2022-10-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Azov är sargad men finns fortfarande. Delar av Azov strider även med Kraken enheten.

"Utbrytarrepublikerna" kommer återbördas till Ukraina innan mars 2023. Dina 300.000 man kommer utplånas långt innan dess. Det rör sig ju trots allt om medelålders ryska män utan utbildning. Det kanske tar tid att döda dem men inte mycket mer, något motstånd värt namnet kommer de inte kunna bjuda.

Om din konvoj smälte bort eller inte är faktiskt ointressant. Det intressanta är att detta monumentala klantangrepp misslyckades totalt och fick dra sig tillbaka med blodig stjärt.

Det bästa hade såklart varit om konvojen utplånats men nu blev det inte så. Det övergripande syftet för Ukraina uppnåddes dock helt klart, hotet mot Kiev upphörde.

Det är inte ”mina” 300000 man, ej heller ”min” konvoj, fånig retorik, lägg av.

Det är just denna retorik jag vänder mig mot, man hånar och förminskar, förmodligen som en skyddsmekanism för att det som händer är för obehagligt att hantera, trist. ☹️
Citera
2022-10-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Att kalla in 300k personer, innebär detta per automatik 300k soldater mobiliserade?
(finns det utrustning? finns det passande befattningar till alla? har man användning för alla, finns det förband? klarar man av att transportera dessa förband till stridszonen?osv)

Även om svaret på dessa frågor är ja, så måste man göra något konstruktivt/destruktivt med denna människomassa.

Numerär överlägsenhet var kanske bra förr, men man kan inte nöja sig med att "räkna ihjäl" fienden idag.

Helt rätt! Jag tror svaret på alla de frågorna säkert är nej, eller ”nja”, 300000 mobiliserade betyder inte 300000 fullutrustade, färdigutbildade vid fronten. Men det är ändå en betydande andel soldater, och som garnison för att försvara erövrade områden så är det nog ett stort bekymmer för Ukraina och väst.
Citera
2022-10-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Detta var dock en engångshändelse eftersom den uppkom på grund av brist på personal på den ryska sidan. Det är nu åtgärdat i och med den delvisa mobiliseringen. Den här frontbefästningen är ett sätt att stoppa sådana räder samtidigt som man sparar på bemanningen jämfört med tidigare. Dvs ryssarna har kompetensutvecklat sig själva som reaktion på ett bakslag.

Tillåt mig gapskratta. De "kompetenta" ryska soldaterna är ersatta av personer med ca 10 dagars militär utbildning...

Ryssen har knappast hunnit "kompetensutveckla". Det tar minst 6 månader att omvandla civila till fungerande militära förband. Den kortaste värnplikten Sverige hade var 7.5 månader och det var i precis underkant att få militära förband som är dugliga. Ryssen är inte riktigt där om man säger så...

Sen kan du inte spara på bemanning. Om linjen är svagt bemannad så kommer Ukraina att slå igenom den. Om linjen är svagt bemannad behövs stora rörliga förband bakom fronten som kan sättas in där Ukraina angriper. Dessa förband finns ej. Det är en tunn linje med outbildade människor och sedan ingenting bakom.
Citera
2022-10-15, 19:11
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Detta var dock en engångshändelse eftersom den uppkom på grund av brist på personal på den ryska sidan. Det är nu åtgärdat i och med den delvisa mobiliseringen. Den här frontbefästningen är ett sätt att stoppa sådana räder samtidigt som man sparar på bemanningen jämfört med tidigare. Dvs ryssarna har kompetensutvecklat sig själva som reaktion på ett bakslag.

De har "kompetensutvecklat" sig till 1918... Menar du att det är ett steg framåt eller bakåt i kompetens? Kan man utvecklas bakåt i kompetens? Är inte det en självmotsägelse? Du menar också, om jag förstår dig rätt, att bristen på personal som uppkommit på grund av utplånandet av VDV, marininfanteriet och första gardespansararmén kan åtgärdas av diverse snabbt ihoprafsat folk. Folk som kanske har, eller möjligen inte har, en rysk värnplikt bakom sig för fan vet hur länge sen. Din analys är som vanligt skarp som en brödkavel. Ingen kompetensutveckling där inte... Ryska arméns totala flopp är en "engångshändelse" som pågått sen den 24/2. Att försöka bygga en silkespapperstunn linje av fasta försvarsverk av uråldrigt snitt är bara en fortsättning på samma "engångshändelse".
Citera
2022-10-15, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Helt rätt! Jag tror svaret på alla de frågorna säkert är nej, eller ”nja”, 300000 mobiliserade betyder inte 300000 fullutrustade, färdigutbildade vid fronten. Men det är ändå en betydande andel soldater, och som garnison för att försvara erövrade områden så är det nog ett stort bekymmer för Ukraina och väst.
Jag delar inte din optimism.
Vad får dig att tro att dessa 300 000 man, utan aktuell utbildning eller optimalt utrustade, ska prestera bättre än den yrkesarme, som redan är på plats?
Citera
2022-10-15, 19:26
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Samtidigt får vi inte glömma att det är förbandet inte
bara de enskilda soldaterna som strider och ett väl övat förbands stridsvärde är så mycket mer än summan av de enskilda soldaterna.
För att komma så långt krävs det månader av samövning, har Ryssland denna tiden?
Citera
2022-10-15, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Jag delar inte din optimism.
Vad får dig att tro att dessa 300 000 man, utan aktuell utbildning eller optimalt utrustade, ska prestera bättre än den yrkesarme, som redan är på plats?

Det är ju det jag säger att jag inte tror, men som garnison för att försvara tagna områden så kan det säkert fungera bra.
Citera
2022-10-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Samtidigt får vi inte glömma att det är förbandet inte
bara de enskilda soldaterna som strider och ett väl övat förbands stridsvärde är så mycket mer än summan av de enskilda soldaterna.
För att komma så långt krävs det månader av samövning, har Ryssland denna tiden?

Absolut, det är inte helt ultimat, men att komma tillbaka till det man lärde sig för 20 år sedan och sen börja arbeta med det i grupp går rätt snabbt.

Men som sagt, såklart är det inga superelitförband, men för uppgiften de kommer få funkar det säkert, sen växer de i den med tiden såklart.

Jag gissar att kriget nu går in i en ny fas, där Ryssland kommer gå på defensiven och överlåta initiativet till Ukraina, och satsa på att försvara sina nya områden.
Citera
2022-10-15, 19:43
Medlem
Citat:
Det är ju det jag säger att jag inte tror, men som garnison för att försvara tagna områden så kan det säkert fungera bra.
En person måste ju få utbildning på sitt vapen, var man ska stå och inte stå. Hur man skyddar sig mot vad, etc...

I det fall man inte utbildar de mobiliserade, kommer dessa att utgöra en fara, för sig själva och sina kamrater.

Motivationen hos en random etnisk Ryss, att försvara en leråker i Ukraina ska inte heller överskattas.
Citera
2022-10-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
En person måste ju få utbildning på sitt vapen, var man ska stå och inte stå. Hur man skyddar sig mot vad, etc...

I det fall man inte utbildar de mobiliserade, kommer dessa att utgöra en fara, för sig själva och sina kamrater.

Motivationen hos en random etnisk Ryss, att försvara en leråker i Ukraina ska inte heller överskattas.

De man mobiliserar har ju såklart fått utbildning, motsvarande svensk värnplikt eller ännu längre, ryssarna har dessutom sagt att de prioriterar de som har erfarenhet av strid (finns ju en del av dessa).
Citera
2022-10-15, 20:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Absolut, det är inte helt ultimat, men att komma tillbaka till det man lärde sig för 20 år sedan och sen börja arbeta med det i grupp går rätt snabbt.

Men som sagt, såklart är det inga superelitförband, men för uppgiften de kommer få funkar det säkert, sen växer de i den med tiden såklart.

Jag gissar att kriget nu går in i en ny fas, där Ryssland kommer gå på defensiven och överlåta initiativet till Ukraina, och satsa på att försvara sina nya områden.
Du tänker på något i stil med det gamla lokalförsvaret/landsstormen.
Citera
2022-10-15, 20:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
De man mobiliserar har ju såklart fått utbildning, motsvarande svensk värnplikt eller ännu längre, ryssarna har dessutom sagt att de prioriterar de som har erfarenhet av strid (finns ju en del av dessa).

Rysk värnplikt kan inte jämföras med svensk på särskilt många sätt. Dels har bara 10 % eller så genomgått den, dels handlar det om en tvåårig period med mycket bristfällig utbildning för flertalet. I stället har personalen använts som "svart arbetskraft", varit garnisonstrupper i oattraktiva hålor längs gränsen, övats på olika rätt meningslösa sätt.

Reservförbanden har heller inte hållits samman i sina utbildade förband, de har inte repetitionsutbildats, deras utrustning finns troligen inte alls eller ligger vanvårdad, i värsta fall på ett gärde utanför Tjeljabinsk. .

Den som utgår från att Rysslands 80-talsmässiga reservister på något sätt kan liknas vid svenska försvarets värnpliktsförband innan värnplikten tog en paus kommer att bli antingen besviken (soldaterna, deras anhöriga och alla Putinister) eller lättade (framförallt deras fiender).

Tyvärr kan Ryssland, med kärnvapen, liknas vid en råfull buse på stan med en osäkrad handgranat i var hand. Utan dessa hade saken varit litet enklare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in