• 1
  • 2
2022-10-14, 21:45
Medlem
peergs avatar
I år har jag och äldste grabben för första gången odlat chili från frö tillsammans. Brukar bli tomater i vanliga fall, men i år ville han testa chili så vi körde på det istället. Vi har blivit med trädgård ganska nyligen så det kan hända att vi gick lite till överdrift.

Så nu står vi dock här på höstkanten med enorma mängder färska chilifrukter som vi inte kommer hinna äta upp innan de blir gamla, eftersom frugan och lillebror skyr stark mat som pesten.

Jag planerar att torka en del och kanske hacka och frysa in i små portionspaket men där tar min fantasi slut. Funderar på chilisås. Det borde väl gå att frysa in?

Vad skulle ni göra med ca tre liter färsk chili? Sorterna är Vampire (mild) och Habanero (inte mild).
Citera
2022-10-14, 21:52
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
I år har jag och äldste grabben för första gången odlat chili från frö tillsammans. Brukar bli tomater i vanliga fall, men i år ville han testa chili så vi körde på det istället. Vi har blivit med trädgård ganska nyligen så det kan hända att vi gick lite till överdrift.

Så nu står vi dock här på höstkanten med enorma mängder färska chilifrukter som vi inte kommer hinna äta upp innan de blir gamla, eftersom frugan och lillebror skyr stark mat som pesten.

Jag planerar att torka en del och kanske hacka och frysa in i små portionspaket men där tar min fantasi slut. Funderar på chilisås. Det borde väl gå att frysa in?

Vad skulle ni göra med ca tre liter färsk chili? Sorterna är Vampire (mild) och Habanero (inte mild).

Jag och brorsan torkade en del chilis, vissa grovhackade och andra malen. Sen gjorde brorsan egen typ av chilisås, där man hjälpte till men har glömt bort ingredienserna. Se bara till att glasburkarna är klinskt rena och sedan hetta upp chilin.. (De behövs inte frysas in utan hålla det svalt och mörkt)

Litet tips, när du skär i chilin, rör inte ögat vilket jag utan att tänka på gjorde.. Vart lite så där kul i en halvtimma.

Edit: Det blev en hel del tomater över oxå hade vi i lite chilis och fryste in. Alltså vi krossade tomaterna, sen i fryspåse, suga ut all luft.
Senast redigerad av EastClintfood 2022-10-14 kl. 21:59.
Citera
2022-10-14, 22:12
Medlem
4yoonlys avatar
Specifika saker med chili?

https://www.tasteline.com/recept/chilitryffel/ (Så jävla underbart!)
https://www.koket.se/mitt-kok/tommy-...ki/texas-chili (Gör den betydligt starkare med er Chili annars följ receptet.. något av det godaste som finns)

Men annars som du säger, gör olika såser! Sweet chilisås, gör extra stark tacosås osv osv som du kan frysa in...

Och som du även säger, torka!

Ge bort? Gör lite egna kryddmixer (X-hot versioner med Chili)...

Känner du någon som har korvstoppare? egna extra hot Chorizo's?

Habaneros kan man aldrig ha för mycket av!

Har för mig jag smakat Vampire en hel del också (egen odlad) och den har en speciell smak, kan vara rätt hot den också vill jag minnas (i alla fall när man äter den färsk, men går bort relativt snabbt).
Citera
2022-10-14, 22:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peerg
Tre liter är inte hysteriskt mycket. Jag skulle torkat, fryst in och sedan gjort en rejäl sats sriracha. Den i receptet nedan beräknas hålla i sex månader, tror dock man kan ha den längre.

Sedan kanske du kan ge bort lite.

https://www.aftonbladet.se/matdryck/...r-du-den-sjalv
Citera
2022-10-14, 23:21
Medlem
Att frysa in, ser jag inte riktigt vitsen med. Jag tar hem en hygglig laddning var gång jag besöker Thailand. Både färsk och flakes. Den färska lägger jag i en öppen papperspåse i skafferiet, där den torkar. Viktigt att inte tvätta den, då den tydligen har nåt självkonserverande ämne i sig som gör att den inte ruttnar. Perfekt att ta en frukt, eller två, och bryta sönder ner i grytan/soppan. Varar hur länge som helst utan att tappa stinget.
Flakes använder jag mest att hotta upp nåt som kanske inte ska långputtra, eller redan ligger på tallriken.
Senast redigerad av Badsituation 2022-10-14 kl. 23:24.
Citera
2022-10-15, 00:55
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tre liter är inte hysteriskt mycket. Jag skulle torkat, fryst in och sedan gjort en rejäl sats sriracha. Den i receptet nedan beräknas hålla i sex månader, tror dock man kan ha den längre.

Sedan kanske du kan ge bort lite.

https://www.aftonbladet.se/matdryck/...r-du-den-sjalv

3liter chili är inte mycket? Du är ju fan född igår, sett dig tramsa i andra trådar
Citera
2022-10-15, 00:57
Medlem
ArgusOnes avatar
Gör chilisås, ha det i maten eller frys in. Inte svårt.
Citera
2022-10-15, 01:02
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
3liter chili är inte mycket? Du är ju fan född igår, sett dig tramsa i andra trådar
Det är mycket, men inte hysteriskt mycket, vilket var vad jag skrev.
Citera
2022-10-15, 01:09
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är mycket, men inte hysteriskt mycket, vilket var vad jag skrev.

Vad skulle du göra med 3l chilis???
Citera
2022-10-15, 01:10
Avstängd
Tog bara någon random video, givetvis skall du torka och göra chilipulver? https://www.youtube.com/watch?v=6-II...enthumbsGarden
Citera
2022-10-15, 01:10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Vad skulle du göra med 3l chilis???
Det jag skrev, frysa in en del, torka en del och sedan göra sriracha och kanske någon annan sås av resten.
Citera
2022-10-15, 01:53
Medlem
Torka, håller länge om tort.
Går ju alltid göra chillisås på delar senare om man vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in