2026-08-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Varför skulle man? Använd kontanter istället.

Problemet med kontanter är ju att man inte kan handla överallt, men med kort plus swish så kan man handla precis överallt.

Hade det varit för 5-10 år sedan så fanns säkert ställen där man behövde kontanter, men inte idag.
Citera
2026-08-03, 00:16
Medlem
Alal
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Måste ju bli jättedyrt. Betalar för att gå på en toalett ungefär var femte år och då kostar det fem kronor mer den gången.
Får räkna lite. Ja det blir ju för fan 1kr per år skiten kostar.
Nej nu får jag säga upp swishen.
Tack för att du öppnade mina ögon.

Alla är ju förstås inte lika fattiga som du är.

Folk reser runt och åker in till stan och tågstationer och behöver även betala för betaltoaletter antingen genom att tvingas köpa nånting man inte skulle köpt annars som en tårtbit för 60 till70kr eller en kaffe för 30 till 40 kr som man inte behövde eller genom att betala för toaletten direkt i parken eller i köpcentrumet.

Du har med andra ord inte ens råd att åka in till olika köpcentrum i städer eller tågstationer eftersom du använder betaltoaletter 1gång vart 5:e år.

Antar att du gömmer dig i nån stuga och aldrig besöker stan.
Citera
2026-08-03, 00:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Alal

Alla är ju förstås inte lika fattiga som du är.

Folk reser runt och åker in till stan och tågstationer och behöver även betala för betaltoaletter antingen genom att tvingas köpa nånting man inte skulle köpt annars som en tårtbit för 60 till70kr eller en kaffe för 30 till 40 kr som man inte behövde eller genom att betala för toaletten direkt i parken eller i köpcentrumet.

Du har med andra ord inte ens råd att åka in till olika köpcentrum i städer eller tågstationer eftersom du använder betaltoaletter 1gång vart 5:e år.

Antar att du gömmer dig i nån stuga och aldrig besöker stan.
Nej vad skulle jag göra på nåt ställe där de tar betalt för att besöka en toalett?
Det har du alldeles rätt i.
Men resten av dina analyser ger jag inte mycket för.
Jag är där man får gå på toaletten utan att betala.
Citera
2026-08-03, 11:28
Medlem
Jag har Swish sedan länge, men varför skulle jag använda tjänsten på en betaltoalett när det finns buskar eller träddungar?
Citera
2026-08-03, 11:36
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Det är väl människor som tror/tycker att de inte behöver hänga med i teknologins framfart.
Beroende på hur tjuriga de är så inser de väl nackdelarna med detta förr eller senare.

Det finns väl tjurskallar som inte har bank-id också?
Jag känner ingen så vitt jag vet, men har hört talas om det
Citera
2026-08-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Jag har Swish sedan länge, men varför skulle jag använda tjänsten på en betaltoalett när det finns buskar eller träddungar?

Jag betalar i princip aldrig för toa, men senast jag gjorde det var 2019 i Londons tunnelbana. De som åkt där vet att det är massiva gångar överallt och är man nödig där nere så finns det inte mycket val. Minns inte vad det kostade, men det var i alla fall för mycket. Köa fick man göra också för att sedan få betala för att slippa pissa på sig. Det är förnedrande. Hade man inte hunnit och pissat på sig så hade man väl blivit gripen för publik urinering. Det är så världen ser ut nu. Betala för att få pissa och gör du det ändå så griper vi och bötfäller dig. Sjukt!
Citera
2026-08-11, 14:13
Medlem
För att man helt enkelt hatar Swish?
Jag hatar Swish.

Kände mig tvingad att skaffa eländet pga försäljning på Tradera och försäljning i samband med marknader, vid det sistnämnda nämner jag alltid att jag föredrar kontanter men skulle tappa så mycket i försäljning om jag inte kan ta betalt också med Swish.

Smidigt förresten...

Kontanter: Jag tar fram en hundring ur fickan, ger dig den, du ger mig varan. Slut.

Swish: Jag loggar in i telefonen, letar reda på apphelvetet, loggar in med BankID, dålig signal så jag måste försöka fyra gånger innan det funkar, "vilket nummer var det nu?", "Johan Anderssons bluff och båg AB stämmer det?", BankID igen, visar upp telefonen så du kan klicka på skärmen och se att det inte är en screenshot. Slut. Om jag inte vill dubbelkolla i min egen telefon att jag fått pengarna förstås... Under hela tiden har kön bakom ökat...

Ja, skitsmidigt.

Sen... Alla elektroniska lösningar gör att man ger bort kontrollen till någon annan. Skatteverket kan kolla dina transaktioner, Kronofogden, ryssen, etc etc. Kontanter är ospårbara. Oavsett om man är kriminell eller inte är den friheten ett större värde för mig än att "smidigt" kunna betala en parkering.

Har inget med att "vara modern" att göra.
Senast redigerad av parseaus 2026-08-11 kl. 14:18.
Citera
2026-08-11, 14:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Varför skulle man? Använd kontanter istället.
Precis kontanter har alltid funkat och kommer alltid att funka
Citera
2026-08-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parseaus
Kontanter: Jag tar fram en hundring ur fickan, ger dig den, du ger mig varan. Slut.

Så enkelt går det ju sällan...
Varan kostar 83kr, man har en hundralapp. Sen börjar det, har du 3 kr så får du en tjuga? Eller en tvåhundra ndra, du har inte mindre? Osv.

Som tex i Tyskland där man fortfarande måste hålla på med kontanter och de.blir tjuriga om man inte har nästan exakta pengar.
Citera
2026-08-11, 14:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parseaus
För att man helt enkelt hatar Swish?
Jag hatar Swish.

Kände mig tvingad att skaffa eländet pga försäljning på Tradera och försäljning i samband med marknader, vid det sistnämnda nämner jag alltid att jag föredrar kontanter men skulle tappa så mycket i försäljning om jag inte kan ta betalt också med Swish.

Smidigt förresten...

Swish: Jag loggar in i telefonen, letar reda på apphelvetet, loggar in med BankID, dålig signal så jag måste försöka fyra gånger innan det funkar, "vilket nummer var det nu?", "Johan Anderssons bluff och båg AB stämmer det?", BankID igen, visar upp telefonen så du kan klicka på skärmen och se att det inte är en screenshot. Slut. Om jag inte vill dubbelkolla i min egen telefon att jag fått pengarna förstås... Under hela tiden har kön bakom ökat...

Ja, skitsmidigt.

Sen... Alla elektroniska lösningar gör att man ger bort kontrollen till någon annan. Skatteverket kan kolla dina transaktioner, Kronofogden, ryssen, etc etc. Kontanter är ospårbara. Oavsett om man är kriminell eller inte är den friheten ett större värde för mig än att "smidigt" kunna betala en parkering.

Har inget med att "vara modern" att göra.
Att sälja saker på marknader eller privat och ta betalt med swish funkar inte u längden banken ställer en massa frågor och kollar upp var enda krona som gått ut eller in på kontot som man blir tvungen att förklara, har man inte swish behöver man inte heller vara orolig för bedrägerier hur vet jag inte men vet folk som blivit av med pengar varav en som blev av med 15.000 kr för någon köpte dator i en affär
Citera
2026-09-10, 01:30
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vem är så jävla dum som kom på att man ska koppla Swish med ett mobilnummer? Mobilnummer kan ändras, man är inte längre anonym, telefonnummer är sökbara över allt vilket gör att man kan skicka en betalningsansökan till vem som helst.
Citera
2026-09-10, 03:55
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla

För att inte vara en lodis?

Till och med jag har dock Swish men har inga pengar eller affärer i Sverige ändå, men kan vara bra om man besöker eländet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in