• 2
  • 3
2022-10-27, 07:39
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Som en annan användare innan sa så är identitet ett mänskligt koncept vilket jag köper,så de blir en icke fråga, eller ska man tolka det som Leibniz monad att det inte går att studera via vetenskaplig materialism, då den är immateriell.
Ja, alltså, alla koncept som existerar, och potentiellt sett kan existera, är ju mänskliga, så att säga. Oändligheten inkluderad.
Citat:
Eller menar Leibniz samma sak, att immateriell är detsamma som ett mänskligt koncept?
Att något är immateriellt är ett koncept, ja.

Leibniz menar är att något som är immateriellt inte är bundet av spacetime. En monad är immateriell och ej bunden av tid och rum.

På samma sätt som att vetenskaplig materialism inte kan studera ett svart hål så kan vetenskaplig materialism inte studera eller "peka på" en monad. En monad är överallt och ingenstans. Man kan lika lite studera och utföra experiment på en monad via vetenskaplig materialism som man via vetenskaplig materialism kan utföra experiment på, och studera, vad som fanns innan Big Bang.

"Den inringade punkten användes av Pythagoréerna och senare greker för att representera den första metafysiska "varelsen", monaden, "det absoluta"."

https://en.wikipedia.org/wiki/Monad_(philosophy)

"All is number."
-Pythagoras

Leibniz insåg att detta stämde.
Citera
2022-10-28, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag ser inte att "upplagor" har med saken att göra. (?)
Tre stjärnor kan bilda en stjärnbild. En ensam stjärna kan det inte. Det var vad jag sa.

Ja vi menade samma sak här. en partikel kan inte skapa någon identitet, men flera partiklar i en viss konfiguration kan enligt vissa identitets tolkningar ses som en unik identitet.

Citat:
Ja det är väl ett rimligt antagande? Matematiken förutsätter att alla cirklar och alla ettor är identiska till exempel.
Men sedan lever vi uppenbarligen inte i en värld av "perfekta cirklar", så vår intuition säger ifrån och leder oss till paradoxen. Eller tror du att det finns en verklig paradox?

Det är inte nödvändigtvis ett rimlgit antagande. Ja två cirklar eller något annat med materialistisk manifestation må våra identiska och bestå av samma sorts partiklar och partikelkonfiguration. Men den viktiga skillnaden ligger i att de består av samma "sorts" partiklar, och inte "samma" partiklar. Så om jag har sönder cirkel 1, så kommer inte den andra likadana cirkeln gå sönder, eftersom det inte är samma partiklar, men kan så må vara om man kollar på kvantnivå, att allt är samma partiklar, men bara olika sannolikheter på en våglängd vilket Nerdnerd var inne på i ett tidigare inlägg.[/quote]

Citat:

Rätt intressant att en död och en levande person innehåller samma partiklar. Det är bara en fråga om konfiguration.
mja, tekniskt per definition så avdunstar väl en del partiklar och reagerar med syre och annat, så det är dels annan partikelkonfiguration, men också ett annat antal partiklar.
Citera
2022-10-28, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Ja, alltså, alla koncept som existerar, och potentiellt sett kan existera, är ju mänskliga, så att säga. Oändligheten inkluderad.

Nja det finns ju koncept som från början härstämmar från verkligheten. Fenomen i naturen med oändliga betingelser är ett verkligt faktum, bortom människan konceptskapande.

Citat:
Leibniz menar är att något som är immateriellt inte är bundet av spacetime. En monad är immateriell och ej bunden av tid och rum.
Jag gillar verkligen hans förklaring. Den är så on point. Sylvass träffande beskrivning.
Citat:
På samma sätt som att vetenskaplig materialism inte kan studera ett svart hål så kan vetenskaplig materialism inte studera eller "peka på" en monad. En monad är överallt och ingenstans.
Koncept som inte existerar i verkligheten annat än inbäddad verklighet sprunget från människans tankar kan väl ändå ibland ha vissa lokala band? Rätt och fel hos människan, är väl ändå lokaliserat till kulturen hos människan och konceptet antyder indirekt att det endast är lokaliserat till oss på jorden.
Citera
2022-10-28, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, du förstår inte vad identisk betyder i detta fall: samma, bara i flera upplagor. Alltså verkligen samma. Det är därför de styrs av Fermi-Dirac-statistik (eller Bose-Einstein när det gäller bosoner som t ex fotoner). Elektroner är inte bara likadana, de är identiska. De har verkligen inte någon unik identitet.

Du menar att allt som existerar består av SAMMA partikel, men bara på olika sannolikheter på en våglängd om vi förenklar det enligt gängse kvantteori?
Citera
2022-10-30, 18:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Men hur går det här ihop med Pauliprincipen: "Pauliprincipen, dvs att två elektroner i samma atom måste ha olika tillstånd".

Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Du menar att allt som existerar består av SAMMA partikel, men bara på olika sannolikheter på en våglängd om vi förenklar det enligt gängse kvantteori?
Ledsen att jag inte är mer aktiv i tråden. Har inte så mycket tid för annat än sånt som är rätt enkelt för mig att skriva om, vilket inte gäller kvant. Att jag själv tycker mig förstå saker är ju inte samma sak som att det skulle vara enkelt att skriva om det.

Så jag genar nu lite med en länk som jag tycker tar upp ämnet på ett bra sätt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Identical_particles
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här