Citat:
Ja, det är ett intressant förhör, då man kan se hur hårt Johanna kan binda personer till sig och få dom att göra saker mot sin egen vilja. Detta kan man väl tänka sig ha hänt även Maja.
Jag håller med, det är psykisk misshandel. JJ får utbrott för saker som hon själv gör fel, anklagar och skriker på honom. Säger nedvärderande saker till honom, där andra skulle visa omtanke.
Han berättar att han är rädd för Johanna, när han vet hur hon tänt eld på H*ampus lgh t ex.
Det är väl så Johanna "arbetar". Genom underliggande hot (hon berättar ju för F*ilip om att hon tänt eld hos Hampus) och genom att trycka ner (som F*ilip uttrycker det själv att JJ gjorde), kan hon bryta ner andra för att sedan få dom att göra det som hon själv vill.
F*ilip berättar ju om hur de bryter in sig i ett ödehus, vilket han aldrig varit med på om han inte varit med Johanna.
A 153/771
"Du sa även att hon kunde vara elak och säga elaka saker? Vad menar du, kan du utveckla
detta?
Hon kunde trycka ner mig. Hon sa att jag hade dåligt självförtroende. Hon tänkte inte på vad
som var passande. Hon tänkte inte så."
A 153/774
"En bil sprayades ner med ordet ”Bitch” och detta anmäldes 2021-09-12. Du pratade om
denna händelse tidigare och i förra förhöret. Kan du berätta mer om det?
Johanna sa till mig innan de skulle göra det att de skulle göra det. Jag försökte inte stoppa det,
vet inte varför. Jag hade inte kunnat stoppa henne.
Hon gör det hon vill göra. Vart var ni då när hon berättade?
Hos henne tror jag. Men det var bara jag och Johanna där då. Maja var med när de sprayade
bilen. E*llen trodde att det var Johanna på direkten.
Måste varit något som hänt i E*llen och Johannas relation innan. Jag visste inte att detta var
anmält. E*llen skrev på sociala medier att någon gjort det.
Samma med branden, jag ville inte säga för vad skulle Johanna kunna göra mot mig då? En
normal människa gör inte sådant. Så därför sa jag inget."
Jag kan tänka mig att relationen till Maja liknat relationen till F*ilip, genom att Johanna när hon inte får sin vilja igenom (t ex festa) så blir hon extremt arg och bestraffande, helt oempatiskt.
Jag håller med, det är psykisk misshandel. JJ får utbrott för saker som hon själv gör fel, anklagar och skriker på honom. Säger nedvärderande saker till honom, där andra skulle visa omtanke.
Han berättar att han är rädd för Johanna, när han vet hur hon tänt eld på H*ampus lgh t ex.
Det är väl så Johanna "arbetar". Genom underliggande hot (hon berättar ju för F*ilip om att hon tänt eld hos Hampus) och genom att trycka ner (som F*ilip uttrycker det själv att JJ gjorde), kan hon bryta ner andra för att sedan få dom att göra det som hon själv vill.
F*ilip berättar ju om hur de bryter in sig i ett ödehus, vilket han aldrig varit med på om han inte varit med Johanna.
A 153/771
"Du sa även att hon kunde vara elak och säga elaka saker? Vad menar du, kan du utveckla
detta?
Hon kunde trycka ner mig. Hon sa att jag hade dåligt självförtroende. Hon tänkte inte på vad
som var passande. Hon tänkte inte så."
A 153/774
"En bil sprayades ner med ordet ”Bitch” och detta anmäldes 2021-09-12. Du pratade om
denna händelse tidigare och i förra förhöret. Kan du berätta mer om det?
Johanna sa till mig innan de skulle göra det att de skulle göra det. Jag försökte inte stoppa det,
vet inte varför. Jag hade inte kunnat stoppa henne.
Hon gör det hon vill göra. Vart var ni då när hon berättade?
Hos henne tror jag. Men det var bara jag och Johanna där då. Maja var med när de sprayade
bilen. E*llen trodde att det var Johanna på direkten.
Måste varit något som hänt i E*llen och Johannas relation innan. Jag visste inte att detta var
anmält. E*llen skrev på sociala medier att någon gjort det.
Samma med branden, jag ville inte säga för vad skulle Johanna kunna göra mot mig då? En
normal människa gör inte sådant. Så därför sa jag inget."
Jag kan tänka mig att relationen till Maja liknat relationen till F*ilip, genom att Johanna när hon inte får sin vilja igenom (t ex festa) så blir hon extremt arg och bestraffande, helt oempatiskt.
Ja säkert! Det var väl också så att när F uttryckte sin oro över att J skulle kunna göra samma sak mot honom som mot H (branden). så menade hon på att F ju varit snäll. Och därför inte behövde oroa sig....gissningsvis fick detta honom att 'tassa på tå'.
Jag vet inte hur man citerar från FUP men incidenten i simhallen reagerade jag på.
När J gjorde slut blev F ledsen och grät. Trots behandlingen han fick utstå. Det är först efter relationen tagit slut som F inser att förhållandet inte fått honom att må bra. Själv tycker jag att det är lite svårt att förstå att han inte lämnade. Men Ms samsittare fick ju uppfattningen att J både lyft upp och tryckt ned M. Så det var troligen på ett liknande sätt för F. Jag ser framför mig ett svartvitt tänkande där partnen antingen blir 'upplyft till skyarna' eller helt nedsänkt.