2022-10-15, 11:19
Medlem
Gautamas avatar
Jag jobbar på ett multinationellt företag som säljer avancerade tekniska produkter världen över. Jag har nu efter många år fattat att säljarna tjänar väldigt bra då de får procent på varje order de drar in. Nu vill jag också bli säljare. Problemet är att jag har ingen aning om vad yrket kräver för färdigheter. Kan man fuska sig igenom det liksom?

Vad säger flaskback-expertisen?
Citera
2022-10-15, 11:23
Medlem
XaoqcHs avatar
Sälj är väl ett av få yrken där man faktiskt inte behöver högre utbildning. Är man driven, utåtriktad och smart kan man lista ut vägen till framgång med hjälp av bra kollegor. Undantaget är väl om produkterna faktiskt kräver högre utbildning för att använda eller för trovärdigheten.
Citera
2022-10-15, 11:25
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Jag jobbar på ett multinationellt företag som säljer avancerade tekniska produkter världen över. Jag har nu efter många år fattat att säljarna tjänar väldigt bra då de får procent på varje order de drar in. Nu vill jag också bli säljare. Problemet är att jag har ingen aning om vad yrket kräver för färdigheter. Kan man fuska sig igenom det liksom?

Måste vara lite elak först, det här är ju ändå Flashback . Efter flera år har du förstått att ett tekniskt företag har säljare!?

Nej, det krävs ofta ingen särskild utbildning, ditt företag utbildar dig i säljteknik om de tror på dig. Själv har jag varit säljare i bokbranschen en vända och fick då utbildning innan de släppte ut mig på fältet.

Men om du ska vara teknisk säljare, så behöver du givetvis ett tekniskt kunnande, ett tekniskt tänk och kunna förstå kundens behov. Det har du säkert redan. Kände en säljare inom kemiteknik, han drog in rejält med pengar.
Citera
2022-10-15, 11:28
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Måste vara lite elak först, det här är ju ändå Flashback . Efter flera år har du förstått att ett tekniskt företag har säljare!?
Nja, det är först nu jag förstått att de tjänar bra.
Citera
2022-10-15, 11:30
Medlem
Citat:

När du inte vet vad som krävs för att bli säljare på det företag du arbetar på får mig att säga BLIV VID DIN LÄST:-)
Citera
2022-10-15, 11:33
Medlem
Citat:

Sälj är en sak som du har eller inte har, det är en viss gen. I mångt och mycket handlar det om att se kundens behov och företagets.

Nu pratar jag inte om säljare på elgiganten även om många börjat där.

Säljare som är duktiga är en bristvara.
Citera
2022-10-15, 11:46
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Låter som du ska vara kvar på golvet och knega, när du inte förstår säljares "kunskaper"
Citera
2022-10-15, 12:25
Medlem
olasvenssons avatar
Jag gick på Säljhögskolan. Fanns två olika utbildningar, en Nationell utbildning och en Internationell utbildning. Du ska välja Internationell utbildning. Cirka 80 poäng. Lycka till.
Citera
2022-10-15, 15:03
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag gick på Säljhögskolan. Fanns två olika utbildningar, en Nationell utbildning och en Internationell utbildning. Du ska välja Internationell utbildning. Cirka 80 poäng. Lycka till.
Vad lärde du dig?
Citera
2022-10-15, 17:31
Medlem
Citat:

Som någon annan skrev säljer är något man är och har i sig. D v s hur man är i kontakt med andra osv. Utbildning beror ju helt på vad du ska sälja. Säljer du avancerad teknisk utrustning så skulle du nog behöva utbildning. Men ska du jobba i någon butik, eller sälja bilar inte lika mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in