Citat:
Ursprungligen postat av
peerg
I år har jag och äldste grabben för första gången odlat chili från frö tillsammans. Brukar bli tomater i vanliga fall, men i år ville han testa chili så vi körde på det istället. Vi har blivit med trädgård ganska nyligen så det kan hända att vi gick lite till överdrift.
Så nu står vi dock här på höstkanten med enorma mängder färska chilifrukter som vi inte kommer hinna äta upp innan de blir gamla, eftersom frugan och lillebror skyr stark mat som pesten.
Jag planerar att torka en del och kanske hacka och frysa in i små portionspaket men där tar min fantasi slut. Funderar på chilisås. Det borde väl gå att frysa in?
Vad skulle ni göra med ca tre liter färsk chili? Sorterna är Vampire (mild) och Habanero (inte mild).
Jag och brorsan torkade en del chilis, vissa grovhackade och andra malen. Sen gjorde brorsan egen typ av chilisås, där man hjälpte till men har glömt bort ingredienserna. Se bara till att glasburkarna är klinskt rena och sedan hetta upp chilin.. (De behövs inte frysas in utan hålla det svalt och mörkt)
Litet tips, när du skär i chilin, rör inte ögat vilket jag utan att tänka på gjorde.. Vart lite så där kul i en halvtimma.
Edit: Det blev en hel del tomater över oxå hade vi i lite chilis och fryste in. Alltså vi krossade tomaterna, sen i fryspåse, suga ut all luft.