för sig skulle visa hur de rört sig under natten.

Och jag tror att lite fler vittnen som vittnat om vad de har hört Johanna säga, sett Johanna agera osv hade inte skadat för att måla upp motivbilden starkare. Johanna har ju direkt uttalat riktigt otäcka dödshot till andra om Tove. Visst, detta är inget som finns bevisat på sms eller andra media, såsom de bevis som åklagaren lagt fram, men de har vid några tillfällen varit flera (typ 4 ) som alla hör Johanna berätta om Moltovcocktailen hon ville skicka in till Tove.

Skräcken är att Johanna gör fri från mord och bara blir dömd för vållande och grovt gravfridbrott.
Citera
2023-04-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är definitivt ingen tvekan om att hur MHs och JJs olika personligheter präglat deras beteende. Jagsvag svans respektive en hämndlysten doer.

Men uppgifterna om hur JJ betett sig efteråt att hon skulle sagt att hon var glad, spelat glad musik och så vidare kommer faktiskt enbart från M.

M har varit kapabel att ljuga under åtta veckor och har nu ett behov, sannolikt frammanat av sin advokat, att framställa sig som passiv och oskyldig, samtidigt som måste framställas som den riktigt ondskefulla och ensam skyldiga.
Ms uppgifter om Js humör och ev glädje efter mordet måste därför tas meden rejäl nypa salt.

J är sannolikt ondskefull på riktigt.Frågan är väl hur oskyldig M egentligen är eller om det enbart är så hon och hennes advokat vill få henne att framstå.

Notera dock att JJ inte alls har dementerat angående festmusiken och att hon var exalterad. JJ hade ju en stund i torsdags eller onsdags där hon gick igenom saker och hade förklaringar till massa saker som hade nämnts (tex stegen i mobilen under mordbrand var väl när hon gick runt hemma hos sin pappa osv).
Hon har erkänt musiken i bilen, hon sa hennes mobil brukar koppla upp sig till Spotify och det kan ha varit så att hon sjöng med. Men MH nämner inget om musik i bilen på vägen dit med liket så är rätt säker på musiken på vägen tillbaka är aktivt val av JJ.
Exalterad dagen efter vågar hon inte heller dementera eller kommentera för det säkerligen också stämmer.
MH är för ”trög” för att klipskt hitta på sådana smartheter ifall det hade varit helt falskt. Ser faktiskt inte alls att hon skulle ljugit om det. Jag tycker hon verkar har reagerat på beteendet och känt det var lite märkligt, därför hon nämner det. Och då har hennes advokat nappat och försöker få henne att prata mer om det i förhör och under rättegången.
Men antar vi inte kommer komma överens om den frågan.
Citera
2023-04-02, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
GW tror att MH talar sanning.
Tror ni att hon gör det?

Har han sagt det även efter han läst hela fup och varit på rättegång?

Nej jag tror inte att hon talar sanning om allt.

Hon ljuger och hon är en dålig lögnare .

Och även om hon inte var delaktig .inte sett eller hört . Har svårt att processa när det blir för traumatiskt . Så tar det inte veckor att få fram och minnas vissa bitar .
Hon fick panik när Toves pojkvän smsade , så hon visste ju vad som hade hänt T och att de hade åkt iväg med henne . Så det kan inte ha blivit en minnesförlust .
Varför berättade hon inte det när de bönade och bad ?
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Eller för att hon var upptagen med att mörda TT.

Du är tvåa på den, långt efter.

Men så kan det också vara. Fast varför välja en så krånglig förklaring, när den enklaste förklaringen är att hon låg och sov 🤣
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
MH säger att JJ är hennes bästa vän , de gör allt ihop . Ja de delar hela sitt liv med varandra .
MH är den som har fått höra om JJs tankar och vad hon tycker och känner . Hon är den som har fått JJs förtroende att veta allt om JJ , även hennes allra mörkaste och hatiska sida . Hon har hört om alla sjuka saker JJ har planerat och hur helt iskallt JJ har försökt bränna inne folk o velat döda folk i deras närhet .
Hon om någon vet att det inte är bara prat . Hon vet oxå om att dessa personer inte behöver ha gjort mycket alls för att JJ känna denna avsky .
Hon vet att JJ inte bara blir galen av ilska där och då när hon blir kränkt eller har känt sig oförättat . Utan hon vet att för JJ går det inte över , hon kan inte släppa saker . Utan tvärt om verkar har hon inte gapat och skrikigt .
Utan väldigt kyligt lugnt och mycket hotfull .
MH visste vilket avgrundsdjupt har hon kände inför T , och att JJ försökt döda T och hennes familj med att angöra en brand . Hon vet oxå senaste gången JJ hade kontakt med systrarna T så varnade hon dem och det skulle få konsekvenser .
MH säger själv nu att hon tror att JJ säger att hon var med och höll i TTs händer , för att hon vill ge igen . För MH som känner din vän bättre en någon annan vet att JJ alltid ska ge igen . Och alltid ger igen .

Kvällen på Nöjet efter att TT har kommit fram och sagt till JJ vilken hemsk människa ..
Och att det sedan verkar så angeläget om att få tag i T för att slå ned henne , eller att bli sams .
Även om JJ verkade lugn och trevlig och verkade ha släppt det på hemvägen .
Och att ingen som inte kände henne som MH gör skulle ha märkt nånting på JJ annat än att hon verkade glad och lugn .

Men MH känner JJ utan och innan , hon visste och kände att JJ spelade lugn . Hon kände igen hur J varit de andra gångerna innan hon skulle iväg och starta bränder . Hon hörde på J och såg hennes blickar .
Hon visste hur mörks insida var och hur mycket hon hatade T . Och hon förstod att efter T hade sagt så till J så låg T riktigt illa till .
Ändå så går hon och lägger sig såfort de kommer hem till JJ .
Hon vet mycket väl vilken sjuk hjärna J har , hon vet hur mycket hon hatar T , hon vet att hon aldrig kan släppa saker och att J tidigare försökt döda J men misslyckades .

Att med den vetskapen ens kunna somna djupt och kunna slappna av .
Hon måste ha känt att det var något i luften , Js energier . Hon borde ha legat på spänn o vaknat av minsta lilla och varit rädd för att något skulle kunna ske .

Hon kanske har låtsas sova för att hon var rädd och ville göra sig osynlig . Låtsas för J att hon inte sett hur svart hennes själ verkligen är .

Men sovit genom alla kritiska tider . Det har hon inte !

Bra analys!

Tror du kan ha väldigt rätt i att MH nog borde förstått och känt vibbar av vad situationen med JJ och T kunde utmynna i. Inte så troligt att man då bara går och lägger sig och lyckats somna djupt just då i 24 minuter.

Så djupt att man inte ens vaknar när helvetet bryter ut med ”100 kg” duns, plingande ringklocka från grannar vid ytterdörren och 5-10 sparkar i väggen.
Allt under exakt de 24 minuter MH påstår att hon sov - mellan MHs telefons registrerade 33 steg kl 02.19 och 48 steg klockan 02.43. Just under tidsintervallet när T mördades klockan 02.30-02.38.
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 17:22.
Citera
2023-04-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det fetade är faktiskt knepigt för du utgår ifrån dig själv, vad du (och de flesta av oss andra) anser logiskt och mest troligt. MEN vi vet inte ett skvatt om varför M sa att hon sov.
- kanske hon sov
- kanske hon halvsov, inte vaken ej heller sovande
- kanske hon bara fortsatte upprepa den ursprungliga historian
a) för att hon inte vill erkänna att hon deltagit
b) för att hon inte vill berätta att hon hört
c) för att hon inte kan formulera ett vettigt svar

Anledningen vet bara M själv. Gissar gör vi utifrån våra egna preferenser.

Jag utgår inte från mig själv. Jag utgår från att M vaknar av illamående och även ett text som hon dessutom är kapabel att svara på. Även hennes rörelser i steg…o är då vaken Hör hon det så hör hon dunsarna…
Däremot har du en poäng i att hon kanske hör men vågar inte gå dit att bryta det… osv
MEN så kommer det där jävla MEN, det blir extra tydligt tackvare Cleas frågor till rättsläkaren ” vilka ses mest som de som stryper”? - Män. Osv
Läkaren menar att JJ inte klarat att orsaka de djupa skadorna på halsen själv. TT har inte heller varit medvetslös… för att orsaka dessa behövs en person som är man kan man lätt översätta det tar ELLER hjälp med att hålla offret orörligt och utan möjlighet att skydda sig.
Jag tycker det tillsammans med övriga saker bevisar att MH var delaktig precis som Rullman menar.
Sen tror jag att det kan bli svårt för rätten att på så kort tid bedöma det så, ” utom rimligt tvivel ” för jag vet inte exakt hur tungt en rättsläkares utlåtande väger… kan det liknas med tex bevis på avvärjningsskador o DNA ( tror inte det men tillräckligt för att vara bortom tvivel)
Citera
2023-04-02, 17:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Maja hade ju tidigare på kvällen ingripit när Jovi T rök ihop inne på Nöjet, och gått emellan.
Jag tror samma sak hände i badrummet.
Det blir nåt slags tumult, M går för att ta isär dom, och sen går allting jättesnabbt. J stryper T och M hinner inte fatta vad som händer.

Sen skyller M på att hon sov för att hon inte vill kännas vid händelsen. Hon vill bara förtränga alltihop.

Läser man förhören med föräldrar och lärare så framkommer det att hon ljuger en hel del. Det verkar vara en vana att förvränga sanningen.

Men det blir inte helt självklart att få henne fälld för mord. Jag tror inte hon hade en tanke på att mörda T. Hon hamnade i det bara. Sen är hon insyltad och kan inte ringa på hjälp.

Sen så kanske inte en fängelsevistelse är helt katastrof för hennes del heller.
Föräldrarna säger ju att hon måste ha struktur och rutiner. Dom behöver väcka henne på morgonen, se till att hon kommer igång, ge henne mediciner. Dom verkar serva med både mat och tvätt.
Hennes lärare säger att hon inte hade klarat samma extrajobb på Nöjet som vanliga 15-åringar klarar.
Hon är ändå 18 år, visserligen med diagnoser, men ändå. Hur långt upp i åldern ska hon behöva servas av sina föräldrar? Kommer hon att klara att bo själv och leva ett normalt vuxenliv?
Den förklaringen skulle jag delvis kunna köpa. Jag tror dock fortfarande inte att hon höll fast Ts armar medan J ströp.
Citera
2023-04-02, 17:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Du fortsätter att plocka isär förloppet i enstaka företeelser för att berätta för oss att skeendet är troligt. Det blir förvirrande för sådana som inte läst fup eller följt rättegången, ser idiotiskt ut för oss andra. Det som är orimligt är, återigen, MHs berättelse SAMMANTAGEN. Att hon skulle sova när mordet sker, när kroppen flyttas, när grannen ringer på, men vara vaken för att gå på toa och äta hamburgare. Dessutom har hon ju tilstått att hon varit på toaletten, varför sitter du och låtsas att hon har legat i sängen under hela förloppet?

Ja du, varför tror du på MH när det passar dig och hävdar att hon ljuger när det passar dig?

Som jag skrev, hon kan ha sovit hela timmen. Hon kan ha varit på muggen vid två tillfällen. Att hon efter en timmes sömn blir väckt och vill ha en burgare är väl inget konstigt. Hon blev hungrig. Rätt typiskt efter en kväll ute.

Varför välja så krångliga förklaringar när den enklaste passar perfekt i pusslet?
Citera
2023-04-02, 17:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
MH säger att JJ är hennes bästa vän , de gör allt ihop . Ja de delar hela sitt liv med varandra .
MH är den som har fått höra om JJs tankar och vad hon tycker och känner . Hon är den som har fått JJs förtroende att veta allt om JJ , även hennes allra mörkaste och hatiska sida . Hon har hört om alla sjuka saker JJ har planerat och hur helt iskallt JJ har försökt bränna inne folk o velat döda folk i deras närhet .
Hon om någon vet att det inte är bara prat . Hon vet oxå om att dessa personer inte behöver ha gjort mycket alls för att JJ känna denna avsky .
Hon vet att JJ inte bara blir galen av ilska där och då när hon blir kränkt eller har känt sig oförättat . Utan hon vet att för JJ går det inte över , hon kan inte släppa saker . Utan tvärt om verkar har hon inte gapat och skrikigt .
Utan väldigt kyligt lugnt och mycket hotfull .
MH visste vilket avgrundsdjupt har hon kände inför T , och att JJ försökt döda T och hennes familj med att angöra en brand . Hon vet oxå senaste gången JJ hade kontakt med systrarna T så varnade hon dem och det skulle få konsekvenser .
MH säger själv nu att hon tror att JJ säger att hon var med och höll i TTs händer , för att hon vill ge igen . För MH som känner din vän bättre en någon annan vet att JJ alltid ska ge igen . Och alltid ger igen .

Kvällen på Nöjet efter att TT har kommit fram och sagt till JJ vilken hemsk människa ..

Och att det sedan verkar så angeläget om att få tag i T för att slå ned henne , eller att bli sams .
Även om JJ verkade lugn och trevlig och verkade ha släppt det på hemvägen .
Och att ingen som inte kände henne som MH gör skulle ha märkt nånting på JJ annat än att hon verkade glad och lugn .

Men MH känner JJ utan och innan , hon visste och kände att JJ spelade lugn . Hon kände igen hur J varit de andra gångerna innan hon skulle iväg och starta bränder . Hon hörde på J och såg hennes blickar .
Hon visste hur mörks insida var och hur mycket hon hatade T . Och hon förstod att efter T hade sagt så till J så låg T riktigt illa till .
Ändå så går hon och lägger sig såfort de kommer hem till JJ .
Hon vet mycket väl vilken sjuk hjärna J har , hon vet hur mycket hon hatar T , hon vet att hon aldrig kan släppa saker och att J tidigare försökt döda J men misslyckades .

Att med den vetskapen ens kunna somna djupt och kunna slappna av .
Hon måste ha känt att det var något i luften , Js energier . Hon borde ha legat på spänn o vaknat av minsta lilla och varit rädd för att något skulle kunna ske .

Hon kanske har låtsas sova för att hon var rädd och ville göra sig osynlig . Låtsas för J att hon inte sett hur svart hennes själ verkligen är .

Men sovit genom alla kritiska tider . Det har hon inte !

Är det bekräftat av någon annan än J och M att T sa så?

Jag tycker att det låter mer troligt att J sagt så till T och fått en örfil som svar.

M hade berättat för sin mamma att T mådde dåligt för att hon hoppat av läkarstudierna, att hon kände sig värdelös.
Citera
2023-04-02, 17:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Jag utgår inte från mig själv. Jag utgår från att M vaknar av illamående och även ett text som hon dessutom är kapabel att svara på. Även hennes rörelser i steg…o är då vaken Hör hon det så hör hon dunsarna…
Däremot har du en poäng i att hon kanske hör men vågar inte gå dit att bryta det… osv
MEN så kommer det där jävla MEN, det blir extra tydligt tackvare Cleas frågor till rättsläkaren ” vilka ses mest som de som stryper”? - Män. Osv
Läkaren menar att JJ inte klarat att orsaka de djupa skadorna på halsen själv. TT har inte heller varit medvetslös… för att orsaka dessa behövs en person som är man kan man lätt översätta det tar ELLER hjälp med att hålla offret orörligt och utan möjlighet att skydda sig.
Jag tycker det tillsammans med övriga saker bevisar att MH var delaktig precis som Rullman menar.
Sen tror jag att det kan bli svårt för rätten att på så kort tid bedöma det så, ” utom rimligt tvivel ” för jag vet inte exakt hur tungt en rättsläkares utlåtande väger… kan det liknas med tex bevis på avvärjningsskador o DNA ( tror inte det men tillräckligt för att vara bortom tvivel)
Från obduktionsprotokollet:
Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet”
Citera
2023-04-02, 17:23
Medlem
Av det jag hört av förhören och från rätten så låter ändå 20-åringen mer trovärdig. 18-åringen har tydligen bara sovit och vill inte kännas vid något som ser illa ut för henne. Bådas historier innehåller nog en del lögner och avhållande från sanningen men 18-åringen låter minst trovärdig tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in