2022-10-13, 22:20
Medlem
Fonns det ens folk som inte använder dubb däruppe?
Citera
2022-10-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är uppenbarligen en olyckdrabbad fordonstyp!
Dags att dra in dispensen?

"Vi har dispens utfärdad av Trafikverket för att köra med 90-tons malmekipage."

Dom hade ju troligtvis varit lika döda om dom kolliderat med ett 64 tons- eller 74 tonsekipage utan dispens. Malmbilarna är ju rätt frekventa på sträckan, så risken är ju rätt stor att det är en av dom som är inblandade när det sker en olycka.
Citera
2022-10-14, 00:22
Medlem
Citat:

Det är då en överdrift. Det här är första olyckan sedan 2019. Med tanke på att det går en lastbil var 8e minut dygnet runt året om på den 30 mil långa turen så skulle jag inte kalla det för en ”olycksdrabbad fordonstyp”.
Citera
2022-10-14, 00:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudoo
Det är då en överdrift. Det här är första olyckan sedan 2019. Med tanke på att det går en lastbil var 8e minut dygnet runt året om på den 30 mil långa turen så skulle jag inte kalla det för en ”olycksdrabbad fordonstyp”.

Du har nog rätt, men det dog väl en lastbilsförare också 2019 när han välte med ekipaget?
Citera
2022-10-14, 01:33
Medlem
Citat:
Du har nog rätt, men det dog väl en lastbilsförare också 2019 när han välte med ekipaget?

Kommer inte ihåg vilket år dom nya Kaunisbilarna kom. Northland hade väl en hel del singelolyckor med sina Scania, då kombinationen fyraxlad bil med sexaxlad vagn (3+3 axlar) sades vara riktigt ruggig att köra under vissa förhållanden. Kaunis Volvobilar är femaxlade, med en femaxlad vagn (2+3 axlar) Mer vikt på bilen iom en axel till där och två axlar istället för tre fram på släpet lär göra underverk för köregenskaperna.
Citera
2022-10-14, 04:20
Medlem
Citat:

Jag har för mig att dispensen berodde på bron över Tärendöälven. Två lastbilar fick inte mötas mitt på bron. En ny bro är på G för att klara de nya kraven.
Citera
2022-10-14, 07:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag har för mig att dispensen berodde på bron över Tärendöälven. Två lastbilar fick inte mötas mitt på bron. En ny bro är på G för att klara de nya kraven.

Jag tror att 90 ton är tyngre än man får köra utan dispens överhuvudtaget i Sverige. Tror 40 ton är max egentligen.
Citera
2022-10-14, 09:15
Medlem
Citat:
Jag tror att 90 ton är tyngre än man får köra utan dispens överhuvudtaget i Sverige. Tror 40 ton är max egentligen.

64 ton är jättelagligt på BK1, som är typ hela vägnätet, 74 ton på BK4 som är utvalda större vägar.
Citera
2022-10-14, 09:46
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
64 ton är jättelagligt på BK1, som är typ hela vägnätet, 74 ton på BK4 som är utvalda större vägar.

Men 90 ton? Får man köra det någonstans utan dispens?
Citera
2022-10-14, 11:15
Medlem
Citat:

Du svamlar i nattmössan.
Citera
2022-10-14, 11:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luminator
Du svamlar i nattmössan.

Jag vet! Men 90 ton kräver väl dispens på alla allmäna vägar?
Citera
2022-10-14, 22:33
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Bra tanke! De borde bygga en järnväg istället hela vägen fram till gruvan.
Järnväg skulle säkerligen gå betydligt snabbare och smidigare. Lastkapaciteten är ju gigantiskt mycket större på ett tåg och blir ju fruktansvärt mycket miljövänligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in