• 1
  • 2
2022-10-15, 00:10
Medlem
Hej! Varit med om mycket skit senare åren. Alkohol har blivit en del av mitt liv på grund av flera dödsfall i familjen.

Jag är nyfiken på hur alkoholen påverkar mig fysiskt.

Jag estimerar att jag konsumerar ca. 2 flaskor vin i veckan, eventuellt 3. Det går i perioder och vissa veckor ligger jag kring 0 - 0.5 flaskor vin

Vad anses vara skadligt i form av buksportkörtelinflammation eller liknande kroniska sjukdomar?
Citera
2022-10-15, 00:16
Medlem
Svavelbryggas avatar
Två flaskor vin i veckan är lugnt, särskilt om det är mindre ibland. Oroa dig vid typ en flaska om dagen.
Citera
2022-10-15, 00:22
Medlem
olasvenssons avatar
Två flaskor vin i veckan låter för mycket.
Citera
2022-10-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villevilsen
Hej! Varit med om mycket skit senare åren. Alkohol har blivit en del av mitt liv på grund av flera dödsfall i familjen.

Jag estimerar att jag konsumerar ca. 2 flaskor vin i veckan, eventuellt 3. Det går i perioder och vissa veckor ligger jag kring 0 - 0.5 flaskor vin

Vad anses vara skadligt i form av buksportkörtelinflammation eller liknande kroniska sjukdomar?
Två flaskor om dagen är farligt,
men två flaskor i veckan är väl typ genomsnittligt.
Citera
2022-10-15, 00:38
Medlem
En flaska vin om dagen är väl helt normalt? Fråga fransoserna!
Citera
2022-10-15, 00:40
Medlem
När jag var ute på halis så drack jag typ alltid två boxar vin och 20-30 7.2or i veckan.
Jag klarade mig finfint
( Nu dricker jag väldigt sällan )
Citera
2022-10-15, 00:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Två flaskor vin i veckan är lugnt, särskilt om det är mindre ibland. Oroa dig vid typ en flaska om dagen.

För en fullvuxen man ligger nog gränsen på en flaska rödvin/dag. Nästan exakt. (En man på minst 90 kilo och 190). Men även det är för mycket, givetvis. Ska det vara "helt ofarligt" så två-tre flaskor i veckan. Observera att man blir magsur av vin, så vinet bör kompletteras med Samarin, för undvikande av magsår vid sådana mängder.
Citera
2022-10-15, 00:51
Medlem
ShotsFireds avatar
När du utsätter dig själv eller andra för fara.
Alkohol är ett gift som leder till att organen skadas. That’s it.

Lagom är bäst.
Vad som är lagom är olika från person till person.
Citera
2022-10-15, 00:53
Medlem
StonedMonkeys avatar
Enligt 1177

Citat:
Alkohol är den vanligaste orsaken till kronisk inflammation

Den vanligaste orsaken till kronisk inflammation är att man har druckit mycket alkohol i flera år.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...kspottkorteln/

Tycker det är väldigt vagt. Men jag har druckit dubbelt så mycket som dig dom senaste 5 - 6 åren, inte dagligen men i princip, och mår bra. Har ju inte kollat upp hur min bukspottkorteln men gissar att man märker när den blir sämre.

Upplever du några biverkningar av din konsumtion, eftersom du frågar?

Här är en ganska pedagogisk video om hur alkohol påverkar din kropp

https://m.youtube.com/watch?v=KWQpV9_kUUM
Citera
2022-10-15, 01:38
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Två flaskor vin i veckan låter för mycket.

Fast nä
Citera
2022-10-15, 01:46
Medlem
lyxelitistens avatar
Kom tillbaka när du sänker två flaskor på en kväll och gråter dig till sömns med tanken på frälsning innan du slocknar.

Låter som att du klarar dig.
Citera
2022-10-15, 12:07
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:

Maten du sätter i dig har lika stor/liten påverkan som det du dricker.

Som sagt, om du har normal kroppsbyggnad så kommer två flaskor vin per vecka inte göra vare sig från eller till på den fysiska hälsan.

Läs på om hur maten påverkar dig, vegetabilisk olja, kolhydrater, soja, frukt och vegan mat generellt.

Ät kött. Nötkött från bra bondgård.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in