2022-10-13, 12:04
Medlem
Owlman59s avatar
När jag busringde till Telia för ungefär 15 år sen blev dom jätte sura på mig då jag spåra ur och verkligen telefontrakasserade dom. Detta är ingenting jag är stolt över men jag var ju i min ungdom och var väldigt omogen då. När dom blev arga sa dom nånting i stil med "du borde verkligen tänka på vad du säger och gör för vi ser vilket nummer du ringer från". Jag svarade då "Försök inte lura mig, jag ringer från ett skyddat nummer." Då svarade den gnälliga tanten "Det spelar ingen roll, vi ser det ändå!"

När jag tänker tillbaka på det undrar jag om kärringen ljög eller om telefonbolag ändå alltid kan se vilket nummer man ringer från även om det är skyddat.
Om det nu är så är så att dom kan se skyddade nummer man ringer från är det ju i så fall inte skyddat.
När något är skyddat ska det vara skyddat så att INGEN kan se när man ringer från det numret och då menar jag verkligen INGEN.

Kan telefonbolag se om man ringer från skyddat nummer eller ljög den där kärringen?
Citera
2022-10-13, 12:19
Medlem
Eponumoss avatar
Ja, det kan de. De flesta (alla) har också en tjänst där privatpersoner kan betala några hundra för att spåra vem som ringer från dolt nummer.
Citera
2022-10-13, 12:27
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ja, det kan de. De flesta (alla) har också en tjänst där privatpersoner kan betala några hundra för att spåra vem som ringer från dolt nummer.

Men då är det ju inte skyddat nummer! Då ljuger dom som ger ut den tjänsten om skyddat nummer.
Citera
2022-10-13, 13:39
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Owlman59
Men då är det ju inte skyddat nummer! Då ljuger dom som ger ut den tjänsten om skyddat nummer.

Du tänkte att skyddat nummer skulle vara något slags frikort för att hota folk över telefon?
Citera
2022-10-13, 13:43
Medlem
Citat:

Så skyddat det kan bli, du syns inte på tex hitta.se Men dom kanse iaf, såklart erbjuder dom det för folk betalar för det. Sen kan folk betala för att ta reda på vem som ringt. winwin för telefonbolaget.

Det är ALLTID vi kunder som är förlorarna.
Citera
2022-10-13, 15:30
Medlem
Owlman59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Du tänkte att skyddat nummer skulle vara något slags frikort för att hota folk över telefon?

Är det uttalat om att det är skyddat ska det vara skyddat. Samma sak med skyddad adress. Det är ju rena lögnen att det är skyddat när ändå myndigheterna alltid kan se det.

Skyddat ska vara skyddat från alla!
Citera
2022-10-13, 15:38
Medlem
Citat:
När jag busringde till Telia för ungefär 15 år sen blev dom jätte sura på mig då jag spåra ur och verkligen telefontrakasserade dom. Detta är ingenting jag är stolt över men jag var ju i min ungdom och var väldigt omogen då. När dom blev arga sa dom nånting i stil med "du borde verkligen tänka på vad du säger och gör för vi ser vilket nummer du ringer från". Jag svarade då "Försök inte lura mig, jag ringer från ett skyddat nummer." Då svarade den gnälliga tanten "Det spelar ingen roll, vi ser det ändå!"

När jag tänker tillbaka på det undrar jag om kärringen ljög eller om telefonbolag ändå alltid kan se vilket nummer man ringer från även om det är skyddat.
Om det nu är så är så att dom kan se skyddade nummer man ringer från är det ju i så fall inte skyddat.
När något är skyddat ska det vara skyddat så att INGEN kan se när man ringer från det numret och då menar jag verkligen INGEN.

Kan telefonbolag se om man ringer från skyddat nummer eller ljög den där kärringen?

hon talade sanning, de kunde se det,
Citera
2022-10-13, 21:50
Medlem
https://www.pts.se/sv/privat/interne...emligt-nummer/ finns information om vad som gäller. Man kan även kika på "Lag (2003:389) om elektronisk kommunikation" som bland annat reglerar nummerupplysning och skyddat nummer.
Citera
2022-10-13, 22:59
Medlem
Att du har ring med dolt telefonnummer betyder inte att det är hemligt. Ett dolt eller hemligt telefonnummer innebär bara att den du ringer upp inte ser numret, med undantag för teleoperatörer och vissa organisationer t.ex. SOS Alarm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in