2022-10-14, 23:17
Medlem
HanMedPinnens avatar
Väldigt få saker irriterar mig tillnärmelsevis lika mycket som när folk använder 'lämna' som intransitivt verb.

"Annie Lööf har misslyckats och måste lämna.", "Det är sent så vi ska nog lämna nu." Helvette!

VAD FAN SKA NI LÄMNA FÖR NÅGOT? Man lämnar något, man kan inte bara lämna. Den enda dylika användning jag tål, alltså av ordet 'lämna' utan objekt, är föräldrar som hämtar och lämnar på dagis. Möjligtvis är det ok att lämna om det finns något annat väldigt klart underförstått som man lämnar, men bara då. Det är fanimej en förutsättning.

Skärp er!

Bara tanken på skiten ger mig ökad puls, jag blir arg helt enkelt. Och jag som skulle sova. Nu måste jag nog titta på bilder på söta djur eller dra en runk eller något för att lugna ner mig...
Citera
2022-10-14, 23:33
Medlem
HotPopcorns avatar
Min flickvän är expert på detta. Hon pratar engelska fast med svenska ord. Och då är hon ändå infödd svenska. Vet inte vad som är problemet.

Hon kan häva ur sig saker som t.ex. "jag kan det här stället" istället för "jag hittar i det här området" eller vad hon nu vill ha sagt. När hon pratar är det bara den ena dåliga översättningen efter den andra. Det är tur jag kan utbilda henne ibland.
Citera
2022-10-14, 23:36
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
"Daterad" i betydelsen att något är gammalt. Daterad på svenska betyder åldersbestämd. Jag har provat med förgamlad i talspråk och det tycker jag fungerar bättre.
Citera
2022-10-15, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
"Daterad" i betydelsen att något är gammalt. Daterad på svenska betyder åldersbestämd. Jag har provat med förgamlad i talspråk och det tycker jag fungerar bättre.

Vad är det för fel på det korrekta ursvenska ordet "utdaterad"? Är alla ord som är nyare än 400 år skit?
Senast redigerad av kalleboool 2022-10-15 kl. 00:20.
Citera
2022-10-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Ett uttryck jag länge irriterat mig på är öppna upp ....räcker det inte med att öppna. Kommer från engelskans Open up ...
..
Ja minst sagt irriterande. Tror det kommer från alla Bachelorprogrammen där de ska open up hela tiden .
Däremot tror jag att uttrycket hata på någon kommer från dålig svenska av tex araberna .Så irriterande med detta förfall av vårt svenska språk.
Citera
2022-10-15, 03:24
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KohPhangan
Vad fan ska "picklad" betyda? Aldrig hört
Inte? Det är ganska vanligt förekommande i restaurangmenyer med exempelvis "picklad rödlök" och betyder alltså inlagd rödlök i detta sammanhang.

Från engelskans "pickled".
Citera
2022-10-15, 03:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

"förgamlad" finns inte, men däremot "föråldrad".
Citera
2022-10-15, 03:47
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Mord med kniv är "knivmord", inte "knivning".
Nähädu, efter några timmar på en lokalnätverksfest så har jag fått veta att det heter niffa.

"Skit också, han niffade mig"
Citera
2022-10-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Nähädu, efter några timmar på en lokalnätverksfest så har jag fått veta att det heter niffa.

"Skit också, han niffade mig"
Hur uttalas det? Najfa?
Citera
2022-10-15, 07:52
Medlem
Inte min tekopp

Från engelskans not my cup of tea.

Låter totalt imbecillt.
Citera
2022-10-15, 07:55
Avslutad
Donut tycker jag är dumt när "munk" funnits i flera år.
Citera
2022-10-15, 09:20
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Vad kommer härnäst? Att benämna sin fot som foot?

På snabbmatsstället Subway finns två storlekar på mackorna. Den lilla är ungefär 15 cm och den andra är drygt 30 cm och kallas ”footlong”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in