2022-10-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Viktigt uttryck dock, vad skulle du ersätta det med?

Viktigt uttryck? 🤔

Det handlar ju inte om att ersätta uttrycket, uttrycket har ju ersatt fullt gångbara svenska uttryck. Som tex växa, utöka, expandera.
Så det handlar om att återgå till ordningen!

”Skala upp” gör sig inte i svenskan. Man skalar lök, potatis och banan. Man övar på skalor. Och bygger modeller i en viss skala.
Men man uppskalar inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Rotation, skalning och translation... Vad skulle du säga?
Skalning kan ju vara både "förstora" och "förminska"

Se svar ovan
Citera
2022-10-16, 10:55
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Viktigt uttryck? 🤔

Det handlar ju inte om att ersätta uttrycket, uttrycket har ju ersatt fullt gångbara svenska uttryck. Som tex växa, utöka, expandera.

”Skala upp” gör sig inte i svenskan. Man skalar lök, potatis och banan. Man övar på skalor. Och bygger modeller i en viss skala.
Men man uppskalar inte.

Se svar ovan
Du svarade inte på frågan. Skala används för både förstoring och förminskning. Ska du alltså ersätta ordet med två ord, bara för att svenska språket annars är otillräckligt?
Gissa varför det började användas...

Dessutom används det i mening "applicera skalfaktor" där det du omvandlar till kanske inte ens har en egen storhet, t.ex omvandling mellan fysisk signal och logiskt värde (gå från volt till "banan" eller "korvkiosk")
Citera
2022-10-16, 12:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Japp, det kommer från engelskan

Hur vet du det och vad har du för belägg för det?
Citera
2022-10-16, 14:00
Medlem
TrongBalkongs avatar
En av de mer dummare är ändå folk som på något förvridet sätt lyckas översätta engelskans literary till litterärt. Blir totalt fel, låter efterblivet, använd bokstavligen.
Citera
2022-10-16, 14:04
Medlem
-Orko-s avatar
”Stalkare” från engelskans ”stalker” ligger så illa i munnen att man kräks, skrattar och gråter samtidigt.
Citera
2022-10-16, 16:48
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
På kvällsnyheterna på tv och i radio säger de "tack för nu" när sändningen slutar. Det får mig att vilja sticka mig i ansiktet med en sprättare.
Citera
2022-10-16, 17:19
Medlem
KohPhangans avatar
"När skiten träffar fläkten" hörde jag för ett tag sen, kom jag på. Haha
Citera
2022-10-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Viktigt uttryck? 🤔

Men man uppskalar inte.

Se svar ovan

Men att ta en specifik företeelse som fungerar småskaligt och se till att det fungerar storskaligt är någonting som är viktigt att kunna beskriva i näringslivet. Substantivet skala är ju inte taget från ordet skal.
Citera
2022-10-17, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
På snabbmatsstället Subway finns två storlekar på mackorna. Den lilla är ungefär 15 cm och den andra är drygt 30 cm och kallas ”footlong”.

Åh nej, du har rätt. "Footlong" måste ju vara det töntigaste ordet på länge. Fotlång lät alldeles för svenskt i deras smak.
Citera
2022-10-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Högland.
Jaha? Det är ju ett helt vanligt svenskt ord. Tråden handlar väl om dåliga översättningar av engelska ord?
Citera
2022-10-18, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Tråden handlar väl om dåliga översättningar av engelska ord?

Antog att ordet var taget från highland eftersom jag tycker det låter så fult och försvenskat.
Citera
2022-10-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Donut tycker jag är dumt när "munk" funnits i flera år.

Det mera beskrivande ordet 'munkring' är vanligt i Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in