2023-03-29, 20:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har läst om många strypningar och tittat en del på mma. Jag har aldrig sett eller läst om att detta grepp lyckats längre än +1 min. Jag har påstått innan att det i praktiken är omöjligt att strypa någon samtidigt som du låser offrets båda armar och utan att personen kan vända sig om.

Jag blir gärna motbevisad.
Motbevisa kan jag inte göra.

Däremot anser jag att man får väga in flera faktorer; den kraftiga dunsen med skador i ryggslut och bakhuvud, eventuell hjärnskakning med illamående och yrsel i samband med fallet, uppkastning, T:s promillehalt på 1.2 i lårblod, J:s kroppshydda i förhållande till T, vältränade ridmuskler, tryck med knä (oklart var).
J kom åt halsartärerna med kärlskador som följd vilket skulle ha kunnat bidra till ett snabbare förlopp?
Citera
2023-03-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Här är några som testat:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)

Jag har också testat…..flera gånger utan att lyckas 😝
Citera
2023-03-29, 20:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror det är annorlunda att i stridens hetta hålla i någons armar och kanske inte ens fatta att det skulle ta död på personen, än att sen hantera en död kropp. Jag skulle nog fan tyckt det sistnämnda vore värre om jag var tvungen att välja.
J, som inte förefaller vara den känsliga typen, upplevde det jobbigt när Ts tunga rörde sig och hon gav konstiga ljud ifrån sig. Skulle då inte M, som verkar betydligt känsligare reagera än starkare? Jag tror det.

Har du sett någon ta sina sista andetag?
Citera
2023-03-29, 20:20
Medlem
Kan inte se hur fan de ska få plats. Jag tror mer på att M fyllesov och att J fixade titeln ”mördare” på sitt cv under tiden. Att T enligt M var kall förklaras bl.a. av att J släpat ut henne i vindsförrådet utanför lägenhetsdörren och det stärks av att granne hört dörr öppnas och stängas. Sannolikt släpat henne dit på lakan men sen insett att det är för tungt att även fixa trappan på egen hand och därefter bett M om hjälp.
Citera
2023-03-29, 20:20
Medlem
Såg att någon skrev att TT skulle ha sagt "Vad håller NI på med?" enligt JJs berättelse när JJ fällde henne till marken, kan det stämma? (I plural skulle det ju kunna peka på att MH var närvarande i badrummet.) Eller sa hon "Vad håller DU på med?" Någon som minns?
Citera
2023-03-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thehonestswede
Jag har inte läst Oisins utlåtande. Jag tycker dock att det låter synnerligen märkligt att MH skulle kunna få livstid utan att ha deltagit i mordet alls. Att hjälpa till att flytta en kropp är inte alls i paritet med mord eller medhjälp till mord i form av allvar och straffvärde (det måste i det avseendet vara något du utelämnat angående Oisins utlåtande).

Så, jo, Maja hade visst allt i världen att förlora på att medge att hon var involverat i mordet. Det är ju just därför hon berättar den version hon gör - den reducerar hennes inblandning markant.

Kanske därför så många eh.. öh.. osv för att hon ska hinna tänka ut en lögn till frågorna och hon berättar bara sanningen kring det hon tänker att det kan finnas bevis?
Citera
2023-03-29, 20:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Granne under säger ju att det är en jätteduns sen efter kommer 2 dunsar som som låter som 50-100kg vardera om jag minns rätt ?

Kan det vara när JJ + MH kastar sig på golvet när T blivit omkullvräkt ?
M berättar att J säger att hon puttade in T i badrummet (första dunsen?), sedan knäas hon bakifrån.
Citera
2023-03-29, 20:22
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Det ska bli intressant att få en tidsuppfattning från att kvinnorna kom hem till JJ fram till att grannen stötte på JJ. Då kanske man får en bättre uppfattning om hela händelseförloppet. Det kanske förekommer redan?

Kan det se ut så här ca.

De ankom ca 01.50
Dunsarna ca 02.30
Granne knackar ca 02.35
Sparkar I väggen ca 02-35-02.40
Donken ca 02.50
Åter ca 03.10
Citera
2023-03-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna
Såg att någon skrev att TT skulle ha sagt "Vad håller NI på med?" enligt JJs berättelse när JJ fällde henne till marken, kan det stämma? (I plural skulle det ju kunna peka på att MH var närvarande i badrummet.) Eller sa hon "Vad håller DU på med?" Någon som minns?

J hävdar ”ni”. Jag tror sanningen är ”du”.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Påminner även om Cezary som sa att han la sig en sista gång bredvid sin döda fru och kramade henne. När han i själva verket hade strypt henne och nästan skurit av huvudet.

Skademinimering i sin absolut värsta form. Ett hån mot anhöriga!

Men här har vi troligen två korkade psykopater som inte ens begriper att alla förutom hennes egen advokat skakar på huvudet åt eländet.

Det där med Läckberg var ju nytt iaf….fint av Clea att ställa just den frågan.

Det är ytterligare en grej som jag "retat" mig på under kvällen.

Clea går enormt känslomässigt hårt ut, även det väldigt osvenskt enligt min gissning. Om dikter, och vad JJ velat som barn... sång, rim och bli författare.

Förutom friskt vågat, hälften vunnet (?):
SR:

"Advokat Sangborn tar upp att polisen sagt till 18-åringen inför förhör, att hon har rätt till strafflindring om hon berättar vad som hänt. Sangborn undrar om hon uppfattar att 18-åringen tjatade på henne. "Jag uppfattar det som att de gjorde sitt jobb", säger hon."
//
"Polisen frågade om du var rädd för någon, minns du vad du svarade? "Nej."
Rättens ordförande bryter in och säger att tingsrätten inte vill höra fler uppgifter ur förundersökningen.
"Det var bara en mening till", säger Clea Sangborn.
"Ja, men det var en mening för mycket", säger rättens ordförande.
"

Ja, då fick hon det sagt (ostraffat) ändå. Bara att köra på. Och rätten får med sig det ändå, fast de inte borde det.

Så vill jag lägga till att jag ber alla om ursäkt som jag inte svarat. Jag har läst alla, men inte hunnit med att läsa i tråden ens. Jag har läst många kloka inlägg de senste dygnet, som jag velat svar på men tiden räcker helt enkelt inte till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Varför är MH:s historia inte relevant då? Det är ju inte så att Maja kommer att klara sig lindrigt för hon har ju redan erkänt att hon var med på att flytta kroppen. Enligt Oisin Cantwell är det troligt att båda får livstidsfängelse oavsett om Maja var med i mordförloppet eller inte. Därför tror jag att hon hade förklarat händelsen mer detaljerat än att hon låg och sov bara. Om hon är introvert som JJ påstår, framstår hon för mig som en lugn tjej som förmodligen inte hade ett skit att säga om till slut. Kvinnornas relation till varandra är redan slut och om Maja var inblandad och vittnade mordet, hade hon ju inte förlorat något på att säga det. Så tycker jag iallafall.

Nu läste jag den här från Oisin, han skriver ju då tvärtom, att han tror att endast 20-åringen fälls https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Q7ab8W/cantwell-tove-ar-dod-och-de-atalade-grater

Var har du läst något annat?
Citera
2023-03-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vita.luna

Har för mig att de sa NI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in