Citat:
Ursprungligen postat av
stroganof
Ja en partikel som existerar i flera upplagor, kan ju inte bilda ett unikt mönster, eftersom det endast består av en partikel. Ja enligt det mänskliga konceptet är ju identitet vår unika partikel konfiguration.
Jag ser inte att "upplagor" har med saken att göra. (?)
Tre stjärnor kan bilda en stjärnbild. En ensam stjärna kan det inte. Det var vad jag sa.
Citat:
Däremot uppstår en paradox. Om det finns två likadana partikelkonfigurationer har dom då samma identitet?
Ja det är väl ett rimligt antagande? Matematiken förutsätter att alla cirklar och alla ettor är identiska till exempel.
Men sedan lever vi uppenbarligen inte i en värld av "perfekta cirklar", så vår intuition säger ifrån och leder oss till paradoxen. Eller tror du att det finns en verklig paradox?
Citat:
Om jag dödar ena människan, så kommer ju inte den andra människan med samma partikelkonfiguration också dö, så därför blir det tveksamt att påstå att de har samma identitet, men vad vet jag, det kanske ryms inom definitionen av identitet som inte är större än så i sin mening.
De var identiska tills du interagerade med den ena konfigurationen.
Att interagera är att konfigurera. Du konfigurerar om den ena. Efter det har de uppenbarligen olika konfiguration där den ena kallas död och den andra levande.
Rätt intressant att en död och en levande person innehåller samma partiklar. Det är bara en fråga om konfiguration.